Beneficiile si contraindicatiile postului intermitent

Dieta postului intermitent (despre care poti citi mai multe aici) este un model de alimentatie in care alternezi intre perioadele in care ai voie sa mananci si perioadele in care postesti. Perioada de post propusa de adeptii acestui tip de regim este de obicei în jur de 12 sau mai multe ore care include si  timpul petrecut dormind, peste noapte. Postul periodic, fără alimente sau băuturi cu calorii poate fi pentru perioade de 24 de ore, dar exista si un alt tip de post cu zile alternative care necesită o reducere severă a caloriilor la două zile.  Medicii avertizeaza ca pentru unele persoane postul intermitent extrem poate crea unele probleme de sanatate.

Insa metoda cea mai populara este  16/8 care  implică post în fiecare zi timp de aproximativ 16 ore și restrângerea ferestrei de alimentație zilnică la aproximativ 8 ore. În fereastra de masă, puteți încadra două, trei sau mai multe mese. Această metodă este cunoscută și sub numele de protocolul Leangains și a fost popularizată de expertul în fitness Martin Berkhan.

Numeroase studii au aratat, de-a lungul timpului, ca postul intermitent poate avea beneficii multe pentru corp si creier.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Postul intermitent modifica functionarea celulelor, genelor si a hormonilor. Corpul nostru initiaza procese importante de reparare la nivel celular si de modificare a nivelului hormonilor, pentru a face ca grasimea depozitata in corp sa fie mai accesibila. În timpul postului de 16 ore, corpul poate  trece printr-un proces cunoscut sub numele de autofagie, un proces prin care organismul distruge celulele vechi sau deteriorate din organism. Autofagia reciclează celulele care ajută la reducerea inflamației în organism și reduce bolile. 

In plus, din punct de vedere al salbirii, postul intremitent pe tipul 14/10sau 16/8 poate duce  la o pierdere în greutate între 2 și 6 kg pe lună, cu o scădere  în centimetri și o creștere a nivelului de energie și a funcției creierului.

 

Iata cateva dintre modificarile care au loc in organism in timpul postului:

Nivelul insulinei - Insulina (mai exact, concentratia insulinei in sange) scade semnificativ, ceea ce faciliteaza arderea grasimii.

Hormonul de crestere uman (hGH) - Nivelul din sange al acestui hormon poate sa creasca de 5 ori. Nivelurile mai mari ale hGH faciliteaza arderea grasimii si cresterea masei musculare si au numeroase alte beneficii.

Repararea celulara - Organismul induce procese importante de reparare a celulelor, cum ar fi eliminarea "deseurilor" sau toxinelor din celule.

Expresia genelor - Exista modificari benefice in mai multe gene si molecule asociate cu longevitatea si protectia impotriva imbolnavirii.

Dieta postului intermitent poate reduce rezistenta la insulina, scade riscul de diabet de tip 2

Principala trasatura a diabetului de tip 2 este hiperglicemia (valorile mari ale glicemiei), in contextul rezistentei la insulina. Postul intermitent s-a dovedit ca are beneficii majore pentru rezistenta la insulina si duce la o scadere impresionanta a nivelului de zahar din sange, arata un studiu din 2014.

Poate reduce stresul oxidativ si inflamatia din organism

Stresul oxidativ este unul dintre factorii ce contribuie la imbatranire si la multe boli cronice, el implica numeroase molecule instabile, numite radicali liberi, care reactioneaza impreuna cu alte molecule importante, cum sunt proteinele si ADN-ul, daunandu-le.

Mai multe studii arata ca dieta postului intermitent (sau, pe scurt, postul intermitent) poate spori rezistenta corpului in fata stresului oxidativ.

In plus, studiile arata ca postul intermitent poate sa lupte contra inflamatiei, un alt factor-cheie care poate declansa numeroase afectiuni.

Dieta postului intermitent poate fi benefica pentru inima

S-a demonstrat ca postul intermitent poate sa imbunatateasca diferiti factori de risc asociati cu bolile cardiovasculare, cum ar fi tensiunea arteriala, colesterolul total, colesterolul LDL, trigliceridele serice, markerii inflamatori si nivelul glucozei din sange (glicemia). Este important sa retinem ca multe dintre aceste concluzii sunt bazate pe studiile efectuate pe animale, iar efectele postului intermitent trebuie studiate mai in profunzime la oameni. Pe lângă faptul că ajută la pierderea în greutate, a nu mânca o zi poate avea și alte beneficii pentru sănătate. Cercetările sugerează că postul ocazional de 24 de ore poate îmbunătăți sănătatea cardiovasculară. Unele dovezi din cercetările pe animale arată că postul poate ajuta la combaterea anumitor tipuri de cancer sau chiar poate ajuta la păstrarea memoriei.

