Depresia de sfârșit de an - cum îi faci față?

Poate ai auzit spunându-se că ești responsabil pentru tot ce se întâmplă în viața ta, dar te-a învățat cineva cum să creezi ceea ce îți dorești? Cum poți schimba modul în care te simți în interior și modul în care gândești, astfel încât să poți combate depresia de final de an?

Când ceva se termină, există întotdeauna un sentiment de pierdere, chiar dacă este ceva ce speram să se termine mai repede - cum ar fi acest an în care am stat cu toții sub semnul pandemiei. Pentru majoritatea oamenilor, acest lucru se aplică la sfârșitul fiecărui an și anume simt un fel de durere și de tristețe pentru ceea ce a trecut sau s-a încheiat și, poate, speranță și bucurie sau frică și anxietate pentru ceea ce urmează să vină. Depresia, lipsa de speranță și frustrarea nu sunt deloc neobișnuite la finalul unui an, spun cercetătorii. 

De ce apare depresia de sfârșit de an?

Una dintre cauzele depresiei este stresul care înconjoară Sărbătorile de iarnă, care, în general, sunt dominate de multe cumpărături și de întâlniri cu rudele. Este normal ca, în acest context, să ne simțim epuizați fizic și mental.

O altă cauză a depresiei de sfârșit de an este reprezentată de judecățile pe care le emitem despre noi înșine, mai ales dacă tindem să ne agățăm de obiective eșuate, să ne facem o autocritică aspră și să ne lăsăm cuprinși de regrete. Dezamăgirea că nu ne-am ridicat la înălțimea așteptărilor noastre poate duce la depresie. 

Iar anul acesta, și mai multe persoane suferă de depresie din cauza crizei sanitare la nivel mondial. Pandemia de COVID-19 a făcut ca 2020 să fie un an dificil pentru oamenii din întreaga lume, cu extrem de mulți care se confruntă cu cel puțin un blocaj: au rămas fără serviciu, au familia în altă țară și nu pot călători din cauza restricțiilor, au pierdut pe cineva drag din cauza acestei boli și multe alte situații problematice. Iar ideea că nici anul viitor ar putea să nu fie unul tocmai normal îi deprimă pe mulți.

Limitările, granițele închise, interdicțiile sunt stresante deoarece creează incertitudine, teamă și izolare socială. Prezentul tinde să devină plictisitor sau plin de anxietăți, iar viitorul nesigur, deoarece ne întrebăm când se vor termina toate acestea.

Cum poți face față depresiei în acest sfârșit de an?

Se pare că o metodă de a face față prezentului incert este de a privi înapoi în timp și de a-ți aminti toate lucrurile bune pe care ai putut să le faci sau de a privi în viitor și a-ți imagina toate lucrurile pe care le vei face când va fi posibil. Nu este surprinzător faptul că mulți oameni se uită în trecut: cercetătorii în psihologia pozitivă au dezvoltat o varietate de intervenții pentru îmbunătățirea stării de bine care pot fi încorporate fie în terapie, fie în rutinele zilnice de îngrijire a unei persoane. Trei astfel de abordări sunt nostalgia, recunoștința și „cel mai bun sine posibil”.

Fiecare dintre acestea reprezintă o anumită orientare în timp. Nostalgia implică dor sentimental de trecut, prin amintirea anumitor evenimente fericite. În schimb, recunoștința se concentrează asupra prezentului, implicând gândirea pozitivă, îndreptată spre fiecare lucru bun care ți se întâmplă în prezent. „Cel mai bun sine posibil” presupune să te gândești la cele mai bune realizări posibile ale tale în viitor.

Cercetări recente arată că dispoziția se îmbunătățește prin recunoștință

Un studiu realizat pe 261 de femei în timpul primei stări de urgență din Marea Britanie (martie-mai 2020) a explorat impactul acestor trei orientări temporale diferite asupra bunăstării. Participantele, cu vârste cuprinse între 18 și 63 de ani, au avut de ales între a experimenta un moment de nostalgie, un moment de recunoștință sau o intervenție îndreptată spre sine („cel mai bun sine posibil”) pentru două minute. Apoi, și-au evaluat sentimentele pozitive și negative, conexiunile sociale cu cei din jur, stima de sine și sensul vieții.

Rezultatele au arătat că atât participantele cărora li s-a cerut să se gândească la cel mai bun sine posibil în viitor, cât și cele s-au gândit la lucrurile pentru care sunt recunoscătoare în prezent au raportat că s-au simțit mai conectate social cu cei din jur în comparație cu cele care s-au concentrat asupra trecutului. Acele participante care s-au concentrat asupra viitorului au raportat, de asemenea, o creștere a sentimentelor pozitive comparativ cu cele care s-au gândit la trecut.

Sentimentele de nostalgie pot funcționa pentru anumite persoane, dar studiul indică faptul că oamenii pot avea un sentiment de pierdere atunci când compară un trecut minunat cu un prezent extrem de incert. Acest lucru are apoi un impact negativ asupra bunăstării persoanei. În schimb, găsirea lucrurilor pozitive în prezent prin recunoștința pentru ce avem sau inducerea unui sentiment de optimism cu privire la viitor poate fi un răspuns mai bun pentru a face față depresiei de final de an.

Auzim adesea că e bine să fim recunoscători pentru ce avem sau să găsim plăcere în bucuriile mici ale vieții ori să fim încrezători că există o lumină la capătul tunelului, iar studiul de față pare să confirme realismul acestor îndrumări.

Ce mai poți face pentru a combate depresia de sfârșit de an? Permite persoanelor de încredere din viața ta să te ajute sau cere-le chiar tu ajutorul dacă ai nevoie să îți deschizi sufletul despre sentimentele negative pe care le ai în această perioadă. Roagă-i să te asculte fără să te judece și să încerce să te înțeleagă. 

Depresia îi face uneori pe oameni să se retragă în ei înșiși, să se îndepărteze de cei dragi. Dacă ai această problemă, încearcă să faci acest efort conștient de a sta de vorbă cu cineva și de a fi sincer. Anul acesta suntem cu toții departe fizic de multe persoane care ne sunt dragi și restricțiile în vigoare ne împiedică să ne întâlnim față în față, dar asta nu înseamnă că trebuie să ne izolăm complet de lume. Un apel telefonic clasic sau un apel video cu oamenii pe care îi iubim pot face minuni în ceea ce privește speranța, bucuria și îmbunătățirea stării de spirit.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
The Conversation - Why living in the future, rather than the past, is key to coping with lockdowns – new research
https://theconversation.com/why-living-in-the-future-rather-than-the-past-is-key-to-coping-with-lockdowns-new-research-151623


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0