Depresia de sarbatori: ce solutii exista?

Sărbătorile ar trebui să fie un moment de bucurie și sărbătoare, dar pentru unii oameni sunt orice altceva. Depresia poate apărea în orice moment al anului, dar stresul și anxietatea din lunile noiembrie și decembrie îi pot face chiar și pe cei care sunt, de regulă, obișnuiți să experimenteze singurătatea să simtă o lipsă de împlinire.

Ce este depresia de sărbători

Sentimentele de tristețe care durează pe tot parcursul sezonului de sărbători, în special în lunile noiembrie și decembrie, sunt adesea denumite depresia de sărbători. 

Sărbătorile sunt, de obicei, privite ca o perioadă de fericire și bucurie. Dar pentru unii oameni, poate fi o perioadă de reflecție dureroasă, tristețe, singurătate, anxietate și depresie.

Chiar și oamenii care iubesc acest sezon se pot confrunta cu depresia de sărbători în această perioadă aglomerată. Sărbătorile sunt adesea un moment cu emoții și solicitări mari, ceea ce îi poate face pe mulți să se simtă stresați și epuizați.

Persoanele cu o afecțiune anterioară de sănătate mintală pot fi și mai predispuse să se confrunte cu depresia de sărbători. Potrivit Alianței Naționale pentru Bolile Mintale (NAMI), 64% dintre persoanele cu o boală mintală existentă raportează că vacanțele le agravează starea.

De ce este depresia atât de frecventă în timpul sărbătorilor?

Există mai multe motive pentru care poți dezvolta depresie în timpul sărbătorilor:

Izolarea socială

Izolarea socială este unul dintre cei mai mari predictori ai depresiei, mai ales în perioada sărbătorilor.
Unii oameni pot avea un cerc restrâns de cunoștințe cu care interacționează sau oportunitățile de socializare pot lipsi în totalitate. 

Oamenii care au sentimente de deconectare evită adesea interacțiunile sociale în perioada sărbătorilor. Din păcate, retragerea înrăutățește adesea sentimentele de singurătate și simptomele depresiei.

Acești indivizi pot vedea alți oameni petrecând timp cu prietenii și familia și se pot întreba: „De ce nu pot fi eu?” sau „De ce toți ceilalți sunt mult mai fericiți decât mine?”.

Una dintre cele mai bune modalități de a face față izolării sociale este să iei legătura cu prietenii sau familia pentru sprijin. De asemenea, poți încerca să discuți cu un terapeut. 

Acesta te poate ajuta să îți dai seama ce declanșează aceste sentimente și să găsești soluții pentru a le depăși.

Doliu în timpul Sărbătorilor

Unii oameni pot fi foarte conștienți de pierderea unei persoane dragi în perioada sărbătorilor. Poate obișnuiai să vă reuniți și să împărtășiți împreună bucuria Crăciunului și a sărbătorilor de iarnă. 

Iată, însă, câteva modalități de a scăpa de această senzație neplăcută:

Începe o nouă tradiție

Încearcă să planifici o excursie în familie sau o vacanță, în loc să îți petreci vacanța acasă. Gândește-te la activități care să nu o includă pe acea persoană dragă ție care astăzi nu-ți mai alături de tine.

Nu ceda presiunilor de sărbători

Simte-te liber să refuzi un eveniment, dacă nu te simți confortabil. Fii dispus să le spui celoralți ceea ce simți: „Nu mă simt pregătit pentru asta acum. Nu mi-aș dori să particip.”

Fii voluntar

A-i ajuta pe alții poate fi de mare ajutor și pentru tine. De exemplu, puteți încerca: 

•    să îți ajuți cunoștințele să pregătească masa de sărbători;
•    să organizezi o campanie de strângere de donații;
•    să-ți ajuți vecinul cu o sarcină în curte sau în casă;

Întoarce-te la natură

Mersul la plimbare în parc sau în pădure îi ajută pe mulți să se relaxeze și să se simtă mai bine atunci când se simt copleșiți de emoții negative.

