Cresterea in inaltime - cum poti maximiza bagajul genetic

Ti-ai dori sa fi fost macar cu cativa centrimetri mai inalt si inca esti foarte tanar? Specialistii spun ca acest lucru este posibil, existand cateva cai prin care poti maximiza bagajul genetic in acest sens.

 

Inaltimea este determinata in mare parte de bagajul genetic. Genele parintilor copilului decid cat de inalt va creste  copilul. Cresterea se poate intinde petoata durata adolescentei, dar studiile arata ca fenomenul poate fi extins si putin dupa 20 de ani, in condtiile practicarii unui sport adecvat , suplimentarii inteligente cu aminoacizi esentiali, un regim de odihna propice, cu un nivel crescut de melatonina. Exista multi factori care contribuie la stabilirea inaltimii: alimentatia adecvata, respectarea ciclurilor de somn si activitatea fizica. Oricum, rolul acestor factori nu are o relevanta mai mare decat mostenirea genetica, insa poate maximiza sau potenta acest bagaj important si merita cunoscuti si trecuti in revista.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Glanda pituitara este cea care secreta hormonul cresterii, responsabil pentru formarea si cresterea masei musculare si a sistemului osos. Procesul de crestere atinge apogeul la pubertate, la varsta cuprinsa intre 12 – 13 ani, si continua apoi inca 6 ani. Exista situatii in care cresterea continua dupa aceasta perioada, insa acestea sunt cazuri foarte rare.

Asadar, persoanele aflate in perioada de crestere pot maximiza bagajul genetic, daca isi doresc sa fie mai inalte, stimuland cresterea in inaltime cu cateva trucuri eficiente. Sau invers.... pentru ca nu toata lumea isi doreste sa fie foarte inalt, si aceasta situatie putand genera complexe, mai ales la femei. 

Cum poti stimula cresterea in inaltime

Stimularea cresterii in inaltime se refera de fapt la modalitati de stimulare naturala sau interventionala, fara efecte adeverse a nivelului hormonului de crestere. Este importanta monitorizarea  nivelului acestui hormon in sange, dar trebuie retinut ca o singura recoltare, respectiv  o singura valoare recoltata intamplator nu poate orienta medicul. Este nevoie de o monitorizare, intrucat  acesta este eliberat de hipofiza in mod diferit  durata zilei, Mai elocventa poate fi masurarea unui alt indicator, precum IGF-1. IGF-1 este un factor de creștere 1 de tip insulinic care poate fi elocvent cu privire la excesul sau deficitul hormonului de crestre , iar nivelul acestuia este stabil pe toată durata zilei. 

Ce masuri pot lua parintii sau copiii/adolescentii aflati in crestere? 

Adoptarea unei diete bogata in nutrienti – o alimentatie pe baza de legume, fructe, proteine si carbohidrati din belsug poate stimula secretia de hormoni ai cresterii. O dieta sanatoasa va sustine procesul de crestere in inaltime.

Practicarea unui sport – exercitiile fizice practicate cu regularitate sporesc cresterea in inaltime chiar si dupa implinirea varstei de 18 ani. Elongatiile la spalier sau bara, alergatul, inotul, baschetul si voleiul sunt printre sporturile care stimuleaza cel mai mult cresterea in inaltime, insa orice activitate fizica este benefica. Asta pentru ca exercitiile stimuleaza terminatiile nervoase asociate cu glanda pituitara. Astfel, glanda secreta o cantitate mai mare de hormoni ai cresterii, ceea ce inseamna ca este stimulata cresterea in inaltime.

 

 
 

 

Odihna – trebuie intels faptul ca procesul de crestere se petrece, in mare parte, in timpul somnului. De aceea este important sa ii asiguram organismului cel putin 8 ore de semn. Totodata, si postura in care dormim influenteaza procesul de crestere. Postura ideala este cea in care stai intins pe spate, fara perna sub cap, insa cu o perna amplasata sub genunchi. In aceasta postura, coloana vertebrala sta exact asa cum ar trebui iar sansele ca tu sa cresti in inaltime sunt mai mari.

Administrarea de melatonina, seara inainte de culcare . In mod normal, mai ales la copii, adolescenti si tineri, hipofiza secreta acest hormon in mod natural, mai ales cand se doarme intr-o cameră complet intunecata, fara surse de lumina pe parcursul somnului de 8 ore. Melatonina are un  rol important  atat  in asigurarea somnului de calitate, cat si in secretia HGH( hormonului de crestere). Suplimnetarea  „hormonului somnului” conform studiilor  poate creste nivelurile de hormon de crestere cu 157%, ceea ce inseamna atat maximizarea cresterii in inaltime a persoanei, cat si obtinerea unui somn de calitate si un sistem nervos echilibrat, adaptat proceselor de invatare.

