Șofranul – ce beneficii și ce proprietăți are

Șofranul este o plantă veche și scumpă, un condiment cu un parfum puternic și o culoare distinctivă. Conține compuși antioxidanți care contribuie la reducerea riscului anumitor afecțiuni cronice care apar din cauza stresului oxidativ.

Cercetările și îndelunga utilizare de-a lungul timpului demonstrează că șofranul poate îmbunătăți starea de spirit, crește libidoul și poate combate stresul oxidativ. Șofranul este în general sigur pentru majoritatea oamenilor și este foarte simplu să îl adăugi în dietă.

Acest condiment este foarte scump din cauza dificultății de recoltare a acestuia (de la 2.000 la 10.000 euro pe kilogram). Costul este ridicat pentru că sunt necesare aproape 15.000 de flori de șofran pentru a obține doar 100 grame de fire uscate de șofran, iar fermierii trebuie să recolteze manual firele delicate din fiecare floare și recoltarea se face o singură săptămână pe an. 

Sursă importantă de antioxidanți

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Principalul beneficiu al șofranului se referă la nivelul ridicat de antioxidanți specifici: crocin, pirocrocin, crocetină. Acești antioxidanți luptă împotriva stresului oxidativ și a radicalilor liberi din organism.
Deoarece stresul oxidativ și radicalii liberi joacă un rol în dezvoltarea multor afecțiuni de sănătate, inclusiv cancerul și bolile de inimă, antioxidanți precum aceștia pot ajuta la protejarea sănătății unei persoane.

Previne tulburările sistemului nervos

Antioxidanții din șofran pot juca un rol în protejarea organismului de afecțiunile care afectează sistemul nervos. Cercetări efectuate în 2015 1 au demonstrat că unii compuși din șofran, precum crocinul, par să reducă inflamația și deteriorarea oxidativă a creierului, ceea ce poate duce la efecte benefice. Șofranul ar putea ajuta și în cazul bolii Alzheimer, datorită proprietăților sale de îmbunătățire a memoriei, cât și datorită efectelor sale antioxidante și antiinflamatorii. În cadrul cercetării, persoanele cu Alzheimer ușor până la moderat care au luat șofran timp de 22 de săptămâni au avut îmbunătățiri cognitive care au fost comparabile cu cele ale persoanelor care au luat medicamentul donepezil și, de asemenea, au prezentat mai puține efecte secundare.

Îmbunătățește starea de spirit

Există, de asemenea, dovezi care arată că șofranul poate ajuta la îmbunătățirea stării de spirit și poate fi de ajutor în tratamentul depresiei. Studiile din „Journal of Behavioral and Brain Science” arată că extractul de șofran crește nivelul dopaminei în creier, fără a schimba nivelurile altor hormoni ai creierului, cum ar fi serotonina. Astfel, luarea a 30 de miligrame (mg) de șofran în fiecare zi ar putea provoca efecte similare ca medicamentele care tratează depresia ușoară până la moderată, cum ar fi imipramina și fluoxetina. Deși unii specialiști recomandă utilizarea șofranului ca terapie complementară pentru îmbunătățirea stării de spirit, este prea devreme ca să fie recomandat pentru tratarea simptomelor depresiei.

Crește libidoului

Șofranul poate crește, de asemenea, libidoul sexual și funcția sexuală atât la bărbați, cât și la femei. Un studiu din 2012 2 arată că femeile care au luat 30 mg de șofran în fiecare zi timp de 4 săptămâni au avut dorință sexuală crescută și în comparație cu cele care au luat un placebo în schimb.

Reduce simptomelor sindromului premenstrual

Potrivit cercetărilor din 2015 3 , femeile cu vârste cuprinse între 20 și 45 de ani care au luat 30 mg de șofran în fiecare zi au avut mai puține simptome decât cele care au luat un placebo. În plus, femeile care pur și simplu au mirosit șofran timp de 20 de minute au avut niveluri mai mici de cortizol al hormonului de stres, ceea ce poate contribui și la reducerea simptomelor sindromului premenstrual.

Te ajută să scazi în greutate

Există, de asemenea, unele dovezi care sugerează că șofranul poate ajuta la pierderea în greutate și la reducerea poftei de mâncare. Cercetătorii studiului Journal of Cardiovascular and Thoracic Research  au arătat că pacienții cu boală arterială coronariană care au luat extract de șofran și-au redus indicele de masă corporală, masa totală de grăsime și circumferința taliei. Cei care au luat suplimentul au avut, de asemenea, un apetit redus în comparație cu cei din grupul placebo.

Cum se utilizează șofranul

Șofranul se găsește și sub formă de pudră sau capsule, dar cel mai bine este să optezi pentru firele întregi sau chiar stigmatele întregi.  Firele se lasă la înmuiat în apa fierbinte între 5 și 20 de minute ca să își elibereze aroma și esențele. Însă firele vor continua să-și elibereze culoarea și aroma timp de 24 de ore. Apoi pot fi folosite în mâncare.  

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:

1 Studiul  „The effects of Crocus sativus (saffron) and its constituents on nervous system: A review”, Mohammad Reza Khazdair, Mohammad Hossein Boskabady,  Aristidis M. Tsatsakis, septembrie 2015
2 Studiul „Saffron for treatment of fluoxetine‐induced sexual dysfunction in women: randomized double‐blind placebo‐controlled study”, autori Ladaan Kashani, Firoozeh Riasi, Hamid Sohrabi, decembrie 2012
3  Studiul „Clinical Applications of Saffron (Crocus sativus) and its Constituents: A Review”, autori M. Moshiri, M. Vahabzadeh, H. Hosseinzadeh, 2015
https://www.medicalnewstoday.com/articles/327017.php?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_country=RO&utm_hcp=&apid=29300024&utm_campaign=MNT%20Weekly%20News%202019-11-20&utm_term=MNT%20Weekly%20News#benefits
https://www.passeportsante.net/fr/Nutrition/EncyclopedieAliments/Fiche.aspx?doc=safran_nu
https://food.ndtv.com/health/7-health-benefits-of-saffron-the-priceless-spice-1263525

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0