De ce e benefic sa inveti sa traiesti cu anxietatea

Acceptand anxietatea si invatand sa traiesti cu ea, vei capata mai mult control asupra acestei tulburari, diminuandu-i astfel manifestarile. Totodata, daca inveti sa traiesti cu anxietatea, reduci riscul de depresie.

Anxietatea generalizata, tulburarile de panica, fobiile specifice si anxietatea sociala – toate acestea fac parte din sfera anxietatii.

Gandurile anxioase declanseaza simptomele fizice ale anxietatii, care la randul lor intaresc gandurile negative. Astfel, apare cercul vicios al anxietatii. Concentrandu-ti toata atentia si toata determinarea asupra combaterii anxietatii, nu vei face altceva decat sa o intaresti. Pe de alta parte, invatand sa o accepti si impacandu-te cu manifestarile ei, vei reduce intensitatea anxietatii, iar calitatea vietii va fi sporita in mod evident.

Bineinteles, pentru ca pacientul sa se simta bine si sa reuseasca sa controleze anxietatea, ar trebui sa o trateze. Un psiholog este in masura sa ajute pacientul care sufera de o asemenea tulburare psihica cu ajutorul terapiei cognitiv comportamentale ori a terapiei prin expunere, iar un psihiatru poate oferi un tratament medicamentos.

Insa de mare ajutor este ca pacientul sa isi accepte diagnosticul, sa renunte sa se mai intrebe de ce i se intampla lui asta si sa faca pace cu anxietatea.

Foloseste tehnicile de combatere sau reducere a anxietatii, insa, in paralel cu acestea, dezvolta-ti mecanisme care sa te ajute sa faci fata cu bine atacurilor de anxietate sau a celor de panica. Cu cat vei invata sa te controlezi mai bine atunci cand anxietatea apare, cu atat mai redusa in intensitate va fi aceasta si cu atat mai rar va aparea.

Multe persoane care sufera de anxietate se feresc sa isi recunoasca problema, iar ascunderea/ negarea acesteia nu face altceva decat sa o intareasca. Poarta o discutie sincera cu cei dragi si explica-le ce se petrece cu tine. Simtindu-te inteles de cei apropiati vei reusi sa accepti, la randul tau, mai usor situatia in care te afli.

Daca esti o persoana credincioasa, de pilda, poti apela la ajutorul unui preot pentru a face fata mai usor anxietatii. Discutiile cu acesta te vor ajuta sa te linistesti si sa intelegi ce ai de facut mai departe.

Cum sa procedezi daca anxietatea apare

Forteaza-te sa iti aduci gandurile in prezent, nu le mai lasa sa te controleze – daca simti ca debuteaza un atac de panica, ori simti doar ca ai devenit mai anxios, adu-ti gandurile in prezent. Orienteaza-ti atentia catre lucrurile din jur si observa 3 obiecte pe care le poti atinge, 2 lucruri pe care le poti mirosi si 1 lucru pe care il poti gusta (e bine sa ai la tine guma de mestecat sau dropsuri pentru acest exercitiu). Concentrandu-ti atentia pe simturi si catre lucrurile din jurul tau, vei reusi sa reduci considerabil anxietatea si sa detii din nou controlul.

Fa exercitii de respiratie – celebrul exercitiu cu 4 secunde in care inspiri, 4 in care iti tii respiratia si 4 in care expiri te poate ajuta sa combati instantaneu hiperventilatia, despre care stim ca intretine anxietatea. Concentreaza-ti atentia pe acest exercitiu pe care il vei repeta de cateva ori si vei reusi sa te linistesti.

Concentreaza-ti atentia pe ce ai de facut – daca te gandesti la mai multe lucruri odata, sunt sanse mari sa te simti coplesit si astfel apare anxietatea. Invata sa iti concentrezi intreaga atentie pe cate un singur task. Astfel, mintea nu va fi distrasa de anxietate.

Foloseste in mod constant tehnici care sa te relaxeze – cu cat esti mai relaxat in general, cu atat anxietatea este mai redusa. Fa-ti un obicei din a practica zilnic o activitate placuta si relaxanta precum: sportul, dansul, coloratul, cititul sau plimbarile in aer liber.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0