Educația timpurie a copilului îi modelează creierul de la maturitate

Educația timpurie a copilului, pe care o primește până la vârsta de 5 ani, îi modelează creierul în moduri care vor fi vizibile zeci de ani mai târziu, sugerează un studiu efectuat de Virginia Tech și Universitatea din Pennsylvania.

Un mediu de învățare îmbunătățit în primii cinci ani de viață modelează creierul copilului în moduri care sunt evidente patru decenii mai târziu, spun oamenii de știință de la Virginia Tech și Universitatea din Pennsylvania, într-un studiu¹ apărut în Journal of Cognitive Neuroscience.

Cercetătorii au folosit imagini structurale ale creierului pentru a detecta efectele asupra dezvoltării stimulării lingvistice și cognitive începând cu vârsta de șase săptămâni la sugari. Influența unui mediu îmbogățit asupra structurii creierului fusese demonstrată anterior în studii pe animale, dar acesta este primul studiu experimental care a găsit un rezultat similar la oameni.

Potrivit autorilor studiului, cercetările arată o relație între structura creierului și cinci ani de experiențe educaționale și sociale de înaltă calitate. Aceștia au demonstrat că la copiii vulnerabili care au primit experiențe de învățare stimulative și de susținere emoțională, la vârsta mijlocie apar modificări semnificative statistic în structura creierului.

Studiul urmărește copiii care au participat în mod continuu la Abecedarian Project, un program de intervenție timpurie inițiat SUA în 1971, pentru a studia efectele serviciilor educaționale, sociale, de sănătate și de sprijin familial asupra sugarilor din familii care nu le puteau asigura educația timpurie adecvată. 

Atât grupurile de comparație, cât și cele de tratament au primit servicii suplimentare de îngrijire a sănătății, nutriție și asistență familială; cu toate acestea, începând cu vârsta de șase săptămâni, grupul de tratament a primit, de asemenea, cinci ani de sprijin educațional de înaltă calitate, timp de cinci zile pe săptămână, 50 de săptămâni pe an.

TESTARE PCR COVID-19

Când au fost analizați, participanții la studiul Abecedarian aveau vârste de 30 și ceva spre 40 de ani, oferind cercetătorilor o privire unică asupra modului în care factorii din copilărie afectează creierul adult. 

Rezultate acestui studiu arată că efectele biologice însoțesc numeroasele beneficii comportamentale, sociale, de sănătate și economice raportate în proiectul Abecedarian. Concret, experiențele pozitive din primii ani de copilărie contribuie la ajustarea pozitivă ulterioară printr-o combinație de căi comportamentale, sociale și cerebrale.

Educația copilului în primii 5 ani, asociată cu o funcție cognitivă mai bună la maturitate

În timpul examinărilor ulterioare, au fost efectuate scanări RMN structurale ale creierului pentru 47 de participanți la studiu la într-un laborator de neuroimagistică. Dintre aceștia, 29 fuseseră în grupul care a primit îmbogățirea educațională axată pe promovarea limbajului, a cunoașterii și a învățării interactive.

Ceilalți 18 indivizi primiseră asistență pentru sănătate, nutriție și servicii sociale oferite grupului de tratament educațional și orice îngrijire comunitară pentru copii sau alte învățături pe care le-au oferit părinții lor. Cele două grupuri au fost bine adaptate la o varietate de factori, cum ar fi educația maternă, circumferința capului la naștere și vârsta la scanare.

Analizând scanările, cercetătorii au observat dimensiunea creierului în ansamblu, inclusiv cortexul, stratul cel mai exterior al creierului, precum și cinci regiuni selectate pentru conexiunea lor așteptată cu stimularea intervenției în limbajul copiilor și dezvoltarea cognitivă.
Acestea au inclus girusul frontal inferior stâng și girusul temporal superior stâng, care pot fi relevante pentru limbaj, și girusul frontal drept inferior și cortexul cingular anterior bilateral, relevante pentru controlul cognitiv. Un al cincilea, hipocampul bilateral, a fost adăugat deoarece volumul său este frecvent asociat cu adversitățile din copilăria timpurie și statutul socio-economic.

