Probleme de sănătate comune după 50 de ani

Vârsta de 50 de ani ne poate lua prin surprindere, deoarece, pe măsură ce înaintăm în vârstă, avem impresia că timpul trece din ce în ce mai repede. Dacă ai împlinit frumoasa vârstă de jumătate de secol, nu trebuie să te îngrijorezi, ci doar să fii atent la anumite aspecte, pentru a preveni problemele de sănătate specifice vârstei de 50 de ani.

Sănătatea creierului

Poate părea surprinzător, dar la 50 de ani, creierul are mai multe funcţii de îndeplinit ca la 25. Chiar dacă e posibil ca, în jurul vârstei de 55 de ani, să resimţi un uşor declin cognitiv, nu este neapărat motiv de îngrijorare. Experţii sunt de părere că o bună parte din procesul de degenerare cognitivă ţine şi de autosugestie. O modalitate bună de a-ţi întreţine performanţa cognitivă, în special memoria şi puterea de concentrare, este de a urma un regim alimentar mediteranean, bogat în fructe, legume, cereale integrale şi grăsimi sănătoase, precum ulei de măsline şi peşte gras.  

Sănătatea mintală

Aproximativ 95% dintre persoanele peste 50 de ani, sau mai în vârstă, susţin că sunt satisfăcuţi, sau foarte satisfăcuţi, de stilul lor de viaţă. În cazul femeilor, în schimb, schimbările hormonale cauzate de menopauză pot cauza anumite schimbări în dispoziţie. Un alt factor decisiv în dezvoltarea unor tulburări psihice, precum depresie şi anxietate, este consumul excesiv de alcool sau instalarea unei boli cronice. O strategie foarte simplă de a-ţi schimba starea de spirit şi a înlătura gândurile depressive sau anxioase este să fii cât mai activ. Prin mişcare se secretă endorfine, hormoni asociaţi cu starea de bine, creierul se oxigenează mai bine, iar corpul se simte mai revigorat. Se recomandă o pauză de mişcare de 10 minute, la fiecare oră de stat jos, şi practicarea unui sport lejer de 3 ori pe săptămână. 

Probleme ale sistemului imunitar

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, crește riscul în faţa infecţiilor virale şi bacteriene, precum şi în faţa altor factori externi cu potențial negativ asupra sănătăţii. De asemenea, organismul nu mai produce la fel de multe celule imunitare, care au rolul de a distruge infecţiile sau celulele compromise de afecţiuni. Din aceste cauze, persoanele peste 50 de ani sunt mai expuse riscurilor de răceală, gripă, pneumonie sau tetanus, aşadar se recomandă vaccinarea regulată împotriva afecţiunilor sezoniere sau cu risc crescut de contagiere. 

Probleme de auz

Aproximativ 40% dintre persoanele de peste 50 de ani au o problemă, mai mică sau mai mare, cu auzul. Pe lângă procesul natural de îmbătrânire, moştenirea genetică poate juca un rol important în acest sens, alături de anumite afecţiuni preexistente, precum hipertensiunea arterială, boli de inimă sau diabet. Dacă observi că nu mai ai acelaşi simţ ascuţit al auzului, este recomandat să mergi la un consult la un medic de specialitate ORL, pentru a efectua un test de auz. Persoanele care nu mai aud la fel de bine tind să se deprime mai uşor, deci nu amâna această problemă.  

Afecţiuni ale oaselor

Când suntem tineri, regenerarea celulară, la nivelul întregului corp, se produce mai activ şi mai repede. Celulele vechi sunt înlocuite cu celule noi, sănătoase, ceea ce face ca pielea să arate mai bine şi să nu resimţim dureri la nivelul încheieturilor şi articulaţiilor. Pe măsură ce îmbătrânim, în schimb, celulele compromise sunt înlocuite mai greu, aşa încât oasele devin mai fragile. Pentru a-ţi proteja sistemul osos este recomandat să mănânci alimente bogate în calciu şi vitamina D. De asemenea, exerciţiile de rezistenţă şi cele cu greutăţi uşoare sunt foarte bune pentru întreţinerea sănătăţii oaselor şi a articulaţiilor. Poţi opta şi pentru un supliment alimentar cu multivitamine, care să îţi dea mai multă energie şi vitalitate, în aşa fel încât să te menţii mereu activă. 

Sănătatea musculară

Odată cu împlinirea vârstei de 50 de ani, vei observa că vei începe să pierzi din masa musculară la o rată mult mai crescută ca înainte. Rezistenţa fizică va începe, la rândul ei, să scadă. Cea mai bună metodă de a încetini acest proces este să faci exerciţii cu greutăţi sau exerciţii de forţă, de 3 ori pe săptămână. În acesl fel vei putea să îţi clădeşti forţa musculară, să îţi defineşti mai bine musculatura, dar şi să încetineşti procesul de pierdere a masei musculare. Nu în ultimul rând, acest tip de exerciţii sunt foarte bune pentru antrenarea echilibrului şi a mobilităţii. 

Sănătatea încheieturilor

Ţesutul cartilaginos care îmbracă încheieturile începe să se subţieze, în timp, aşa încât, la vârsta de 50 de ani, vei ajunge să resimţi efectele. La bărbaţi, acest proces se produce chiar şi mai repede. Prin urmare, pentru a te feri de pericolul afecţiunilor inflamatorii de la nivelul încheieturilor, precum artrita, este bine să începi prin a menţine o postură corectă a corpului, tot timpul. Atunci când te încovoiezi, pui presiune pe încheieturi, deci ţine mereu spatele drept. De asemenea, ai grijă la greutatea corporală, pentru că atunci când pui kilograme în plus, acestea vor pune presiune pe încheieturi. Nu în ultimul rând, bea cât mai multă apă. Când eşti deshidratată, corpul preia apă din ţesuturile cartilaginoase. 

Afecţiuni ale inimii

Odată cu împlinirea vârstei de 50 de ani, riscul de atac de cord creşte exponential. Exerciţiile fizice regulate te pot ajuta în menţinerea sănătăţii inimii şi a întregului sistem cardiovascular, aşadar este bine să faci puţină mişcare în fiecare zi, pentru cel puţin 30 minute. Chiar şi o plimbare scurtă prin cartier contează. De asemenea, încearcă să menţii controlul asupra greutăţii şi fii atentă la tensiunea arterială. O recomandare foarte utilă este să renunţi la fumat, dacă ai acest obicei. Fumatul este una dintre cauzele majore ale bolilor de inimă. 

Căderea părului

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

În jurul vârstei de 50 de ani, părul începe să se rărească şi să cadă mai mult, în special la bărbaţi. Pentru aceste problem, din păcate, nu există nicio metodă de prevenţie sau de tratament, decât dacă apare ca simptom al altei afecţiuni tratabile. Ce poţi face este să foloseşti produse tip tonic pentru păr şi să consumi oleaginoase, care întăresc foliculii de păr şi îi redau aspectul lucios şi mătăsos. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Mayo Clinic - Healthy Aging
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/healthy-aging/basics/healthy-aging-over-50/hlv-20049407

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0