Cantitatea maxima de zahar admisa in cazul copiilor

Se stie ca zaharul in exces este daunator pentru sanatatea copiilor, insa stii ce inseamna in exces? Specialistii au dat verdictul – afla ce cantitate considera acestia ca este prea mare pentru copii.

Zaharul este un carbohidrat care indulceste alimentele si bauturile. Zaharul se poate consuma atat sub forma de zahar alb sau brun, cat si sub forma de miere, sirop de artar, sirop de agave ori sirop de porumb, asa ca mare atentie cand cititi eticheta alimentelor pe care le oferiti copiilor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Potrivit Asociatiei Americane pentru Sanatate, copiii si adolescentii nu ar trebui sa consume mai mult de 6 lingurite de zahar pe zi. Limita de 6 lingurite de zahar se aplica de la copii cu varste de la 2 ani pana la 18 ani.

Aceasta cantitate face referire la orice forma de zahar, incepand de la zaharul procesat si pana la fructoza si miere. Asadar, se ia in calcul si consumul de alimente sanatoase, precum fructele ori alimentele care contin miere (fie ca vorbim despre deserturi, fie ca vorbim despre ceaiuri indulcite), dar si cel de alimente nesanatoase, precum dulciurile ori sucurile.

Tot specialistii din cadrul Asociatiei Americane pentru Sanatate sunt de parere ca, in cazul copiilor cu varsta pana in 2 ani, consumul de zahar adaugat, fie sub forma de alimente, fie sub forma de bauturi, este contraindicat.

O serie de alimente pe care le consideram sanatoase contin cantitati (prea) mari de zahar. Printre acestea se numara: cerealele de la micul dejun, iaurturile, sucurile din fructe, deserturile – fie ele si preparate in casa.

Indiferent de forma de zahar pe care o alegi, efectele acestuia sunt aceleasi, organismul digerandu-le si folosindu-le in acelasi mod. Este adevarat, insa, ca unele alimente contin si nutrienti valorosi pe langa zahar, iar acestea sunt considerate sanatoase si recomandate copiilor. Printre acestea se numara fructele.

Ce efecte are zaharul in exces asupra sanatatii copilului

In primul rand, zaharul in exces poate cauza acumularea de kilograme in plus. Copiii supraponderali si cei obezi sunt expusi unor riscuri majore pentru sanatate, incepand de la diabet si pana la boala de ficat gras.

Si sanatatea dentara este pusa in pericol de consumul excesiv de zahar in randul copiilor – dulciurile sunt adesea vinovate pentru aparitia cariilor.

Zaharul in exces este considerat responsabil si pentru hiperactivitatea si tulburarile de concentrare ori deficitul de atentie al copiilor, insa nu exista studii care sa confirme aceasta asociere.

Atunci cand un copil consuma alimente bogate in continutul de zahar, despre care se stie ca au un aport caloric mai mare, va refuza sa manance alimentele bogate in nutrienti esentiali pentru cresterea si dezvoltarea sa armonioasa, pentru ca se va simti mereu satul din cauza caloriilor excesive consumate.

Este, asadar, important ca pana la varsta de 2 ani sa se evite hranirea copilului cu alimente ori bauturi care contin zaharuri adaugate, iar dupa implinirea varstei de 2 ani, sa se limiteze cantitatea de zahar consumat la maximum 6 lingurite pe zi.

 

 

Pentru a putea limita cantitatea de zahar pe care o consuma copilul sau, parintele trebuie sa citeasca cu mare atentie eticheta fiecarui aliment oferit acestuia. Este mult mai usor sa reuseasca limitarea consumului de zahar prin hranirea copilului cu alimente gatite acasa, astfel incat parintele sa fie cel care detine controlul exclusiv asupra cantitatii de zahar pe care copilul a ingereaza.

Iata ce alimente bogate in zahar prefera copii, dar si cu ce le poti inlocui pentru a reduce aportul de zahar:

  • Laptele cu ciocolata sau alte arome – il poti inlocui cu lapte normal ori cu lapte vegetal cu aroma de cocos.
  • Cerealele cu ciocolata sau alte arome – cerealele pentru micul dejun concepute pentru copii sunt, in mod uimitor, si cele care contin cantitatile cele mai mari de zahar. Inlocuieste-le cu cereale integrale, pe care le poti amesteca cu felii de banane sau alte fructe pentru o aroma mai placuta.
  • Iaurtul cu fructe sau budinca – le poti inlocui cu iaurt simplu, in care poti pune fructe naturale (poti prepara la blender un iaurt cu fructe natural).
  • Prajituri si dulciuri din comert – le poti inlocui cu deserturi preparate in casa, insa te vei asigura ca nu exagerezi cu cantitatea de zahar adaugata.
  • Jeleuri si bomboane – acestea pot fi inlocuite cu bucati de fructe ori cu fructe deshidratate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: “Added sugars and cardiovascular disease risk in children: a scientific statement from the American Heart Asociation”, publicat in Circulation  - vol.135, autori: Miriam B. Vos, Jill L. Kaar, Jean A. Welch, Linda V. Van Horn, Daniel I. Feig, Cheryl A.M. Anderson, Mahesh J. Patel, Jessica Cruz Munos, Nancy F. Krebs, Stavra A. Xanthakos, Rachel K. Johnson

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0