De ce e benefic sa inveti sa traiesti cu anxietatea

Acceptand anxietatea si invatand sa traiesti cu ea, vei capata mai mult control asupra acestei tulburari, diminuandu-i astfel manifestarile. Totodata, daca inveti sa traiesti cu anxietatea, reduci riscul de depresie. Din nefericire, situatia incarcata de nesiguranta pe care o traim astazi, instabilitatea politica si economica, restrictionarile, lipsa de control a starii generale, mesajele agresive din mediile de socializare si stirile cu impact negaiv la care suntem expusi accentueaza la foarte multe persoana starea de anxietate, chiar daca temerile nu sunt legate direct de teama de imbolnavire personala sau a celor dragi.

 

Anxietatea generalizata, tulburarile de panica, fobiile specifice si anxietatea sociala – toate acestea fac parte din sfera anxietatii.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Gandurile anxioase declanseaza simptomele fizice ale anxietatii, care la randul lor intaresc gandurile negative. Astfel, apare cercul vicios al anxietatii. Vârstele de vârf pentru anxietate sunt de obicei cuprinse între 5-7 ani și adolescență. Cu toate acestea, toată lumea este diferită, iar anxietatea ta poate atinge vârful în diferite momente, în funcție de ceea ce o declanșează inițial.Cu timpul, anxietatea poate persista sau reveni atunci cand esti expus unor factori declansatori similari cu cei care au declansat primele anxietati in trecut, transaformand-o intr-o problema dificil de inteles si gestionat, mai ales in lipsa unui suport terapeutic adecvat.  Concentrandu-ti toata atentia si toata determinarea asupra combaterii anxietatii, nu vei face altceva decat sa o intaresti. Pe de alta parte, invatand sa o accepti si impacandu-te cu manifestarile ei, vei reduce intensitatea anxietatii, iar calitatea vietii va fi sporita in mod evident.

Bineinteles, pentru ca pacientul sa se simta bine si sa reuseasca sa controleze anxietatea, ar trebui sa o trateze. Un psiholog este in masura sa ajute pacientul care sufera de o asemenea tulburare psihica cu ajutorul terapiei cognitiv comportamentale ori a terapiei prin expunere, iar un psihiatru poate oferi un tratament medicamentos.

 

Insa de mare ajutor este ca pacientul sa isi accepte diagnosticul, sa renunte sa se mai intrebe de ce i se intampla lui asta si sa faca pace cu anxietatea.

Foloseste tehnicile de combatere sau reducere a anxietatii, insa, in paralel cu acestea, dezvolta-ti mecanisme care sa te ajute sa faci fata cu bine atacurilor de anxietate sau a celor de panica. Cu cat vei invata sa te controlezi mai bine atunci cand anxietatea apare, cu atat mai redusa in intensitate va fi aceasta si cu atat mai rar va aparea.

Multe persoane care sufera de anxietate se feresc sa isi recunoasca problema, iar ascunderea/ negarea acesteia nu face altceva decat sa o intareasca. Poarta o discutie sincera cu cei dragi si explica-le ce se petrece cu tine. Simtindu-te inteles de cei apropiati vei reusi sa accepti, la randul tau, mai usor situatia in care te afli.

Daca esti o persoana credincioasa, de pilda, poti apela la ajutorul unui preot sau rugaciunilor pentru a face fata mai usor anxietatii. Discutiile cu acesta te vor ajuta sa te linistesti, sa gasesti raspunsuri realiste temerilor tale  si sa intelegi ce ai de facut mai departe. Daca esti mai degraba pasionat de stiinta, pot gasi date din literatura care sa aduca argumenete in favoarea combaterii starii de frica, statistici si solutii concrete. 

Cum sa procedezi daca anxietatea apare

Forteaza-te sa iti aduci gandurile in prezent, nu le mai lasa sa te controleze – daca simti ca debuteaza un atac de panica, ori simti doar ca ai devenit mai anxios, adu-ti gandurile in prezent. Orienteaza-ti atentia catre lucrurile din jur si observa 3 obiecte pe care le poti atinge, 2 lucruri pe care le poti mirosi si 1 lucru pe care il poti gusta (e bine sa ai la tine guma de mestecat sau dropsuri pentru acest exercitiu). Concentrandu-ti atentia pe simturi si catre lucrurile din jurul tau, vei reusi sa reduci considerabil anxietatea si sa detii din nou controlul.

Fa exercitii de respiratie – celebrul exercitiu cu 4 secunde in care inspiri, 4 in care iti tii respiratia si 4 in care expiri te poate ajuta sa combati instantaneu hiperventilatia, despre care stim ca intretine anxietatea. Concentreaza-ti atentia pe acest exercitiu pe care il vei repeta de cateva ori si vei reusi sa te linistesti.

Concentreaza-ti atentia pe ce ai de facut – daca te gandesti la mai multe lucruri odata, sunt sanse mari sa te simti coplesit si astfel apare anxietatea. Invata sa iti concentrezi intreaga atentie pe cate un singur task. Astfel, mintea nu va fi distrasa de anxietate.

Foloseste in mod constant tehnici care sa te relaxeze – cu cat esti mai relaxat in general, cu atat anxietatea este mai redusa. Fa-ti un obicei din a practica zilnic o activitate placuta si relaxanta precum: sportul, dansul, coloratul, cititul sau plimbarile in aer liber.

Cum elimini mai  rapid anxietatea?
Pentru ameliorarea imediată a anxietății, stati in picioare,  trageți umerii înapoi, plantați picioarele uniform și larg și deschideți pieptul. Apoi respirați adânc. Această postură, combinată cu respirația profundă, vă ajută corpul să-și amintească că nu este în pericol acum și că este în control, blocand secretiile de cortizol- hormonul stresului.

10 moduri de a reduce în mod natural anxietatea

 

  • Fii activ. Exercițiile fizice regulate sunt bune pentru sănătatea fizică și emoțională. 
  • Nu bea alcool. Alcoolul este un sedativ natural. 
  • Renunța la fumat. 
  • Renunța la cofeina in exces
  • Odihneste-te 7-8 ore pe noapte
  • Mediteaza
  • Adopta o dietă sănătoasă, bogata in acizi grasi omega 3 recunoscuti pentru capacitatea de a regla starea de dispozitie.
  • Practica sistematic respirația profundă si meditatia, pe un fond sonor cat mai linistitor si in aer curat

Ce vitamine sunt bune pentru anxietate?

Cercetările sugerează că anumite suplimente alimentare pot ajuta la reducerea simptomelor de anxietate, inclusiv magneziu, vitamina D, șofran, omega-3, mușețel, L-teanină, vitamina C, curcumină, CBD și multivitaminele. Valeriana este un alt supliment pe bază de plante care, alături de mușețel, se găsește adesea sub formă de ceai. Compușii activi din planta valeriană au proprietăți sedative, făcând din această plantă o altă opțiune populară pentru anxietate.

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0