Exerciții fizice regulate, metabolism sănătos pe termen lung [studiu]

Dacă faci exerciții constant, pentru mai mulți ani la rând, îți poți influența pozitiv metabolismul și te poți bucura de beneficii pentru sănătate pe termen lung, arată un nou studiu.¹

Se știe că exercițiile fizice efectuate regulat pe parcursul vieții au ca rezultat numeroase beneficii pentru sănătate, precum menținerea unei greutăți normale, flexibilitatea articulațiilor, creșterea rezistenței la efort și întărirea sistemului imunitar. 

Chiar și persoanele care se confruntă cu boli precum poliartrita reumatoidă sunt încurajate să facă sport, mai ales dacă iau și un supliment pe bază de acizi grași Omega 3 care să le mențină mobilitatea și să contribuie la reducerea inflamației. De asemenea, sportul efectuat regulat poate preveni boli precum diabetul de tip 2, bolile de inimă și cancerul.

Cum influențează exercițiile fizice metabolismul

Antrenamentele de rezistență care se întind de-a lungul mai multor ani modifică activitatea genelor din mușchii scheletici care sunt importante pentru sănătatea metabolică, potrivit unui nou studiu publicat în revista științifică Cell Reports de către cercetătorii de la Karolinska Institutet din Suedia și de la Universitatea din San Diego, SUA. 

S-a observat că diferențele între sexe, descoperite la persoanele care nu obișnuiau să se antreneze, au fost, de asemenea, reduse dramatic odată cu introducerea exercițiilor fizice pe termen lung. Rezultatele acestui studiu pot avea implicații pentru prevenirea bolilor metabolice.

Cu toate că s-a demonstrat că și exercițiile pe termen scurt influențează activitatea genelor în mușchii noștri, obișnuința de a face sport de-a lungul întregii vieți pare să fie asociată cu beneficii pentru sănătate pe termen lung, afirmă oamenii de știință implicați în studiu. Astfel, înțelegerea modului în care mușchii noștri se stransformă pe parcursul mai multor ani de antrenament este esențială pentru a stabili clar care este legătura dintre exercițiile fizice și sănătate.

Sportul modifică activitatea a mai mult de 1.000 de gene

La studiu au participat 40 de voluntari cu vârste între 34 și 53 de ani, media fiind de 42 de ani. Studiul de față a inclus persoane care au efectuat antrenamente intense timp de cel puțin 15 ani, fie antrenamente de rezistență pe termen lung - alergare, ciclism sau o combinație între aceste două sporturi (9 bărbați și 9 femei), fie antrenamente de forță, implicând ridicarea de greutăți (7 bărbați). 

La cercetare a luat parte și un grup de control alcătuit din persoane neantrenate, sănătoase, de vârste similare cu ale participanților (7 bărbați și 8 femei). De la toți cei 40 de voluntari au fost colectate biopsii din mușchii scheletici și a fost efectuată secvențierea ARN pentru a măsura activitatea a peste 20.000 de gene.

Astfel, s-a dovedit că antrenamentul de rezistență pe termen lung a schimbat semnificativ activitatea a peste 1.000 de gene atât la femei, cât și la bărbați, comparativ cu cei care nu făceau sport, din grupul de control. Multe dintre genele modificate au fost corelate cu o activitate crescută în numeroase căi metabolice asociate cu prevenirea bolilor metabolice, precum diabetul de tip 2. 

În mod surprinzător, s-a descoperit că doar 26 de gene au fost modificate la persoanele care s-au antrenat cu greutăți pe termen lung, ceea ce sugerează că antrenamentul de forță nu are aceleași rezultate în activitatea genelor. 

Cu toate acestea, autorii studiului notează că acest lucru nu înseamnă că activitatea genelor nu este influențată de antrenamentele de forță, ci ar putea însemna că modificările în activitatea genelor musculare la aceste persoane au legătură cu proteinele, nu cu ARN-ul.

Peste 450 de gene s-au dovedit a fi exprimate diferit în mușchii voluntarilor de sex masculin neantrenați față de omologii lor de sex feminin. Se știe că aceste diferențe de sex există, dar noul studiu demonstrează că diferențele de sex au scăzut cu aproximativ 70% odată cu antrenamentul de rezistență pe termen lung.

Și sportul pe termen scurt a avut efecte pozitive

De asemenea, cercetătorii au comparat datele din acest studiu cu cele din alte studii care au examinat expresia genelor musculare înainte și după o perioadă de antrenamente întinse pe mai multe luni la persoane cu diabet de tip 2. Rezultatele arată că, în urma unor programe de exerciții fizice pe termen mai scurt, persoanele cu metabolism afectat și-au transformat activitatea genică, aceasta devenind mai asemănătoare cu cea a grupurilor de persoane antrenate pe termen lung, în comparație cu starea lor din perioada anterioară începerii antrenamentelor.

Acest lucru sugerează că până și programele de exerciții fizice pe termen scurt (6-12 luni) sunt suficiente pentru a influența pozitiv sănătatea persoanelor care suferă de tulburări metabolice, sunt de părere savanții. Practic, studiul identifică genele care răspund la exercițiile fizice și care ar putea juca un rol important în bolile metabolice. 

Conținutul mitocondrial, densitatea capilară și diferiți transportori de substrat metabolic au crescut odată cu antrenamentul de anduranță. În ceea ce privește antrenamentul de forță, hipertrofia musculară este cea mai proeminentă schimbare. Modificările țesuturilor, comune ambelor modalități de exercițiu, sunt o sensibilitate îmbunătățită la insulină, creșterea glicogenului muscular și modificarea compoziției tipului de fibre din mușchii scheletici.

Aceste adaptări pot fi în mare parte atribuite modificărilor în activitatea genelor și modificările unor proteine ca răspuns la exercițiile fizice regulate. Pe lângă aceste modificări în mușchii scheletici, activitatea fizică regulată are numeroase beneficii specifice pentru sănătate, concluzionează cercetătorii. Acestea includ o creștere a stării de bine personale, o creștere a calității vieții, o durată de viață prelungită, îmbunătățirea funcției cognitive și prevenirea și tratarea diferitelor boli, inclusiv boli cardiovasculare, sarcopenie, osteoporoză și cancer.

Pentru a introduce și a păstra sportul în rutina zilnică pe termen lung, e importantă în primul rând alegerea unor zile pe săptămână și a unui interval orar care să poată fi dedicate fără mari eforturi acestei activități. Apoi, la fel de importantă este găsirea unor activități sportive care să nu pară o corvoadă și care să nu plictisească. Nu în ultimul rând, așteptările în ceea ce privește beneficiile pentru siluetă și pentru sănătate trebuie să fie rezonabile. E indicat ca persoanele care suferă de diferite afecțiuni să ceară sfatul medicului legat de ce exerciții ar fi mai potrivit să efectueze.

 

 

 

Sursă foto. Shutterstock
Bibliografie:
Cell Reports - Skeletal Muscle Transcriptomic Comparison between Long-Term Trained and Untrained Men and Women
https://www.cell.com/cell-reports/pdf/S2211-1247(20)30789-0.pdf?_returnURL=https%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS2211124720307890%3Fshowall%3Dtrue
1. Studiul „Skeletal Muscle Transcriptomic Comparison between Long-Term Trained and Untrained Men and Women”, apărut în Cell Reports (2020). DOI: 10.1016/j.celrep.2020.107808, autori: Mark A. Chapman et al.
Heart.org - Getting Started - Tips for Long-term Exercise Success
https://www.heart.org/en/healthy-living/fitness/getting-active/getting-started---tips-for-long-term-exercise-success

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 1