Postul intermitent este benefic pentru creier

Expertii spun ca postul intermitent imbunatateste diverse trasaturi metabolice, importante pentru sanatatea creierului. Printre acestea se afla reducerea stresului oxidativ, scaderea inflamatiei si reducerea nivelului glucozei din sange si a rezistentei la insulina.

Unele studii au aratat ca postul intermitent creste nivelul unui hormon din creier, numit BDNF (factor neurotrofic derivat din creier), iar deficienta acestui hormon a fost implicata in depresie si in alte probleme ale creierului.

Pentru cine e periculos postul intermitent?

Acum, dupa ce ti-am prezentat cele mai importante beneficii si ti-am detaliat ce spun studiile despre postul intermitent, este momentul sa ne indreptam atentia catre contraindicatii. Iata mai jos raspunsul la intrebarea "Cine nu ar trebui sa tina o astfel de dieta?".

Postul intermitent nu este pentru toata lumea. Daca esti o persoana supraponderala sau ai antecedente medicale de tulburari de alimentatie, nu ar trebui sa postesti fara sa discuti mai intai cu un medic nutritionist. In aceste cazuri, postul intermitent poate fi daunator.

Exista unele dovezi care arata ca postul intermitent s-ar putea sa nu fie la fel de benefic pentru femei, asa cum se intampla in cazul barbatilor. In plus, expertii spun ca femeile ar trebui sa fie atente atunci cand incearca sa tina dieta ce are la baza postul intermitent. Daca totusi o femeie alege postul intermitent, nu este recomandat femeilor mai mult de 14 ore de post, deoarece poate întârzia menstruația și crește riscul de anxietate și depresie. Pentru bărbații fara contraindicatii, postul poate fi tinut până la 16 ore.

Daca ai o afectiune, consulta-te cu medicul tau inainte de a incerca postul intermitent. Aceasta regula este deosebit de importanta daca:

  • ai diabet,
  • ai probleme in ceea ce priveste reglarea glicemiei,
  • ai hipotensiune arteriala,
  • iei medicamente,
  • esti subponderal,
  • ai istoric medical de tulburari de alimentatie,
  • esti femeie si incerci sa concepi un copil,
  • esti femeie si ai istoric medical de amenoree,
  • esti insarcinata sau alaptezi.
  • suferi de gastrita

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • Studiul "Alternate-day fasting in nonobese subjects: effects on body weight, body composition, and energy metabolism.", publicat in 2005 in The American Journal of Clinical Nutrition, autori: Heilbronn LK, Smith SR, Martin CK, Anton SD, Ravussin E.
  • Studiul "Caloric restriction and intermittent fasting: two potential diets for successful brain aging.", publicat in 2006 in Ageing research reviews, autori: Bronwen Martin, Mark P. Mattson, Stuart Maudsley.
  • Studiul "Intermittent fasting vs daily calorie restriction for type 2 diabetes prevention: a review of human findings", publicat in 2014 in Translational Research, autori: Adrienne R.Barnosky, Kristin K. Hoddy, Terry G. Unterman, Krista A. Varady.
  • Studiul "Alternate day calorie restriction improves clinical findings and reduces markers of oxidative stress and inflammation in overweight adults with moderate asthma.", publicat in 2007 in Free Radical Biology & Medicine, autori: Johnson JB, Summer W, Cutler RG, Martin B, Hyun DH, Dixit VD, Pearson M, Nassar M, Telljohann R, Maudsley S, Carlson O, John S, Laub DR, Mattson MP.
  • Studiul "Short-term modified alternate-day fasting: a novel dietary strategy for weight loss and cardioprotection in obese adults.", publicat in 2009, in The American Journal of Clinical Nutrition, autori: Varady KA, Bhutani S, Church EC, Klempel MC.
  • Studiul "Dietary restriction normalizes glucose metabolism and BDNF levels, slows disease progression, and increases survival in huntingtin mutant mice", publicat in 2003, in Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, autori: Wenzhen Duan, Zhihong Guo, Haiyang Jiang, Melvin Ware, Xiao-Jiang Li, Mark P. Mattson.

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0