Omega 9 - Beneficii • Proprietati • Informatii Complete

Omega 9 – informatii generale

a.    Ce este Omega 9

b.    Tipuri de Omega 9

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

c.    Diferenta dintre Omega 9 si Omega 3 sau Omega 6

d.    Alimente care contin Omega 9

e.    Suplimente alimentare cu Omega 9 si complex de acizi grasi                   

f.     Simptome si riscuri ale deficientei de Omega 9 in organism                        

Beneficiile Omega 9 pentru organism

Administrarea suplimentelor de Omega 9

a.    Doza zilnica recomandata pe grupe de varsta

b.    Administrarea Omega 9 in sarcina

c.    Sfaturi pentru alegerea celor mai potrivite produse cu Omega 9

d.    Efectele adverse ale excesului de Omega 9 in organism

Omega 9 – informatii generale

Acizii grasi Omega 9 fac parte din categoria grasimilor nesaturate. Acestia sunt acizi mononesaturati si sunt produsi in mod natural de organism, insa se regasesc si in unele alimente de origine vegetala si animala.

Ce este Omega 9

Omega 9 sunt acizi grasi pe care organismul si-i poate produce de unul singur, insa pe care ii poate prelua si prin alimentatie. Consumul de Omega 9 are o serie de efecte benefice pentru sanatate, incepand de la reducerea riscului cardiovascular si pana la prevenirea bolii Alzheimer.

Tipuri de Omega 9

Exista o serie de acizi grasi Omega 9, insa cel mai comun este acidul oleic. Majoritatea studiilor facute in domeniu au avut acidul oleic in centrul atentiei.

Acidul oleic

Acidul oleic este o grasimi mononesaturata care se regaseste in alimente precum uleiul de masline, uleiul de Macadamia, grasimea de pasare. Oamenii de stiinta banuiesc ca efectele benefice ale uleiului de masline se datoreaza, de fapt, acidului oleic, insa nu exista studii care sa confirme acest fapt.

Acidul erucic

Acidul erucic este o grasime mononesaturata care se regaseste in uleiul de canola si in uleiul de mustar. O serie de studii facute pe animale i-au facut pe cercetatori sa se gandeasca ca acesta poate reprezenta un pericol pentru sanatatea oamenilor, insa niciun studiu nu a confirmat aceasta banuiala.

Diferenta dintre Omega 9 si Omega 3 sau Omega 6

Diferenta cea mai importanta intre acesti acizi grasi este urmatoarea: nu toti sunt acizi grasi esentiali. Concret, acizii grasi Omega 9 nu sunt esentiali, organismul fiind capabil sa ii produca pe cont propriu.

Pe de alta parte insa, acizii grasi Omega 3 si Omega 6 sunt esentiali, acestia fiind luati in mod exclusiv din alimentatie. Acizii grasi Omega 3 si Omega 6 sunt grasimi polinesaturate, in timp ce acizii grasi Omega 9 sunt grasimi mononesaturate.

Alimente care contin Omega 9

Alimentele care contin cele mai mari concentratii de acizi grasi Omega 9 sunt:

• Floarea soarelui

• Alunele de padure

• Nucile de Macadamia

• Uleiul de soia

• Uleiul de masline

• Uleiul de Canola

• Untul de migdale

• Uleiul de avocado

 

 

Suplimente alimentare cu Omega 9 si complex de acizi grasi

Exista mai multe variante daca iti doresti sa suplimentezi aportul de Omega 9 sau de alti acizi grasi. Suplimentele pe baza de Omega 9 au o serie de efecte benefice pentru sanatate, in special pentru sistemul cardiovascular. Adesea Omega 9 se regaseste in suplimente alaturi de Omega 3 si Omega 6, aceste suplimente asigurand tot complexul de acizi grasi necesari.

Pastile

Suplimentele de Omega 9 sub forma de capsule pot fi luate zilnic, la recomandarea medicului sau dupa ce te consulti cu acesta. Nefiind un aci gras esential, nu exista o doza zilnica recomandata, insa medicul este cel in masura sa iti recomande doza necesara. De multe ori, pastilele contin atat Omega 9, cat si Omega 3 si Omega 6.

Siropuri

Siropurile care contin acizi grasi Omega 9, precum si Omega 3 si Omega 6 sunt adesea destinate copiilor, fiind mai usor de ingerat.

