Cum lupți cu depresia dacă ai familia și alte rude în străinătate?

Restricțiile de călătorie și carantina din anumite zone țin multe persoane la distanță de familie, rude și prieteni, ceea ce poate duce la depresie. Cum faci față acestei situații? 

Pandemia de COVID-19 a dat peste cap libera circulație în lumea întreagă, astfel încât multe familii au rămas separate. Distanța fizică prelungită față de persoanele dragi poate veni cu sentimente și stări negative, ajungându-se în multe cazuri chiar la depresie. Dacă această distanțare este însoțită și de alte probleme în familie, cum ar fi pierderea locului de muncă, starea generală poate să se înrăutățească și mai mult.

Ce poți face dacă ai familia departe, indiferent dacă tu ești cel rămas în țară sau tu ești cel plecat în străinătate? Există câteva metode de adaptare și de acceptare temporară a situației pe care le poți încerca.

Gestionează-ți emoțiile

Este important să îți găsești timp pentru a exprima și a recunoaște emoțiile pe care le simți și a-ți da seama de unde provin. Înțelegerea lor este cel mai simplu mod de a accepta actuala realitate și de a te asigura că nu manifești aceste emoții în mod neproductiv și negativ asupra sănătății tale mintale. Apoi gândește-te ce acțiuni, dacă există, pot fi întreprinse în acest sens. 

De exemplu, dacă te simți singur și deconectat, nu ceda în fața viciilor (mâncat prea mult, consum exagerat de alcool etc.) și nu te gândi că nu este nimic de făcut în această privință. Mai bine fă-ți o listă cu toate persoanele dragi cu care ți-ar plăcea să stai de vorbă și apoi trimite-le câte un mesaj. Unii vor fi ocupați, alții poate că vor dormi (în funcție de diferențele de fus orar), dar cu siguranță măcar o rudă sau un prieten vor fi disponibili pentru a sta de vorbă cu tine.

Conectează-te cu cei dragi de câte ori este posibil

Dacă rutina normală de lucru este întreruptă, este posibil să nu ai timp să discuți cu familia și cu prietenii decât în anumite momente ale zilei sau ale serii. Nu lăsa depresia să se instaleze și nu face o tragedie din acest lucru; oricât ați fi de ocupați și de departe unii de alții, veți reuși să găsiți câteva momente în fiecare zi pentru a discuta, a face schimb de poze și filmulețe sau de experiențe.

Ajută, pe cât poți, de la distanță

Nu este ceva neobișnuit să te simți vinovat că nu poți susține fizic persoanele de care îți pasă. În această perioadă, poate că unele sunt mai expuse riscului de a se îmbolnăvi de o formă gravă de COVID-19, poate că altele nu mai au serviciu. În acest context, deși poate fi mai dificil, găsește diverse metode de a-ți oferi ajutorul de la depărtare, fie că e vorba de unele servicii pe care să le faci pentru ei, fie că e vorba de bani. Și invers, dacă tu ești mai vulnerabil în această perioadă, lasă mândria deoparte și permite-le celor dragi să te ajute.

Nu lua în tragic tot ce auzi la televizor

Când ai persoane dragi în alte țări, este firesc să vrei să țineți pasul cu ceea ce se întâmplă în zonele în care aceștia locuiesc. Însă prea multe informații aflate de la televizor sau de pe internet pot face mai mult rău decât bine, pentru că te vei îngrijora probabil mai tare decât este cazul. Important este să discuți direct cu persoanele respective pentru a vedea în ce stare sunt ele, personal și să te oferi să le ajuți cum poți dacă este nevoie.

Împărtășește experiențele pe care le ai

Cercetările arată că menținerea conexiunilor sociale are efecte benefice asupra stării fizice și psihice, în timp ce singurătatea a fost corelată cu diverse probleme de sănătate mintală, inclusiv depresia, anxietatea și un declin al facultăților cognitive. Oricât ai fi de ocupat cu munca, oricâte griji ți-ai face cu diverse aspectele vieții, este crucial să menții legătura cu cei dragi și să împărtășești cu ei experiențele prin care treci. Chiar dacă nu ai nimic nou de povestit, faptul că le spui cum te simți sau că îi asculți pe ei vorbind sau că vă încurajați reciproc este foarte important pentru sănătatea psihică.

De asemenea, pentru a combate depresia, căutați să faceți lucruri împreună chiar dacă sunteți fizic distanțați: de exemplu, uitați-vă în același timp la un film de comedie sau participați împreună la un club de carte online sau, pur și simplu, stați într-un apel video cât vă luați micul dejun.

Nu îți neglija sănătatea fizică

Chiar dacă persoanele triste și îngrijorate de multe ori nu se simt în stare să facă mișcare, e bine să știi că exercițiile fizice regulate s-au dovedit a avea un impact pozitiv asupra stării de spirit și asupra sănătății mintale, ușurând simptomele depresiei și ajutând la gestionarea stresului. Apelurile video cu prietenii și familia pot fi și în acest caz de ajutor, deoarece puteți face împreună sesiuni de exerciții fizice în casă. În acest fel, nu doar că aveți ocazia să petreceți timp împreună, dar vă găsiți mai ușor și motivația de a face mișcare. 

Amintește-ți că totul este temporar

Pandemia de COVID-19 a reconfigurat lumea, și pentru mulți oameni a schimbat felul în care lucrează, în care se distrează și în care relaționează cu cei din jur. Sectorul călătoriilor a fost grav afectat, iar cei care au familii și prieteni în alte țări s-au văzut puși în situația de sta departe unii de alții mai mult decât și-ar fi dorit, această situație făcând loc depresiei, anxietății și stresului prelungit. Acestea fiind spuse, e bine să nu uităm că, deși situația de față este una nemaiîntâlnită, este în același timp temporară și să ne păstrăm speranța că lucrurile se vor îmbunătăți.

Apelurile video, prin care putem ajunge la cei dragi oriunde s-ar afla, ne sunt de un real ajutor pentru a ne păstra sănătatea psihică în aceste vremuri tulburi și trebuie să facem tot ce putem pentru a ne folosi de ele la maximum: de la o discuție sinceră la un ceai în fața monitorului cu un membru al familiei și până la a face sport împreună cu un prieten, acestea ne pot ajuta să facem față depresiei, îngrijorării și distanței care ne desparte de cei dragi. 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Stanford Medicine - COVID-19 Q&A: Dr. Elizabeth Reichert on Depression, Anxiety, Risk for Suicidefanxiet
https://med.stanford.edu/psychiatry/about/covid19/anx.html


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0