Beneficiile renuntarii la fumat & metode eficiente

Stiati ca o tigara contine peste 4000 compusi chimici dintre care 43 sunt cancerigeni si 300 sunt substante toxice? Am abordat acest subiect intrucat in tara noastra un numar ingrijorator de oameni fumeaza!

Exista si o veste buna: studiile facute in ultimii ani releva faptul ca 70% dintre cei care fumeaza doresc sa abandoneze acest viciu! In ciuda acestei dorinte “arzatoare”, la propriu si la figurat, renuntarea este foarte grea si incercarile multora esueaza sistematic. Asta pentru ca dependenta de nicotina si tutun este mai puternica decat cea de alcool si se poate compara cu dependenta de opioide! Mai nou insa,  geneticienii au izolat chiar si situl cromozomial al genei responsabile de greutatea de a abandona un viciu, dar pana la aplicarea acestei descoperiri, trebuie sa ne bazam pe vointa si pe puterea de convingere a medicilor.

Cum va puteti lasa de fumat?

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Multi simt nevoia unui sprijin din afara - un medic, un psihoterapeut, un tratament medicamentos, un “tovaras“ de renuntare, coleg sau ruda apropiata, acupunctura, homeopatie, hipnoza si altele.

Femeile fumatoare se tem de cresterea in greutate si pe buna dreptate (la cele mai multe s-a constat o crestere medie de 5 kg in sase luni dupa abandonarea fumatului) insa riscul e mic fata de castigul pentru sanatate si frumusete!

Cele mai dificile momente din timpul renuntarii la nicotina sunt legate de sevrajul nicotinic, caracterizat prin iritabilitate, oboseala, durere de cap, somnolenta, scaderea atentiei si concentrarii si bineinteles, dorinta puternica de a aprinde o tigara. Durata acestui sevraj este variabila, in functie si de gradul de dependenta; cel mai mare grad fiind considerat la persoanele care fumeaza imediat dupa ce s-au trezit, chiar inainte de scularea din pat si desigur, la cei care depasesc un pachet de tigari pe zi.

Pentru eliminarea acestor efecte exista medicatia specifica; ea inlocuieste total sau partial nivelul de nicotina din sange (fumatul unei tigari produce 1mg de nicotina). Cu ajutorul medicamentelor si prin modificarea comportamentului, un fumator se poate transforma cu “putin efort” intr-un veritabil nefumator, care isi va pune in scurt timp intrebarea: “la ce-mi trebuia mie fumatul?”

Beneficiile renuntarii la fumat

E adevarat ca multi se “lasa” dupa primul infarct sau accident vascular cerebral, dupa o raceala sau chiar o pneumonie puternica, care ii tintuieste la pat. Fumatul este strans legat de scaderea imunitatii, de ateroscleroza si de bolile cardiovasculare, dar si de alte boli grave, cancer si boli sistemice. Si nu e vorba doar de cancerul de plamani, cai respiratorii si esofag, ci si de cancerul de uter, san, pancreas, vezica urinara si colon!

Deci castigati sanatate chiar din acest moment, daca abandonati fumatul!.

Si frumusetea are de suferit de pe urma acestui viciu nesanatos, iar renuntarea la fumat se va vedea pe chipul fostului fumator.  Dintii nu vor mai fi in pericol de a se ingalbeni sau chiar de a se imbolnavi (fumatul potenteaza parodontoza). Respiratia si tenul vor fi mai proaspete, hainele si casa au sansa de a mirosi mai frumos, copiii si prietenii te vor imbratisa mai des si vor fi feriti de efectele nocive ale fumatului pasiv (infectii ale cailor respiratorii, astm si diverse alergii, otite).

Metode care functioneaza

Cele mai bune rezultate (fara “recaderi”) s-au constatat la cei care au apelat la consultanta specifica, la specialisti cu experienta. Este adevarat ca aceasta costa, poate tot atat de mult cat 30 de pachete de tigari pe luna (faceti un calcul si decideti daca e rentabil). Daca nu va permiteti un consultant, faceti macar rost de informatii privind intreruperea fumatului - exista brosuri, site-uri pe internet, linii telefonice gratuite. 

Multi spun ca data inceperii renuntarii trebuie aleasa cu atentie. Sunt oportune: data de luni, plecarea in vacanta, o aniversare. Nu incercati sa va lasati de fumat intr-o perioada evidenta de stres (noi contracte, bilanturi etc) pentru ca sansele de esec sunt mari.