Uleiul de peste

Uleiul de peste contine complexul Omega 3, Omega 6 si Omega 9. Acesta este cel mai popular supliment alimentar cand vine vorba despre acizii grasi Omega. Acidul oleic (un tip de Omega 9) se regaseste in uleiul de peste. De pilda, somonul contine cantitati egale de Omega 3 si Omega 9.

Suplimente nutritive

Suplimentele nutritive pot contine, pe langa Omega 9, si ceilalti acizi grasi (Omega 3 si Omega 6), precum si vitamine si minerale. Acesta pot fi administrate in scop preventiv, dar si in scop curativ in cazul unor afectiuni.

Simptome si riscuri ale deficientei de Omega 9 in organism

Cu toate ca organismul isi produce singur necesarul de Omega 9, exista situatii in care pot aparea dezechilibre si se poate instala deficitul de Omega 9. Deficitul apare adesea in urma infometarii indelungate sau in caz de anorexie. Acest deficit de manifesta printr-o serie de semne si simptome.

Pofta pentru alimente grase

Pofta pentru alimente foarte grase poate trada un deficit de Omega 9.

Pielea uscata

Si pielea uscata, care se exfoliaza sau capata un aspect solzos, poate trada, de asemenea, lipsa de acizi grasi Omega 9 in organism.

Eczeme si umflaturi pe piele

Lipsa de Omega 9 poate cauza si eczeme cutanate, insotite de prurit, craparea pielii si exfolierea pielii de pe degete.

Batai neregulate ale inimii

Bataile neregulate ale inimii pot fi cauzate de deficitul de Omega 9, iar acestea apar in special la persoanele care sufera de afectiuni cardiovasculare.

Articulatii rigide si dureroase

Rigiditatea articulara, uneori insotita de dureri, poate fi un semn al deficitului de Omega 9 in organism.

Pierderea sarcinii

Cel mai sever simptom al deficitului de Omega 9 din organism este avortul spontan.

Sterilitate masculina

Si sterilitatea masculina poate fi o consecinta a deficitului de Omega 9.

Caderea parului si matreata

Podoaba capilara este afectata de lipsa de Omega 9 din organism. Caderea parului, precum si matreata, sunt specifice lipsei de acizi grasi Omega 9.

Schimbari de comportament

Schimbarile bruste de comportament pot aparea ca urmare a lipsei de Omega 9. Instabilitatea psihica poate sa fie cauzata de lipsa e acizi grasi din organism.

Beneficiile Omega 9 pentru organism

Omega 9 au o serie de efecte benefice asupra sanatatii fizice si psihice, de aceea rolul acestor acizi grasi este esential atunci cand vine vorba despre starea de bine.

Omega 9 si riscul de atac vascular cerebral sau infarct

Studiile facute in domeniu au confirmat faptul ca acizii grasi Omega 9 pot reduce riscul cardiovascular, implicit riscul de infarct. Omega 9 au acest efect benefic asupra sanatatii inimii intrucat scad nielul de colesterol rau si il cresc pe cel al colesterolului bun. Astfel, placa arteriala poate fi indepartata.

Omega 9 si stresul

Omega 9, in special acidul oleic, energizeaza organismul, imbunatateste starea de spirit si reuseste astfel sa combata stresul. Combate stresul cu ajutorul suplimentelor pe baza de Omega 9.

Omega 9 si starile de agresivitate

Un studiu publicat in Jurnalul American de Nutritie a dovedic ca acidul oleic are capacitatea de a reduce furia. Se pare ca agresivitatea poate fi combatuta prin alimentatie, daca aceasta este bogata in Omega 9.

Rolul Omega 9 in prevenirea si ameliorarea simptomelor de Alzheimer

Acidul erucic este un Omega 9 mononesaturat care se regaseste in grasimi precum cele din uleiul de mustar. Studiile au aratat ca acest acid poate echilibra acumularea de acizi grasi la nivelul creierului, la persoanele care au adrenaleucostrofie (n.r. boala Schilder) – o afectiune genetica care afecteaza glandele suprarenale, maduva spinarii si sistemul nervos, determinande degradarea progresiva a creierului.

