Extractul de roiniță, de ajutor în recuperarea mentală și fizică post-antrenament

Roinița este o plantă cu o reputație modestă, deși deține numeroase proprietăți benefice pentru sănătate. Este folosită în scop medicinal de peste 2000 de ani, iar primele referiri la utilizarea roiniței datează din Grecia Antică. 

Află, în cele ce urmează, cum te poate ajuta consumul de extract de roiniță pentru recuperarea mentală și post-antrenament. 

Ce este roinița?

Roinița, sau balsamul de lămâie, este o plantă aromatică ce se poate găsi cel mai frecvent sub formă de ceai, supliment alimentar sau ingredient în anumite produse nutraceutice.

Roinița se regăsește frecvent și în compoziția somniferelor naturale. 

Structura sa moleculară este dificil de înțeles din punct de vedere științific, deoarece conține foarte multe molecule biologic active. În plus, cultivarea, recoltarea și procesul de prelucrare al plantei influențează în mod semnificativ aceste componente active, ceea ce înseamnă că, deși două suplimente pe bază de roiniță pot conține aceleași cantități și ingrediente, în realitate acestea pot fi foarte diferite. 

În prezent, atenția oamenilor de știință este îndreptată spre această plantă puțin studiată, datorită unor beneficii pentru sănătate dovedite pe parcursul timpului. 

Beneficiile cunoscute ale roiniței

Unul dintre beneficiile principale ale extractului de roiniță este promovarea stării de relaxare, motiv pentru care multe persoane consumă suplimente pe bază de roiniță atunci când au probleme cu somnul. 

Această proprietate este benefică și pentru recuperarea mentală după o perioadă de stres intens, cum ar fi o perioadă mai agitată la muncă sau un eveniment traumatic în viața personală. 

Cercetările sugerează că, prin relaxare, se pot preveni anumite procese nocive la nivelul organismului, cum ar fi inflamația, moartea celulară programată (MCP) și stresul oxidativ. 

După cum am menționat mai devreme, interesul științific pentru proprietățile curative ale roiniței a crescut în ultima perioadă. Până în anul 2000, numai cinci studii au fost efectuate pe roiniță din anul 1950. Din anul 2012, numărul de studii a început să crească și noi informații utile au fost descoperite. 

Printre principalele proprietăți descoperite de cercetători se numără:

-    Inducerea unei stări de calm și relaxare
-    Promovarea unui somn mai liniștit
-    Reducerea stării de anxietate, oboseală, stres și nervozitate
-    Îmbunătățirea memoriei și a funcțiilor cognitive
-    Facilitarea recuperării post-antrenament

Roinița este clasificată drept sedativ datorită acestor proprietăți, însă efectele sale sunt blânde, atât timp cât nu este depășită doza zilnică recomandată. 

Mai mult, aceste beneficii sunt rezultatul unui singur mecanism declanșat de consumul de extract de roiniță, și anume reducerea activității la nivelul creierului. 

Roinița are capacitatea de a crește nivelul de acid gamma-aminobutiric (GABA) în organism. GABA contribuie la reducerea nivelului de excitabilitate din creier, prin inhibarea activității neurotransmițătorului glutamat, care pune neuronii în acțiune.   

Cu cât nivelul de GABA este mai prezent în organism, cu atât stările de alertă, stres și anxietate descresc. Acest fenomen promovează starea de relaxare și calm, contribuie la recuperarea fizică și mentală și poate ameliora simptomele de insomnia. 

Potrivit unor studii clinice1, suplimentarea cu extract de roiniță poatea avea și un efect benefic asupra memoriei, prin îmbunătățirea abilității de memorare și a calității generale a memoriei. 

Nu în ultimul rând, suplimentele cu extract de roiniță pot avea un impact pozitiv asupra calității ADN-ului, prin prevenirea deteriorării celulare. ADN-ul este amprenta vieții care sălășuiește în noi, guvernând acțiunea fiecărei celule din corp. Una dintre funcțiile sale de bază este reproducerea, ceea ce permite celulelor care se multiplică din celulele mamă să poarte mai departe setul de instrucțiuni transmise de ADN. Atât timp cât ADN-ul este neafectat, iar structura sa chimică nu e modificată de factori disruptivi, lucrurile se păstrează la nivel normal din punct de vedere genetic. 

În schimb, atunci când structura sa este afectată, ceea ce se poate întâmpla din diverse motive perfect naturale, unele apărând și cu înaintarea în vârstă, instrucțiunile purtate de celule se modifică la rândul lor. 

Dacă aceste procese disruptive se petrec în exces, pot deveni un pericol pentru sănătate, motiv pentru care daunele aduse ADN-ului sunt frecvent asociate cu boli cronice, precum cancer sau boala Alzheimer, precum și cu procesul natural de îmbătrânire organică. 

Extractul de roiniță te poate ajuta în acest sens, deoarece ajută organismul să gestioneze mai bine procesele disruptive ce se produc la nivel celular prin scăderea ratei de deteriorare a ADN-ului. 

Modalitatea prin care roinița poate face acest lucru nu este cunoscut încă, dar oamenii de știință studiază fenomenul pentru a-l putea înțelege și explica. 

Doza zilnică recomandată de extract de roiniță

În ceea ce privește doza zilnică recomandată și percepută ca fiind eficientă, pentru extractul de roiniță specialiștii sunt de părere că cea mai mică doză cu eficiență dovedită este de 300 mg pe zi, iar pentru beneficii optime, se poate mări doza până la 600 mg pe zi. 

Acest lucru înseamnă că, dacă îți propui să beneficiezi pe deplin de proprietățile curative ale roiniței, este indicat să consumi minim 300 mg pe zi sau mai mult. Este, de asemenea, recomandat să te consulți cu medicul curant înainte de a consuma un supliment pe bază de roiniță, mai ales dacă ai probleme de sănătate cunoscute. 

De asemenea, este bine de reținut că studiile asupra efectelor roiniței, deși din ce în ce mai numeroase, sunt încă la început, așa încât e indicat să fii prevăzător și să renunți la supliment dacă nu te simți bine. 

Posibile reacții adverse și măsuri de precauție

Până în prezent, nu au fost consemnate reacții adverse semnificative în raport cu consumul de extract de roiniță, chiar și la doze ridicate, de 600 mg pe zi. Cu toate acestea, nu uita că principalul efect al roiniței, indiferent de forma consumată, este de sedare, așa încât nu e recomandat să consumi roiniță dacă urmează să te urci la volan sau să desfășori activități care îți solicită atenția. 

Nu în ultimul rând, discută cu medicul curant despre consumul de suplimente pe bază de extract de roiniță, dacă urmezi un tratament cu un alt sedativ natural sau medicamentos, deoarece pot apărea interacțiuni între medicamente cu posibile reacții adverse. 

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
1.    Studiul Modulation of mood and cognitive performance following acute administration of Melissa officinalis (lemon balm), publicat în PubMed, în iulie 2002, autori D O Kennedy et al.
Link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12062586/ 

Legion Athletics - The Definitive Guide to Lemon Balm Supplementation
https://legionathletics.com/lemon-balm/ 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0