Evitati pe cat posibil locurile si situatiile care va creaza necesitatea fumatului (baruri, pauze de cafea, trafic, mese de afaceri), iar daca nu le puteti evita pregatiti-va un arsenal de combatere a dorintei de aprindere a tigarii: bomboane fara zahar, guma de mestecat, fructe etc.

Oprirea brusca, totala, este cea mai buna metoda de renuntare la fumat.

Cu ajutorul unui medic, cel de familie de exemplu, va puteti alege una dintre cele mai indicate metode de terapie medicamentoasa de suport. Chiar daca unele produse se elibereaza fara prescriptie medicala, este bine sa va sfatuiti cu un medic. 

Iata ce metode pot fi de ajutor in perioada renuntarii la tigari:

-     guma de mestecat cu nicotina - in 24 de ore se pot mesteca 15-30 de bucati; studiile efectuate pe pacienti au relevat ca majoritatea au reusit dupa 1-3 luni de “mestecare” zilnica. Nu creeaza dependenta .

-     plasture cu nicotina transdermic, se foloseste intr-o doza constanta sau descrescatoare, pe o perioada variabila, pana la 6 saptamani.

-     spray nasal cu nicotina – se elibereaza cu prescriptie medicala si se poate folosi impreuna cu guma sau cu plasturele, mai ales la cei cu dependenta severa.

-     nebulizator cu nicotina - arata ca un porttigaret si contine nicotina impreganta cu mentol din care se inhaleaza de fiecare data cand se “simte nevoia de tutun”.

Agentii farmacologici nenicotinici:

-     bupropion (dopaminergic, tablete cu eliberare continua) – se recoamanda si se monitorizeaza de catre medic pentru ca, desi are o rata crescuta de succes, influenteaza tensiunea aretriala si poate provoca crize convulsive

-     buspiron (tablete) - ajuta pacientii cu anxietate dupa sevrajul nicotinic.

Fumatorii depresivi trebuie sa abandoneze acest obicei doar sub consilierea medicului (este cunoscut riscul de agravare a depresiei) si cu terapie medicamentoasa substitutiva.

Intrebari frecvente

Cum afecteaza fumatul pielea fetei? Dar alte tegumente? 

Fumatul altereaza structura pielii. Un articol publicat in revista de medicina “LANCET” demonstreaza ca fumatul activeaza genele responsabile de producerea unei enzime din piele care distruge fibrele de  colagen. Colagenul este proteina de baza din piele care mentine elasticitatea si distrugerea ei are ca urmare diminuarea fermitatii pielii. Deci nu numai fata este afectata , ci si pielea de pe intregul corp.

Care sunt aceste efecte?

Tenul capata o culoare galbuie, riduri fine apar in jurul ochilor si buzelor. Incercati sa va priviti in oglinda cand aprindeti o tigara si notati ridurile ce se formeaza in jurul buzelor, urmate de “incretirea” ochilor ca sa va protejati de fumul exalat. De fiecare data cind aprinzi o tigara o multime de produsi chimici invadeaza pielea si e nevoie de cel putin 10 minute ca organismul sa-si revina. E ca si cum incercati sa va sufocati pielea lipsind-o de pretiosul oxigen. Imaginati-va pielea dvs. la 40 de ani: galbui-cenusie, lipsita de stralucire, iritata, cu riduri, tonus diminuat - un tablou deloc incantator.

Nu este niciodata prea tarziu sa spuneti NU fumatului!

Dar asupra altor tegumente ce efecte are fumul de tigara? (pielea degetelor, buze)

Degetele se ingalbenesc de la nicotina, de asemnena buzele, limba, mucoasa gurii in general, pe dinti se depune un tartru periculos si inestetic.

Efectele sunt reversibile? Ne putem recapata frumusetea abandonand acest obicei?

Bineinteles! Dupa o luna veti observa o imbunatatire a culorii pielii, ochii vor fi mai limpezi si mai odihniti, fara cearcane, dupa alte doua luni hidratarea pielii se va imbunatati si ca urmare tenul va fi mai luminos. Dupa trei luni dintii vor fi mai albi, veti respira mai bine si nu veti mai obosi dupa doar doua trepte urcate, veti avea mai multa energie si mai multa pofta de viata. Iar peste un an, cu banii economisiti va puteti oferi un cadou consistent. Si il meritati! 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0