Evita substantele care inhiba cresterea – fumul de tigara si alcoolul contin substante care s-au dovedit a impiedica procesul de crestere in inaltime. Fumatul creste concentratia de monoxid de carbon din sange, ceea ce inseamna ca fluxul de nutrienti este limitat iar procesul de crestere are de suferit de pe urma acestei limitari. Fumatul reduce si productia de testosteron, hormon responsabil cu cresterea masei musculare si a sistemului osos.

Stai la soare – plimbarile facute dimineata, in aer liber si in bataia soarelui pot, de asemenea, sa stimuleze cresterea in inaltime. Introdu totodata in dieta ta si alimente precum laptele, branza, ouale si pestele, care contin cantitati semnificative de vitamina D. Lumina soarelui ajuta la absorbtia vitaminei D, care la randul ei fixeaza calciul in oase. Asadar, aportul de vitamina D contribuie direct la procesul de crestere a sistemului osos. In cadrul unui studiu realizat la  Universitatea de Medicina din Genova, Italia, s- a demonstrat ca nivelul de vitamina D din organism este strans legat de cresterea masei musculare.si  joaca un rol-cheie in mai multe procese care ajuta la stimularea hormonului de crestere.

Suplimentarea cu calciu, magneziu, vitaminele D3 si K2, care asigura o si mai buna absorbtie a calciului stimuleaza cresterea in lungime a oaselor si implicit, cresterea in inaltime.

Evaluarea activitatii tiroidei- daca vezi ca adolescentul este mult mai scund decat ceilalti colegi iar medicul pediatru confirma aceste valori, acesta ar trebui evauat din punct de vedereal functiei tiroidene. Testele tiroidiene (T3, T4-liber, TSH )  pot  semnala o hipotiroidie insotita de  încetinirea creşterii, situatie in care instituirea  terapiei de substitutie si suplimentele cu seleniu pot redresa rapid situatia. 

Administrarea aminoacizilor precum  arginina, ornitina, lizina, glicina si glutamina, dar si  GABA (acid gama amino-butiric)  stimuleaza secretia hormonului de crestere HGH. Lizina este un aminoacid esential necesar pentru constituirea oricarei proteine si are un rol important  pentru  cresterea  si  dezvoltare a oaselor la copii, ajuta la absorbtia calciului, mentine o balanta corecta a azotului la adulti  si joaca un rol important  in biosinteza hormonilor, enzimelor si in stimularea hormonului de crestere. 

Administrarea acizilor grasi omega3 - acizii grași omega-3 sunt  grăsimi sănătoase pentru inimă, crucială pentru creștere și dezvoltare. Unele cercetări sugerează, de asemenea, că acizii grași omega-3 ar putea fi implicați în sănătatea oaselor și ar putea promova cresterea  osoasă pentru a maximiza creșterea.

Administrarea de vitamina B6 si vitamina C sensibilizeaza receptorii periferici de HGH din tesuturile relevante cresterii.

Si adultii mai pot "creste" !

Este adevarat, doar aparent..., insa discutia  face sens mai ales ca vedem in jurul nostru adulti care scad in inaltime pe masura ce inainteaza in varsta. O cauza obiectiva o reprezinta tasarea vertebrala generata de osteoporoza, insa si la cei care nu sufera de aceasta afectiune scurtarea lungimii muschilor ce sustin vertebrele pot avea acest efect in lipsa practicarii sportului, mentinerea pozitiilor vicioase, cresterea in greutate. Chiar daca a incetat de mult timp cresterea oaselor lungi, adultii pot sa isi maximizeze inaltimea practicand anumite exercitii care stimuleaza si intaresc musculatura paravertebrala astfel incat sa limiteze tasarea veretebrelor si sa ofere o postura frumoasa, cu o coloana alungita.

Dintre exercitiile cele mai eficiente in acest sens le reamintesc pe cele din yoga, pilates, tractiunile si elongatiie la bara, inotul. Aplecarile zilnice, efectuate de exemplu, dimineata, timp de 15-20 de minute cu rularea in ritm incet a coloanei, constientizand fiecare vertebra, ridicarile de la orizontala si aplecarea peste genunchi, in serii de cate 10-20 de miscari, dar si exercitiile de stretching mentin active grupurile musculare paravertebrale si implicit inaltimea si o postura eleganta. 

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0