Alimentatia la copiii cu varste intre 1 si 3 ani: gustari sanatoase si grupe alimentare

Incepand de la 1 an si pana la 3 ani, micutul tau va incepe sa manance din ce in ce mai multe alimente solide. Din acest articol vei afla ce tipuri de alimente sunt recomandate pentru el, ce trebuie sa eviti si mai ales care sunt cele mai hranitoare variante pentru cel mic.

Copilul tau invata acum sa manance mai multe alimente solide si este mai activ. O alimentatie buna, bogata in nutrienti, ii ofera copilului tot ceea ce are nevoie pentru a se dezvolta armonios. Cel mai bun lucru pe care il poti face este sa ii oferi micutului o varietate de alimente, din fiecare grup alimentar, cu diferite gusturi, texturi si culori.

Grupul cerealelor: un sfert sau o jumatate de felie de paine, 2-3 biscuiti crackersi, orez fiert, paste fierte sau cereale gatite, o bucatica dintr-un covrig sau dintr-o briosa (daca vorbim de variantele pregatite de tine, in casa).

Grupul fructelor si legumelor (cel putin 5 portii pe zi): ii poti da fructe si legume gatite/fierte, la conserva sau din compoturi sau tocate (crude); ii poti oferi un sfert sau o jumatate de fruct sau de leguma; ii poti da putin suc (limiteaza sucul de fructe la nu mai mult de 120 ml pe zi).

Grupul laptelui si al produselor lactate (cel putin 3 portii pe zi): o jumatate de cana de lapte sau de iaurt, o bucatica de branza; nu este nevoie sa fie variante degresate.

Grupul carnii si al proteinelor (2 portii pe zi): 30-60 grame de carne slaba, carne de pui sau de peste; 2-4 linguri de fasole uscata si mazare, preparate; o jumatate de ou sau un ou intreg.

Grupul grasimilor (3-4 portii pe zi): 1 lingurita de unt sau uleiuri.

Care sunt gustarile sanatoase recomandate pentru copiii intre 1 si 3 ani

Pentru copiii mici, poti incerca urmatoarele variante:

  • legume crude (taiate bastonase), cum ar fi castravetele si morcovii, servite ca atare sau cu hummus
  • un fruct
  • un iaurt mic simplu, o felii de banana in el
  • o felie de paine prajita sau nu, cu branza cremoasa, hummus, unt de arahide sau o felie de sunca presata
  • cativa biscuiti de tip crackers, grisine, biscuiti de orez nesarati, cu branza sau cu bastonase din legume
  • un bol cu cereale neindulcite, servite cu lapte integral.

Alte gustari indicate pentru copiii mici, pentru cei cu varste intre 1 si 3 ani:

  • fructe proaspete, cum ar fi bucati mici de para coapta sau piersica (fara coaja)
  • fructe de la conserva sau din compot, in sucul de fructe (atentie la continutul de zahar; este bine sa ii dai fructe din compotul preparat de tine, ideal un compot ce contine foarte putin zahar)
  • budinca de orez sau terci de ovaz (fara adaos de zahar si fara sare)
  • iaurt simplu, neindulcit
  • paine toast, lipie
  • biscuiti de orez expandat, nesarati si neindulciti
  • covrigi simpli, nesarati
  • cuburi mici de cascaval sau branza.

Ce faci daca cel mic este mofturos la masa?

Specialistii spun ca este bine sa tii cont de cateva recomandari, pentru a-l convinge pe cel mic, treptat, sa nu mai faca mofturi cand vine vorba despre mancare:

  • Da-i copilului aceeasi mancare pe care o mananca si restul familiei, dar nu uita sa nu pui sare in portia lui.
  • Cel mai bun mod prin care copilul de 1-3 ani va invata sa manance si sa se bucure de noile alimente este sa va copieze pe voi, parintii. Incercati sa mancati cu cel mic la masa, cat de des puteti.
  • Ofera-i portii mici de mancare si lauda-l pe cel mic pentru ca a mancat, chiar daca tu stii ca a inghitit doar o cantitate mica.
  • Daca cel mic refuza un aliment, nu il forta sa manance acea mancare. Ia-o din fata lui fara sa spui nimic. Incearca sa iti pastrezi calmul, chiar daca este frustrant. Incearca sa ii oferi acel aliment cu alta ocazie.
  • Nu uita ca este posibil ca micutul tau sa manance lent, asa ca ai rabdare.
  • Nu ii oferi prea multe gustari intre mese - 2 gustari sanatoase pe zi sunt suficiente.
  • Nu folosi mancarea ca pe o recompensa. Rasplateste copilul cu o plimbare in parc sau cu promisiunea ca te vei juca un anumit joc cu el sau ea.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • The National Health Service (NHS) - https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/baby-food-questions/#what-are-healthy-snacks-for-young-children
  • Cleveland Clinic - https://my.clevelandclinic.org/health/articles/13400-feeding-your-toddler---ages-1-to-3-years
  • The National Health Service (NHS) https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/childrens-meal-ideas/#childrens-lunch-or-tea-ideas
  • The National Health Service (NHS) https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/fussy-eaters/

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0