Dieta prin eliminare – cum poti depista alergiile sau intolerantele alimentare?

Majoritatea dietelor sunt concepute pentru a te ajuta să pierzi în greutate sau să îți îmbunătățești sănătatea. O dietă de excludere este diferită. Scopul acestui plan este de a te ajuta să te simți mai bine, identificând alimentele care nu îți priesc.

Cum funcționează o dietă de eliminare

Deși există diferite tipuri de diete de eliminare, acestea au același principiu: trebuie să încetezi să mai consumi anumite alimente timp de câteva săptămâni și apoi să le reintroduci treptat, pe rând, pentru a le identifica pe cele care pot provoca reacții neplăcute.

Faza de „eliminare” a dietei durează de obicei între două și patru săptămâni. Ți se poate cere să nu mai mănânci un singur aliment, mai multe alimente sau întregi grupuri de alimente. Dacă un anumit aliment provoacă o reacție, simptomele ar trebui să dispară până la sfârșitul acestei perioade.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Următorul pas este „reintroducerea”. În această fază, vei adăuga treptat alimente înapoi și vei înregistra simptomele. Medicul poate efectua și alte teste pentru a identifica alimentele care îți pot declanșa problemele.

Odată ce identificați alimentele problematice, împreună cu medicul tău poți crea un nou plan alimentar care să te ajute previi simptomele.

O dietă de eliminare poate fi benefică pentru persoanele cu afecțiuni de sănătate care sunt legate de reacțiile alimentare.

Poți încerca o dietă de eliminare pentru a vedea dacă anumite alimente provoacă simptome, cum ar fi:

  • Balonare, gaze, indigestie sau alte probleme gastrointestinale
  • Dureri articulare
  • Oboseală
  • Dureri de cap
  • Confuzie și amețeli
  • Răceli frecvente sau probleme ale sistemului imunitar
  • Schimbări de dispoziție, anxietate sau depresie

Care sunt beneficiile potențiale pentru sănătate ale unei diete de eliminare?

O dietă de eliminare te poate ajuta să îți dai seama ce alimente te fac să te simți rău. Acest lucru poate schimba viața unor persoane cu alergii sau intoleranțe alimentare.

Potrivit Food Allergy Research and Education (FARE), alergiile alimentare sunt în creștere. Aproximativ 32 de milioane de oameni din Statele Unite au o alergie alimentară, care include 5,6 milioane de copii sub 18 ani.

În plus, o dietă de eliminare poate ajuta la îmbunătățirea simptomelor altor afecțiuni medicale care pot fi declanșate de reacțiile alimentare. Unele dintre acestea includ:

  • Sindromul intestinului iritabil sau alte tulburări gastro-intestinale 
  • Esofagita eozinofilă (EoE)
  • Boala celiacă
  • Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD)
  • Eczeme sau afecțiuni alergice
  • Migrene

Efecte de pierdere în greutate

În ciuda numelui său, o „dietă” de eliminare nu este concepută pentru a te ajuta să pierzi în greutate. De fapt, excluderea alimentelor sau a grupurilor întregi de alimente poate face ca limitarea caloriilor să fie mai dificilă pentru mulți oameni. 

Pe de altă parte, unele persoane cu alergii alimentare care urmează o dietă de eliminare se pot simți mai bine și pot pierde în greutate.

Persoanele cu antecedente de tulburări de alimentație, cum ar fi anorexia sau bulimia, ar trebui să evite o dietă de eliminare. 

Exemple de alimente pe care le poți exclude

Există diferite moduri de a urma o dietă de eliminare. Unele planuri sunt mai restrictive decât altele. De exemplu, poate fi necesar să elimini doar un aliment suspect sau poți elimina șase tipuri de alimente (sau chiar mai multe).

Numărul de alimente pe care le elimini va depinde de simptomele tale, de factorii declanșatori pe care îi bănuiești, de cât de motivat ești și de alți factori. De obicei, dietele de eliminare care sunt mai restrictive dau cele mai bune rezultate.

