Cum reduci nivelul de cortizol din organism pe cale naturala

Cand suntem stresati, glandele suprarenale elibereaza cortizol – cunoscut si sub denumirea de “hormon al stresului”.

Cortizolul este un hormon cu mai multe functii, printre care si cea de controlare a nivelului de zahar din organism. Nivelul de cortizol este, in general, mai ridicat dimineata si scade pe masura ce se apropie seara.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

In doze normale, cortizolul este necesar si benefic, acesta regland ciclurile de somn, ajutand organismul sa foloseasca carbohidratii, grasimile si proteinele, reducand inflamatia din organism si, totodata, controland nivelul de glucoza din sange.

Insa atunci cand nivelul de cortizol este mai ridicat decat ar trebui, pe perioade indelungate, pot aparea efectele secundare precum:

  • Slabiciune musculara,
  • Nevoia de urinare frecventa,
  • Modificari bruste de dispozitie,
  • Risc crescut de osteoporoza,
  • Reducerea apetitului sexual,
  • Acumularea de kilograme in plus, care se observa in mod deosebit la nivel abdominal sau la nivelul fetei.


In cazuri severe, nivelul ridicat de cortizol poate declansa si aparitia unor probleme mai grave, precum:

  • Hipertensiunea,
  • Diabetul de tip 2,
  • Infectiile frecvente.

 

 

Cum poti reduce nivelul de cortizol folosind metode NATURALE

Dormi suficient – atunci cand organismul este nu se bucura de suficiente ore somn, glandele suprarenale maresc productia de cortizol. De aceea,  somnul este considerat o metoda naturala eficienta de reducere a nivelului de cortizol din organism.

Daca ai de-a face cu insomniile, pot incerca sa reduci consumul de cofeina si de ciocolata seara, sa iti faci o rutina de somn pe care sa o respecti in fiecare seara, dar si sa iei suplimente pe baza de melatonina, care te vor ajuta sa adormi mai rapid.

Practica exercitii fizice de intensitate moderata – sportul poate mari productia de cortizol, de aceea nu e recomandat sportul intens daca doresti sa reduci nivelul acestui hormon in organism. Activitatile fizice de intensitate moderata, precum plimbarile in ritm alert, yoga, pilates sau inotul pot reduce cantitatea de cortizol eliberata de glandele suprarenale.

Identifica factorii care declanseaza stres si evita-i – nu te expune situatiilor stresante in mod voit. Stresul si anxietatea cresc nivelul de cortizol din organism, de aceea trebuie sa reducem stresul.

Invata sa te relaxezi – asta inseamna ca ar trebui sa practici activitati care au capacitatea de a reduce nivelul de cortizol din organism. Poate fi vorba despre un hobby care ne relaxeaza sau de activitati precum yoga, meditatia ori tehnicile de respiratie.

Bea un ceai din plante – ceaiurile de lavanda, de tei, dar si cel de sunatoare au proprietati relaxante, care ne pot ajuta sa facem fata mai bine stresului cotidian. Fa-ti un obicei din a bea un asemenea ceai in momentele zilei in care ai mai multa treaba de facut si e posibil sa devii tensionat.

Ia-ti un animal de companie – studiile facute in domeniu in ultimii ani au aratat ca relatia pe care o are un stapan cu animalul sau de companie are efecte relaxante asupra stapanului. Un studiu facut pe copii a aratat cum terapia cu caini poate reduce nivelul ce cortizol din organism inainte si in timpul unei proceduri medicale minore.

Dezvolta-ti latura spirituala – daca esti preocupat de latura spirituala, ai putea sa te concentrezi pe dezvoltarea acesteia. Studiile arata ca adultii care sunt preocupati de spiritualitate inregistreaza o scadere a nivelului de cortizol din organism.

Mananca mai sanatos – dieta poate influenta nivelul de cortizol din sange. De pilda, zaharul creste nivelul de cortizol din sange, ceea ce inseamna ca limitarea consumului de zahar poate avea un impact pozitiv asupra hormonului stresului. Se recomanda consumul de banane, de pere, de ceaiuri din plante, de alimente bogate in probiotice si prebiotice, precum si apa pentru reducerea cortizolului din organism.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0