Grasimi bune sau mai putin bune?

Cand vine vorba de dieta noastra, grasimile au ajuns sa aiba o reputatie proasta. O parte din aceasta "reputatie" este justificata, deoarece anumite tipuri de grasimi - si substanta asemanatoare grasimilor, colesterolul - pot sa joace un rol important in bolile cardiovasculare, in diabet, in cancer si in obezitate.

Insa nu toate grasimile sunt create in mod "egal". Unele grasimi sunt mai bune pentru tine, in comparatie cu alte tipuri de grasimi, iar unele ar putea chiar sa te ajute sa fii mai sanatos. Faptul ca stii diferenta dintre grasimile "bune" si cele "rele" te poate ajuta sa determini ce alimente sa eviti si ce grasimi sa mananci cu moderatie.

Care sunt grasimile rele?

Doua tipuri de grasimi - cele saturate si cele trans - au fost identificate ca fiind potential daunatoare pentru inima noastra. Majoritatea alimentelor care contin aceste tipuri de grasimi sunt solide la temperatura camerei, cum ar fi:

  • untul,
  • margarina
  • grasimea de porc sau de vita.

stop dislipidemie

Atat grasimile saturate, cat si grasimile trans trebuie evitate sau consumate foarte rar, cu masura.

Grasimile saturate

Contin acizi grasi saturati si sunt solide la temperatura din frigider. Se gasesc in:

  • Preparate de origine animala: produse lactate integrale (lapte, smantana, unt, branza, cascaval), carnea de porc si preparatele din carne de porc, slanina;
  • Unele alimente vegetale: nuca de cocos, palmier si samburi de palmier

Grasimile trans

Se gasesc in mod natural in anumite alimente de provenienta animala, iar altele sunt obtinute prin procesare, prin hidrogenarea partiala a grasimilor nesaturate. In urma acestui proces, grasimile trans obtinute sunt mai usor de utilizat pentru gatit si sunt mai rezistente decat uleiurile obtinute in mod natural (rancezesc mai greu).

Un exemplu de grasime trans industriala sau sintetica este margarina. Alimentele care contin sau sunt preparate cu ulei vegetal partial hidrogenat, cum ar fi produsele de patiserie, prajelile, snack-urile, biscuitii nu ar trebui sa se gaseasca in alimentatia unui pacient cu dislipidemie, deoarece ele duc la cresterea nivelului seric a colesterolului LDL, la scaderea colesterolului HDL si, in consecinta, creste riscul de aparitie a bolilor cardiovasculare.

Grasimi trans se gasesc in mod natural si in laptele integral, unt, carne, de aceea ele ar trebui consumate in cantitate scazuta.

Care sunt grasimile bune?

Grasimile nesaturate contin acizi grasi nesaturati si sunt lichide la temperatura scazuta sau sunt tartinabile. Sunt de doua feluri: mononesaturate si polinesaturate.

Grasimile mononesaturate si cele polinesaturate sunt considerate grasimi mai "sanatoase pentru inima" noastra, asa ca ar trebui sa le incluzi in dieta ta, cu moderatie. Alimentele care contin in principal aceste grasimi mai sanatoase tind sa fie lichide cand se afla la temperatura camerei, cum este si cazul uleiului vegetal.

Grasimi mononesaturate

Se gasesc in:

  • Ulei de masline,
  • ulei de porumb,
  • unt de arahide,
  • seminte de dovleac
  • si seminte de susan.

Grasimi polinesaturate

  • Cele doua tipuri principale de grasimi polinesaturate sunt Omega 6 si Omega 3. Acestia sunt acizi grasi esentiali, adica nu pot fi sintetizati de organism. Sunt foarte importanti pentru buna functionare a organismului si trebuie sa avem grija sa ii includem in alimentatie.
  • Grasimile de tip Omega-6 se gasesc in nuci, seminte, soia, uleiul de floarea-soarelui, porumb.
  • Sursele vegetale de grasimi Omega-3 (acid linolenic) includ uleiul de rapita, seminte de in, soia, nucile.
  • Grasimi de tip Omega-3 se gasesc si in pestele gras (somon, ton, macrou, hering).

 

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează chestionarul disponibil aici, iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0