Cea mai comună este dieta de eliminare a acestor șase alimente: 

  • Produse lactate - lapte, iaurt, brânză, unt și înghețată.
  • Grâu - alimentele care conțin făină, tărâțe sau gluten.
  • Ouă - ouăle și produsele care conțin ouă, cum ar fi maioneza sau sosurile pentru salată.
  • Soia - produsele pe bază de soia includ edamame, sosul de soia și tofu.
  • Nuci și semințe - alunele și nucile.
  • Pește - pește și orice tip de crustacee 

Alte alimente sau substanțe care sunt frecvent restricționate într-o dietă de eliminare includ:

  • Citrice - portocalele sau grapefruit.
  • Anumite legume - roșiile și ardeii.
  • Îndulcitori artificiali - aspartamul și alți îndulcitori
  • Uleiuri - unturile pe bază de lapte și anumite uleiuri.
  • Leguminoase - fasolea, mazărea și toate produsele pe bază de soia.
  • Zaharuri - bomboanele și dulciurile.
  • Altele - anumite condimente și extracte din plante, cofeina și alcoolul.

Dacă decizi să urmezi o dietă de eliminare, este posibil să fie necesar să îți planifici sau să îți pregătești mesele din timp. Mergi la un dietetician care să te ajute în acest sens. 

Avantaje și dezavantaje ale unei diete de eliminare

La fel ca în cazul oricărui plan alimentar, există avantaje și dezavantaje ale unei diete de eliminare sau de excludere.

Iată câteva dintre beneficii:

  • O sa te simți mai bine. Scopul unei diete de eliminare este de a identifica factorii declanșatori care îți cauzează simptome neplăcute Dacă poți evita cu succes aceste alimente, calitatea vieții tale se poate îmbunătăți semnificativ.
  • Este temporară. O dietă de eliminare se ține doar o perioadă scurtă de timp, lucru care te poate ajuta să o duci la bun sfârșit.

Unele dintre dezavantajele unei diete de eliminare sunt: ​

  • Poate fi destul de restrictivă și greu de monitorizat. Este posibil să trebuiască să elimini unele dintre alimentele tale preferate. 
  • Este nevoie de timp pentru a planifica mesele. Probabil că vei petrece mai mult timp urmărind aportul alimentar, dar și pentru planificarea listei de cumpărături și pregătirea meselor.
  • S-ar putea să nu funcționeze. În ciuda eforturilor depuse, este posibil să nu reușești să identifici factorii declanșatori ai alimentelor care îți cauzează simptomele neplăcute.
  • Ar putea duce la malnutriție. Dacă ții o dietă pentru o perioadă lungă de timp, poți dezvolta o deficiență de fier, calciu, vitamina B12, vitamina D sau alți nutrienți. 

Sfaturi pentru a ține cu succes o dietă de eliminare

  • Colaborează cu un profesionist calificat în nutriție. O dietă de eliminare poate fi o provocare. Asigură-te că lucrezu cu un medic sau un dietetician care te poate ajuta în acest proces.
  • Urmează-ți planul cu atenție. Nu te abate de la dieta și nu trișa.
  • Pregătește-ți mesele. Majoritatea restaurantelor nu pot garanta că anumite alimente nu sunt contaminate cu ceva ce încerci să eviți.
  • Notează-ți reacțiile. Păstrarea unui jurnal detaliat al aportului alimentar și al simptomelor pe tot parcursul procesului te poate ajuta pe tine și pe medicul tău să identifici alimentele problematice.
  • Nu te stresa. Fă tot posibilul să urmezi planul, dar nu îți face griji dacă nu poți identifica cu ușurință declanșatorii. Poate fi necesar să repeți faza de eliminare sau să excluzi diferite alimente. Încearcă să ai răbdare în timpul acestui proces.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: 

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/what-is-an-elimination-or-exclusion-diet/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0