Cum îți dai seama dacă suferi de deshidratare

Deshidratarea are loc atunci când organismul pierde mai multe lichide decât primește, iar cea mai frecvență cauza de pierdere a apei este transpirația excesiva.

 

Consumul recomandat pentru o persoană normală este de 10 pahare de apa zilnic, acesta fiind mai crescut în cazul sportivilor sau al persoanelor care efectuează activități în aer liber, la temperaturi crescute.  

Factori de risc în apariția deshidratării

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Iată câteva categorii de persoane mai expuse riscului de deshidratare: 
-     Oameni care petrec mult timp în aer liber, care transpiră foarte mult; 
-     Vârstnicii; 
-     Bolnavii cu afecțiuni cronice; 
-     Atleții (cicliștii, fotbaliștii, maratonistii etc.); 
-     Sugarii și copiii de vârste mici; 
-     Persoanele care locuiesc la altitudini mari. 

Iată câteva cauze care pot duce la apariția deshidratării: 
-     Transpirația excesivă, mai ales în timpul verii, când temperaturile sunt ridicate. Atunci când îți este cald, glandele apocrine eliberează un amestec de apa și electroliți pentru a reduce temperatura corpului, iar acestea trebuie înlocuite rapid printr-un consum mai mare de lichide. 
-     Anumite boli, în special cele care se manifestă prin diaree sau vărsături. Aceste simptome pot duce la pierderea unor cantități mari de apă și minerale, cu rol esențial în controlul muscular, al circulației sângelui și al oxigenării țesuturilor. Dacă afecțiunea nu este tratată corespunzător și nu este crescut aportul de lichide, există un risc crescut de deshidratare, dar și de accident vascular cerebral sau chiar comă. 
-     Febra – adeseori, organismul reacționează prin transpirație excesiva, pentru a echilibra temperatură corpului; 
-     Urinarea excesivă, ca urmare a unor afecțiuni de natură hormonală, endocrinologică(diabetul insipid) sau sistemice (diabetul zaharat

-     Consumul excesiv de cafea si alcool

 

Simptomele deshidratării

În funcție de gradul de severitate, simptomele deshidratării pot varia.  
Iată câteva semne ale deshidratării în forme ușoare: 
-somnolență; 
-gură uscată; 
-senzație de sete; 
-piele uscată; 
-constipație; 
-cantitate mică de urină; 
-amețeală si senzatie de lesin;
-dureri de cap. 

În cazul deshidratării severe, simptomele de mai sus sunt completate de: 
-     Sete excesiva; 
-     Lipsă transpirației; 
-     Tensiune arterială scăzută; 
-     Ritm cardiac accelerat; 
-     Respirație rapidă; 
-     Febră; 
-     Ochi înfundați; 
-     Urină de culoare închisă; 
-     Piele lipsita de elasticitate, care nu isi revine imediat in urma ciupirii, testata de obicei  la nivelul incheieturii mainii. 

Ține minte că deshidratarea severă este o urgență medicală și trebuie tratată de personal medical specializat. 

Când poate fi o urgență medicală

 
 

Dacă o persoană prezintă simptomele de mai sus, la care se adaugă cele de mai jos, solicită ajutor medical de urgență: 
-     Diaree severă; 
-     Materii fecale cu sânge; 
-     Episoade diareice care se manifestă pe o perioadă mai lungă de 3 zile; 
-     Dezorientare; 
-     Senzație de vomă. 

Pnetru pacienti cardiaci sau hiperensivi, sau cei care se confrunta cu tensiune oscilanta si se afla sub tratament, medicatia trebuie administrata cu multa apa, pentru a evita o concentratie mai mare in sange, in conditiile deshidratarii.

Deshidratarea intensa poate genera si accentuarea formarii trombilor, responsabile de accidente vasculare,, de aceea persoanele predispuse la fenomene de coagulare (fibriatii, aritmii, insuficienta venoasa)  trebuie sa se asigure ca nu ajung in aceasta situatie si sa se asigure ca in timpul zilelor caniculare au un aport constant si suficient de apa. 

Si persoanele care sufera de afectiuni renale sau litiaza trebuie sa evite activ deshidratarea.

Ce poți face acasă că remediu

În primul rând, consumă apa din belșug, însă nu foarte rece, ci la temperatură camerei. În plus, îți poți face propria băutură rehidratanta fie din plicurile cu saruri de rehidratare, care se gasesc in farmacii si care nu trebuie sa lipseasca daca aveti acasa varstnici sau copii mici. Altfel, in caz de urgenta, cu ajutorul unor ingrediente simple: dizolvă o jumătate de linguriță de sare și 6 lingurițe de zahăr într-un litru de apa și consumă lichidul obținut cu înghițituri mici. Asigură-te că nu depășești cantitățile recomandate – prea multă sare sau zahăr poate fi extrem de periculos pentru organism, ai ales in cazul diabeticilor sau celor cu probleme cardiovasculare. Evită cu orice preț să consumi sucuri carbogazoase îndulcite, care conțin cafeină, deoarece astfel de băuturi înrăutățesc simptomele deshidratării. 

Metode de prevenire

Iată ce poți face pentru a preveni deshidratarea: 
-     Dacă ești bolnav și prezinți vărsături sau episoade de diaree, asigură-te că te hidratezi corespunzător cu apă sau ceai de enta, caldut, usor indulcit cu miere;
-     În cazul în care faci sport în aer liber, în special în timpul verii, când temperaturile sunt crescute, consumă 1-3 pahare cu apă înainte, în timpul și după antrenament; 
-     Îmbracă-te lejer, cu haine subțiri din materiale naturale și evită să stai mult timp în soare, chiar si un colt de umbra aduce avantaje in timpul caniculei; 

-      Aeriseste si racoreste masina incinsa la soare inainte de a te inscrie in circulatie, deschizand toate portierele si sistemele de ventilatie sau aerul conditionat,

-      Stropeste-te cu apa pe fata si palme, preferabil rece, dar chiar si la temperatura ambientala poate fi utila; prin evaporare, apa preia din caldura organismului, mai ales in zone reflexe- fata, pleoape, urechi, palme, talpi.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Consumă zilnic minimum 2 litri de lichide, în special apă sau bauturi speciale, imbogatite cu electroliti. 

 

Sursă foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0