Cercetătorii au stabilit că participanții din grupul de tratament pentru educație timpurie au avut dimensiuni crescute ale întregului creier, inclusiv cortexul. Mai multe regiuni specifice corticale au apărut, de asemenea, mai mari. Oamenii de știință au observat că rezultatele tratamentului de intervenție de grup pentru creier au fost substanțial mai bune la bărbați decât la femei. 

Motivele pentru acest lucru nu sunt cunoscute și au fost surprinzătoare, deoarece atât băieții, cât și fetele au prezentat, în general, efecte pozitive comparative comportamentale și educaționale din educația lor timpurie îmbogățită. Studiul actual nu poate explica în mod adecvat diferențele de sex.

Savanții afirmă că, atunci când au lansat acest proiect în anii 1970, lumea științifică știa mai multe despre cum să se evalueze comportamentul decât știa despre cum să evalueze structura creierului. Având în vedere progresele în tehnologia de neuroimagistică și prin colaborări interdisciplinare puternice, au reușit să măsoare caracteristicile structurale ale creierului. 

Cortexul prefrontal și zonele asociate limbajului au fost cu siguranță influențate, mai spun cercetătorii, aceasta fiind prima dovadă experimentală a unei conexiuni între experiențele educaționale timpurii și schimbările pe termen lung la oameni. Oamenii de știință consideră că aceste descoperiri necesită o analiză atentă și oferă un sprijin suplimentar ideii de învățare și de susținere socio-emoțională pentru toți copiii, inclusiv a celor vulnerabili, care nu au parte acasă de îngrijire adecvată în primii ani de viață.

Cum se poate educa un copil în primii ani?

Ca bază a parenting-ului, e bine de știut că bebelușii se nasc gata să învețe, iar creierul lor se dezvoltă prin folosirea acestui organ. Bebelușii și copiii mici învață cel mai bine atunci când au relații calde și interacționează constant cu persoanele care îi îngrijesc. Concret, copilul mic învață prin joc, prin explorarea mediului în care crește și prin interacțiunea cu cei din jur.

Când copilul are ocazia să încerce o mulțime de activități diferite, acest lucru îi oferă multe moduri de a învăța și șanse să practice ceea ce învață. De exemplu, este important pentru cel mic să aibă unele activități care se desfășoară în interior, dar și altele în exterior, activități mai solicitante fizic, dar și altele mai liniștite, să aibă parte și de joc liber, dar și de joc structurat.

Copilul necesită sprijin pentru învățare - uneori, are nevoie ca persoanele care îl îngrijesc să îi arate ce să facă, însă nu are nevoie să primească toate răspunsurile. Cel mic trebuie lăsat să și greșească și să descopere singur cum funcționează lumea. Lauda și încurajarea atunci când copilul se străduiește să facă anumite lucruri îl mențin interesat și îl ajută să se simtă bine.

Pe scurt, copilului mic trebuie să i se vorbească regulat și să i se arate cum se fac anumite lucruri, și, de asemenea, trebuie încurajat să deseneze, să numere, să încerce să pronunțe anumite cuvinte, să i se ofere instrumente muzicale pentru copii. Ca fundament, copilul trebuie să simtă mereu că este iubit, protejat și că poate primi ajutor de la cei dragi de câte ori are nevoie.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Journal of Cognitive Neuroscience - Randomized Manipulation of Early Cognitive Experience Impacts Adult Brain Structure
https://direct.mit.edu/jocn/article/33/6/1197/98115/Randomized-Manipulation-of-Early-Cognitive
1. Studiul „Randomized Manipulation of Early Cognitive Experience Impacts Adult Brain Structure”, apărut în Journal of Cognitive Neuroscience (2021). DOI: 10.1162/jocn_a_01709, autori: Martha J. Farah et al.
Raising Children - Learning in the baby to preschool years
https://raisingchildren.net.au/babies/play-learning/learning-ideas/learning-baby-to-preschool


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0