Tulburare depresivă majoră cu model sezonier

Tulburarea depresivă majoră cu model sezonier este un tip de depresie recurentă care este cauzată de schimbarea anotimpurilor. Mulți oameni cu această tulburare dezvoltă simptome de depresie în timpul toamnei și continuă să se simtă triști pe tot parcursul iernii. 

Majoritatea oamenilor încetează să aibă simptome în timpul primăverii și verii. Cu toate acestea, unii oameni suferă de depresie sezonieră în timpul primăverii și verii.

Această tulburare este tratată cu terapie și/sau antidepresive.

Simptome depresia de sărbători

Cel mai frecvent simptom al depresiei de sărbători este un sentiment persistent sau recurent de tristețe care începe în perioada sărbătorilor. Acest sentiment poate varia în intensitate și durată. Unii oameni s-ar putea simți dezamăgiți periodic, dar experimentează perioade scurte în care se simt în regulă.

De asemenea, este posibil să ai o criză de depresie sezonieră, dacă simți că activitățile simple sunt mai dificile decât în mod normal. Aceasta includ să te ridici din pat, să faci de mâncare și să faci o plimbare.

Alte simptome includ:

•    să te simți mai obosit decât de obicei;
•    să îți pierzi interesul pentru lucrurile care înainte îți aduceau bucurie;
•    să ai probleme de concentrare;
•    să ai modificări ale apetitului sau ale greutății;
•    să remarci schimbări ale tiparelor de somn;
•    să ai o dispoziție depresivă sau iritabilă;
•    să te simți lipsit de valoare sau vinovat;
•    să experimentezi senzația de tensiune, îngrijorare sau anxietate.

Depresia de sărbători vs. tulburarea afectivă sezonieră

A te simți trist în timpul lunilor de iarnă și de vacanță poate fi, de asemenea, un semn al tulburării afective sezoniere (SAD).

Depresia de sărbători și tulburarea afectivă sezonieră pot fi dificil de diferențiat una de cealaltă, dar durata și severitatea simptomelor sunt, de obicei, cele mai bune indicii:

•    Durată: Depresia de sărbători începe în jurul lunii noiembrie sau decembrie și dispare la scurt timp după încheierea noului an. Tulburarea afcetivă sezonieră durează, de obicei, aproximativ 40% din perioada anului (începe la sfârșitul toamnei și începutul iernii și dispare în timpul primăverii și verii).

•    Severitatea simptomelor: Simptomele depresiei de sărbători sunt destul de ușoare. Tulburarea afectivă sezonieră, pe de altă parte, este adesea mai severă și poate fi debilitantă.

Confruntarea cu depresia de sărbători

Discută cu medicul tău, dacă te simți trist pentru perioade lungi de timp. Acesta te poate trimite la un specialist în sănătate mintală. Dacă sentimentele tale de tristețe în timpul sărbătorilor sunt însoțite de gânduri legate de suicid, ia legătura, de urgență, cu un specialist! 

Îți poți îmbunătăți starea de spirit în timpul sărbătorilor având grijă de tine. Mănâncă alimente sănătoase, dormi suficient și fă mișcare în mod regulat. 

Potrivit Primary Care Companion al Journal of Clinical Psychiatry, doar 30 de minute de exerciții cardiovasculare pot oferi o creștere imediată a dispoziției, similară cu efectele unui medicament antidepresiv. 

Când să mergi la medic 

Dacă sezonul sărbătorilor trece și încă te simți deprimat sau anxios, ar trebui să discuți cu medicultău  sau cu un specialist în sănătate mintală pentru a determina dacă problema cu care te confrunți este o tulburare de dispoziție mai semnificativă.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
Healthline: „Holiday Depression”, https://www.healthline.com/health/depression/holidays
Healthline: „How to Deal with Stress and Depression During the Holidays”, https://www.healthline.com/health/depression/holiday-blues
Verywell Mind: „What Are the Holiday Blues?”, https://www.verywellmind.com/holiday-blues-4771716 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0