Cauzele anxietatii - de la circuitele neuronale, pana la traumele din copilarie

Anxietatea poate sa apara pe fondul unor tulburari mintale (evenimente traumatice, abuz, stres), dar si pe fondul unor probleme de sanatate (lipsa de oxigen specifica unor boli pulmonare, infarct miocardic, hipoglicemie sau insolatie) ori din cauza consumului abuziv de droguri.

Insa mecanismul exact prin care anxietatea apare, precum si cauzele specifice ale acestei tulburari mintale nu au fost descoperite inca. Oamenii de stiinta se straduiesc sa descopere care este mecanismul prin care apare anxietatea.

Cercatatorii din cadrul Departamentului de Psihiatrie al Universitatii din Michigan au analizat, in acest scop, rezultatele testelor imagistice ale multor pacienti diagnosticati cu anxietate, incercand sa depisteze o anomalie la nivelul circuitelor neuronale, care ar putea fi vinovata pentru aparitia anxietatii. S-a constatat, astfel, ca la pacientii diagnosticati cu anxietate, amigdala inregistreaza o activitate crescuta, ceea ce nu este surprinzator, avand in vedere ca amigdala este considerata centrul fricii din creier.

Cortexul cingular anterior, cortexul insular, striatum-ul, precum si hipocampul sunt implicate, de asemenea, in declansarea si mentinerea anxietatii. Concret, anxietatea este asociata cu o slabire a conexiunii din creier intre zonele responsabile cu procesarea emotiiilor (amigdala, cortexul insular) si zonele responsabile cu procesarea emotiilor.

Se stie deja ca si cresterea intr-o familie in care cel putin un membru sufera de anxietate creste riscul de a dezvolta aceasta tulburare. Si acest lucru nu se petrece neaparat din cauza predispozitiei genetice pentru tulburari de acest gen, ci mai degraba din cauza ca cei mici au abilitatea de a “invata” comportamentul adultilor din jur, iar apoi de a-l reproduce. Asadar, un copil cu un parinte anxios, fie el si nediagnosticat, va prelua angoasele si tendintele anxioase de la acesta, chiar daca nu intelege ca parintele are o problema.

Experientele traumatizante din copilarie si adolescenta contribuie, de asemenea, la instalarea anxietatii la maturitate. Abuzul fizic si emotional, pierderea unei persoane apropiate, bullyingul sau abandonul sunt principalele situatii care favorizeaza anxietatea generalizata la maturitate, precum si fobiile specifice.

Nu numai trecutul este responsabil pentru instalarea anxietatii, ci si prezentul. O serie de probleme de zi cu zi pot contribui la dezvoltarea unei asemenea tulburari mintale – iata despre ce este vorba:

  • Epuizarea
  • Expunerea la stres
  • Somajul
  • Divortul
  • Doliul
  • Problemele financiare
  • Presiunea cauzata de examene
  • Izolarea
  • Abuzul, hartuirea.

 

De ce nu e importanta cauza in tratarea anxietatii

Multi pacienti care sufera de anxietate se concentreaza atat de mult pe depistarea cauzei problemei lor, incat nu fac altceva decat sa intareasca anxietatea, sa o alimenteze.

Insa aflarea cauzei care a declansat aceasta tulburare psihica nu o rezolva. Asadar, nu mai pierde timpul facandu-ti tot felul de ganduri, ci concentreaza-te pe rezolvarea problemei si pe tratarea anxietatii.

Terapia cognitiv comportamentala s-a dovedit a fi extrem de eficienta in tratarea acestei tulburari psihice, asa ca merita incercata. Apeleaza la un psiholog si rezultatele nu vor intarzia sa apara.

Daca te simti coplesit de problema ta, cere si ajutorul unui medic psihiatru, care te poate ajuta cu medicamente ce pot ameliora starile neplacute.

Adopta un stil de viata sanatos, intrucat in acest fel vei avea mai multa putere in fata anxietatii. O dieta echilibrata va oferi organismului nutrientii de care are nevoie, furnizandu-i vitamine, antioxidanti, minerale de pret si nu numai.

Sportul contribuie si el la combaterea anxietatii – exercitiile fizice elibereaza serotonina si dopamina in cantitati semnificative in creier, iar acestea ofera o stare de bine pacientului, estompand astfel anxietatea si manifestarile sale.

Odihna este foarte importanta pentru tinerea sub control a starilor anxioase. Privarea de somn va favoriza atacurile de anxietate. Renunta la consumul de cofeina si zahar in exces, intrucat acestea iti pot afecta somnul.

Discuta cu cei apropiati sincer, spune-le problema ta si explica-le ce asteptari ai de la ei in perioada in care te lupti cu anxietatea.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: “Neural circuits in anxiety and stress disorder: a focused review”, publicat pe ncbi.nlm.nih.gov, autori: Elizabeth R. Duval, Arash Javanbakht si Israel Liberzon

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0