Valeriana: beneficii și reacții adverse

Utilizarea în scopuri curative a valerianei datează de mii de ani, însă modul în care este folosită această plantă a trecut prin diverse schimbări de-a lungul timpului. În zilele noastre, numai rădăcina de valeriană este folosită în remedii tămăduitoare, nu și alte părți ale plantei.

valeriana-planta-medicinala-remedii-utilizari

Cel mai adesea, rădăcina de valeriană este folosită pentru tratarea insomniei, iar cercetările recente în domeniu au confirmat efectul sedativ pe care îl are valeriana. Oamenii de știință sunt de părere că efectele terapeutice ale valerianei se datorează prezenței GABA (n.r. acidul gamma-amniobutiric), un neurotransmițător inhibitor central important. GABA are efecte benefice în tratarea anxietății, iar anumite medicamente cu rol anxiolitic, precum Xanax sau Valium, acționează prin a spori secreția de GABA la nivelul creierului, funcționând într-un mod similar valerianei, dar cu o serie de efecte adverse nedorite, printre care senzația de amorțeală și, chiar, dependență.

Proprietățile și beneficiile valerianei

Tratează insomnia – lipsa somnului are un impact direct asupra calității vieții, iar somniferele dau diverse efecte adverse, precum dependență sau imposibilitatea trezirii la timp dimineața. Așadar, valeriana este o soluție eficientă și, totodată, naturală, pentru tratarea insomniilor. Cercetările asupra proprietăților valerianei sunt în continuă desfășurare, iar oamenii de știință încearcă să descopere modul în care valeriana acționează asupra creierului, inducând somnolență. Un lucru este, însă, cert: valeriana este deosebit de eficientă pe post de somnifer natural.

Atenuează simptomele anxietății anxietatea este o tulburare psihică din ce în ce mai frecvent întâlnită în zilele noastre, și este, adesea, cauzată de un stil de viață agitat, specific mediului în care trăim, dar poate fi delanșată și pe fondul unei traume profunde. Anxietatea afectează profund viața pacientului, uneori împiedicându-l să-și desfășoare rutina normală, și poate fi tratată prin terapie cognitiv-comportamentală, dar și cu tratament medicamentos pe bază de anxiolitice și antidepresive. Mulți specialiști în domeniu susțin, însă, că rădăcina de valeriană poate avea efecte benefice în acest sens, diminuând senzațiile produse de anxietate, datorită creșterii nivelului de GABA la nivelul creierului. Mai multe studii confirmă efectele benefice ale rădăcinii de valeriană, combinată cu balsam de lămâie, atunci când vine vorba de o abordare homeopatică în tratamentul anxietății.

Are efect sedativ eficient – întrucât este un remediu pentru anxietate și are capacitatea de a reduce din simptomele specifice acesteia, rădăcina de valeriană are proprietăți sedative blânde și poate fi folosită pentru calmarea emoțiilor în anumite situații tensionate.

Remediu eficient în tratarea sindromului obsesiv-compulsiv (OCD)sindromul obsesiv-compulsiv, pe scurt OCD, se manifestă prin gânduri, idei și impulsuri pesistente, care provoacă anxietate, precum și de comportamente repetitive, folosite cu scopul de a diminua anxietatea. Cercetătorii au monitorizat efectele valerianei asupra acestui sindrom și au confirmat, pe această cale, faptul că rădăcina de valeriană este eficientă în ameliorarea sindromului obsesiv-compulsiv, reducând intensitatea simptomelor și făcând, astfel, viața pacienților mai ușoară.

Reduce crampele și disconfortul abdominal – valeriana este folosită și pentru tratarea crampelor abdominale și uterine, deoarece are efecte antispasmodice și antiinflamatoare 1. Rădăcina de valeriană este folosită de multe femei pentru ameliorarea sindromului premenstrual, dar și a durerilor menstruale.

Ameliorează durerile de cap și migrenele – migrenele vin la pachet cu simptome precum greață, vărsături, hipersensibilitate la lumină, dar și stare de vertij și insomnie. Deși, din punct de vedere științific, efectele pozitive ale valerianei asupra migrenelor și durerilor de cap nu au fost confirmate, o mulțime de pacienți diagnosticați cu migrenă folosesc rădăcina de valeriană pentru prevenirea durerilor de cap.

Cum se consumă rădăcina de valeriană

În primul rând, dacă ai de gând să folosești rădăcina de valeriană pentru proprietățile sale terapeutice, este recomandat să te consulți, mai întâi, cu medicul tău curant. Valeriana se găsește sub formă de ceaiuri, capsule, tablete și pulbere. Alege varianta cea mai potrivită pentru stilul tău de viață. De exemplu, dacă obișnuiești să-ți faci smoothie-uri și sucuri proaspete la storcător, poți opta pentru un produs tip pulbere, pe care îl poți amesteca în lapte, împreună cu o linguriță de miere, puțină scorțișoară, sau câteva bucățele de smochine confiate. Pulberea poate fi dizolvată și în ceai, dar este recomandat să folosești un ceai fără proprietăți sedative, precum lavandă sau mușețel, pentru că există riscul de suprasedare, care, cel mai frecvent, se manifestă prin trezitul foarte târziu și imposibilitatea trezirii la ora propusă, chiar și cu alarmă. Pulberea de lavandă este recomandată și persoanelor care au dificultăți de înghițire a pastilelor. 

Suplimentele de valeriană sub formă de capsule sunt, probabil, forma cea mai convenabilă de consum. Le poți lua cu tine oriunde și ai nevoie doar de un pahar cu apă. Ai grijă, în schimb, la doza recomandată în prospectul produsului și la intervalul orar în care iei suplimentul. Dacă suferi de atacuri de anxietate, o capsulă de valeriană se poate lua în orice moment al zilei, dar dacă urmărești, doar, să te relaxezi puțin, este de preferat să aștepți până spre seară, deoarece valeriana îți poate da o ușoară senzație de letargie care te poate împiedica să îți continui activitatea la muncă. 
Indiferent de forma în care vine produsul, ai grijă să cumperi un produs acrediat, de la o companie cunoscută, pentru a te bucura de beneficiile unui produs de calitate. 

Reacțiile adverse ale valerianei

Valeriana este o plantă considerată sigură pentru consum de către specialiști, fără reacții adverse care ar putea pune în pericol sănătatea individului, atât timp cât este folosită în cantitatea recomandată de către medic, sau conform indicațiilor din prospect. De asemenea, perioada de consum contează foarte mult în acest sens, așadar suplimentele cu valeriană se vor lua pentru o perioadă limitată (nu mai mult de 28 sau 30 de zile), pentru a evita dependența.

În unele cazuri, cel mai adesea atunci când este luată necorespunzător, valeriana poate da anumite reacții adverse, care se manifestă prin dureri de cap, stare de iritare, insomnie, apatie, lipsă de energies au de dispoziție pentru diverse activități, somnolență. În cazuri de supradozare severă, efectele adverse ale valerianei sunt: greață și vărsături, durere puternică de stomac, dureri de cap intense, stare generală de rău. În asemenea cazuri se recomandă consumul de lichide din belșug și odihna la pat.

 

 

Sursă foto:Shutterstock 
Bibliografie:
1 Studiul „The effect of Valerian root extract on the severity of pre menstrual syndrome symptoms”, publicat în Journal of traditional and complementary medicine, în 2016, autori: Zahra Behboodi Moghadam, Elham Rezaei, Roghaieh Shirood Gholami, Masomeh Kheirkhah, Hamid Haghani
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27419099/

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0