Lista alimentelor contraindicate pe perioada sarcinii

În timpul sarcinii, alimentația poate influența starea de sănătate a mamei sau a fătului, așa că e bine să știi care sunt alimentele indicate și care sunt cele contraindicate în această perioadă.

lista-alimentelor-contraindicate-pe-perioada-sarcinii

Ce ai voie să mănânci în timpul sarcinii?

Alimentele indicate în perioda sarcinii sunt cele cât mai naturale, fără zaharuri și grăsimi suplimentare și fără aditivi nocivi.

Fructe și legume

Mănâncă multe fructe și legume, deoarece acestea oferă vitamine și minerale, precum și fibre, care ajută la digestie și pot contribui la prevenirea constipației, o problemă frecventă în sarcină. Consumă cel puțin 5 porții dintr-o varietate de fructe și legume în fiecare zi - acestea pot fi proaspete, congelate și gătite, conservate, uscate sau sub formă de suc cu tot cu pulpă. Spală întotdeauna cu atenție fructele și legumele proaspete înainte de consum.

Alimente cu amidon (carbohidrați)

Alimentele cu amidon sunt o sursă importantă de energie, de vitamine și fibre și te ajută să te simți plină fără să aibă prea multe calorii - dacă nu le combini cu grăsimi. Acestea includ pâinea integrală, cartofii, cerealele pentru micul dejun, orezul integral, pastele integrale, porumbul, mălaiul, meiul, ovăzul. Aceste alimente ar trebui să reprezinte puțin peste o treime din alimentele pe care le consumi zilnic.

Proteine

În sarcină, e bine să mănânci alimente bogate în proteine în fiecare zi: fasole, năut, linte, mazăre, ouă, pește, carne de la păsări de curte, nuci. Alege cărnuri slabe, îndepărtează pielea de la păsările de curte și încearcă să nu adăugi grăsimi sau ulei în plus atunci când gătești cu carne. Legat de preparare, asigură-te că orice carne este foarte bine gătită și că nu au rămas porțiuni crude.

Încearcă să mănânci două porții de pește în fiecare săptămână, dintre care una ar trebui să fie pește gras, cum ar fi somonul, sardinele sau macroul. Ouăle trebuie să fie și ele bine gătite, nu crude sau parțial preparate.

Laptele, brânza proaspătă sau maturată și iaurtul sunt importante în timpul sarcinii, deoarece conțin calciu și alți nutrienți de care are nevoie fătul. Alege tipuri de brânză cu conținut scăzut de grăsimi ori de câte ori este posibil, cum ar fi lapte semidegresat, iaurt cu conținut scăzut de grăsimi și fără zahăr și brânză tare cu conținut redus de grăsimi. Dacă preferi alternativele vegane, cum ar fi băuturile din soia și iaurturile, alege versiuni neîndulcite, îmbogățite cu calciu.

Ce alimente sunt contraindicate pe perioada sarcinii?

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Acum că ai parcurs lista cu ce este indicat să mănânci de-a lungul celor nouă luni, iată care sunt alimentele contraindicate în sarcină

Carne și produse de origine animală negătite

Scoicile crude, anumite tipuri de preparate pe bază de carne crudă, ouă crude ori aluat de prăjituri negătit sunt alimente contraindicate în sarcină. Ficatul ar trebui evitat și el de către femeile însărcinate, întrucât conține cantități mari de vitamina A, care poate afecta fătul.

Produse lactate nepasteurizate

Produsele lactate nepasteurizate pot conține bacteria Listeria monocytes. Listerioza se manifestă că o răceală la femeile însărcinate, însă poate avea și efecte mai grave, precum nașterea prematură. Pentru a preveni infestarea cu această bacterie, evită consumul de lapte nepasteurizat. Brânzeturile cu mucegai precum Camembert, Brie și Roquefort trebuie evitate și ele pe timpul sarcinii.

Mezeluri și alimente procesate

Crenvurștii, șunca, salamul, pateul și carnea afumată, inclusiv peștele afumat pot conține, de asemenea, bacteria Listeria, așa că intră și ele pe lista de alimente contraindicate în sarcină.

 
 

Anumite fructe de mare și tipuri de pește

Peștele de dimensiuni mari precum peștele spadă, rechinul ori macroul rege pot conține mari concentrații de mercur. Consumat în timpul sarcinii, peștele cu mercur poate afecta creierul fătului și sistemul său nervos.

Cofeină

Cofeina din cafea, ceai sau sucuri nu este recomandată, mai ales în primele 3 luni de sarcină, întrucât această substanță crește riscul de avort spontan. După primul trimestru al sarcinii, specialiștii ne sfătuiesc să ne limităm la o cană de cel mult 200 ml de cafea pe zi, în cazul în care chiar nu putem renunța la ea. Întrucât cafeaua este diuretică, elimină și calciul din organism, așa că indicat ar fi să bei cafea cu lapte.

Băuturi alcoolice

Consumul de alcool împiedică dezvoltarea normală a fătului, dar poate duce și la retard mintal. Așadar, alcoolul se numără printre alimentele și băuturile contraindicate în timpul sarcinii, dar dacă simți nevoia de a gusta, limitează-te la o cantitate redusă, care să nu îți ofere senzația de beție (o gură de bere sau de vin roșu, de exemplu).

Sucuri din comerț

Sucurile din comerț trebuie eliminate, de asemenea, în perioada celor 9 luni de sarcină. Acestea nu numai că au un conținut ridicat de indulcitori artificiali, dar pot conține și cofeină. Zaharina, folosită pentru a înlocui zahărul, poate provoca malformații fătului dacă este consumată în cantități mari.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Alte băuturi

Sucul de iarbă de grâu, recomandat de către nutriționiști datorită conținutului mare de nutrienți, este interzis pe perioada sarcinii de către specialiști. Riscul contaminării cu bacterii, dar și cu mucegai, este foarte mare în cazul ierbii de grâu deoarece aceasta crește în medii cu umiditate sporită, care favorizează multiplicarea bacteriilor. Sucul de iarbă de grâu consumat în doze mari are și efecte purgative, ceea ce cauzează dezechilibre din punct de vedere al vitaminelor și al mineralelor din organism.

Cu ce poți înlocui alimentele contraindicate pe perioada sarcinii?

În loc de alimente bogate în grăsimi și/sau zahăr, precum mâncarea de fast food, chipsurile sau biscuiții, alege să consumi în sarcină:

  • sandvișuri mici sau pâine de gen pita cu brânză rasă, șuncă slabă sau ton, somon ori sardine pasate cu furculița, cu salată verde
  • salată de legume, precum morcov, țelină sau castraveți
  • iaurt simplu în care pui câteva bucăți de fructe pe gustul tău (boabe de struguri, felii de portocală etc.)
  • humus cu lipie integrală sau cu bețe de legume
  • caise, smochine sau prune uscate 
  • supe de legume cu boabe de fasole, năut, linte sau mazăre
  • un castron mic de cereale pentru micul dejun neindulcite, cu lapte
  • fructe proaspete
  • un cartof fiert sau copt
  • o tartă cu fructe preparată în casă, îndulcită cu miere sau cu zahăr brun ori melasă.

 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NHS - Have a healthy diet in pregnancy
https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/healthy-pregnancy-diet/

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0