Mai mult decat atat, specialistii au descoperit ca acidul erucic poate imbunatati functiile cognitive, imbunatatind totodata memoria. Alzhemierul este o afectiune care ataca in primul rand functiile cognitive, iar consumul de Omega 9 poate preveni aceasta boala. Mai mult decat atat, exista suspiciuni cu privire la faptul ca Omega 9 poate ameliora simptomele Alzheimerului, insa este necesara cercetarea suplimentara pentru confirmare.

Omega 9 si energizarea organismului

Acidul oleic stimuleaza organismul, energizandu-l. Consumul de acid oleic este in mod deosebit eficient in combaterea oboselii.

Efectele pozitive asupra aspectului pielii

Acizii grasi Omega 9 au efecte benefice asupra pielii si atunci cand sunt consumati, insa si atunci cand sunt aplicati la nivel cutanat. Acidul oleic are o textura mai consistenta si nu numai ca hidrateaza pielea, insa mentine totodata hidratarea in tesuturi. Acest acid este absorbit cu usurinta in piele si are proprietati antiinflamatoare.

Omega 9 si ateroscleroza

Ateroscleroza apare in urma depunerilor lipidice pe peretii arteriali. Aceasta afectiune creste riscul de infarct si de accident vascular. Intrucat acizii grasi Omega 9 reduc colestrolul “rau”, dar totodata si nivelul de trigliceride, placa arteriala poate fi combatuta.

Rolul omega 9 in controlul glicemiei

Acizii grasi Omega 9 poate reduce rezistenta la insulina la pacientii cu diabet. Astfe, acesti acizi au capacitatea de a mentine glicemia in limitele normale.

Rolul Omega 9 in reducerea nivelului de colesterol

Acesti acizi grasi mononesaturati au capacitatea de a reduce nivelul de colesterol LDL, cunoscut si sub denumirea de colesterol “rau’. Mai mult decat atat, Omega 9 maresc si colesterolul bun, HDL.

Omega 9 si sistemul imunitar

Studiile facute in domeniu sugereaza faptul ca Omega 9 fortifica sistemul imunitar, ajutand organismul sa faca fata cu bine situatiilor dificile.

Rolul Omega 9 in terapia anticanceroasa

Proprietatile antioxidante ale Omega 9 fac din acesti acizi grasi potentiali aliati in lupta cu cancerul. Inca se fac studii pe aceasta tema.

Administrarea suplimentelor de Omega 9

Suplimentele pe baza de Omega 9 pot fi administrate atat in scop preventiv, cat si in scop curativ. Omega 9 poate fi luat si fara prescriptia medicului intrucat nu reprezinta un pericol pentru sanatate.

Doza zilnica recomandata

Nefiind un acid gras esential, organismul fiind capabil sa il produca singur, nu exista o doza zilnica recomandata. Totusi, se recomanda administrarea Omega 9 in 3 reprize zilnic, fiind mai benefica aceasta metoda de administrare decat o singura doza. Omega 9 poate fi administrat si copiilor, medicul fiind cel in masura sa stabileasca doza zilnica necesara.

Administrarea Omega 9 in sarcina

Omega 9 poate fi administrat in timpul celor 9 luni de sarcina, insa e indicat ca viitoarea mamica sa se consulte in prealabil cu medicul pentru a stabili dozajul.

Sfaturi pentru alegerea celor mai potrivite produse cu Omega 9

Daca se doreste suplimentarea consumului de Omega 9, exista mai multe variante. Ideal ar fi sa alegem alimente cu un continut bogat de Omega 9, pe care sa le introducem in dieta. Printre acestea se numara uleiul de masline, uleiul de peste, uleiul de Macadamia, nucile si semintele. Totodata, se pot alege si suplimente alimentare, care in general asigura organismului atat necesarul de Omega 9, cat si pe cel de Omega 3 si Omega 6.

Efectele adverse ale excesului de Omega 9 in organism

Daca Omega 3 si Omega 6 pot avea, atunci cand sunt consumate in exces, unele efecte adverse, Omega 9 nu are niciun efect advers, chiar daca este consumat in cantitati mari. Totusi, daca avem o alimentatie foarte bogata in Omega 9, exista riscul de ingrasare. E indicat sa fim foarte atenti daca luam suplimente pe baza de Omega 9 si urmam un tratament pe baza de anticoagulante intrucat riscul de sangerare poate fi sporit de consumul de acizi grasi in cantitati marite.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0