Visele ciudate măresc puterea de învățare a creierului (studiu)

Potrivit unor cercetări, visele ciudate au un scop important, și anume ne ajută creierul să înțeleagă experiențele de zi cu zi într-un mod care să permită o învățare mai profundă.

Se întâmplă în unele nopți să avem vise ciudate, pe care nu le înțelegem și pe care ne străduim uneori să le descifrăm. Se pare că aceste vise neobișnuite au un scop important, deoarece ne ajută creierul să înțeleagă experiențele de zi cu zi într-un mod care să permită o învățare mai profundă.

Visele ciudate și forța de învățare a creierului

Un studiu¹ din mai 2021 sugerează că oamenii își extind de fapt puterea creierului în același mod în care sistemele de inteligență artificială - IA - sunt antrenate să devină mai inteligente (oamenii de știință folosesc rețele neuronale de învățare profundă pentru a instrui sistemele de IA).

TESTARE PCR COVID-19

Dar atunci când un sistem de inteligență artificială devine prea familiarizat cu datele, acesta poate simplifica în exces analiza sa, devenind un „creier supradaptat” care presupune că ceea ce vede este o reprezentare perfectă a ceea ce va întâlni în viitor. Pentru a contracara această problemă, oamenii de știință introduc un anumit nivel de haos și randomizare în datele lor pentru a aprofunda învățarea automată și pentru a îmbunătăți acuratețea sistemelor de IA.

În același mod, spun neurologii, creierul nostru este atât de bun la învățare încât ne aflăm constant în pericolul de a fi „supra-echipați”. Acest lucru poate duce la percepții prea simpliste și prea familiare despre lumea din jurul nostru. La fel ca în cazul antrenamentului sistemelor de AI, creierul nostru introduce haos în timp ce dormim, care ia adesea forma unor vise ciudate.

Potrivit cercetătorilor, însăși ciudățenia viselor și modul în care acestea diferă de experiența noastră din momentele în care nu dormim ne oferă o perspectivă asupra faptului că trebuie să existe o funcție biologică în spatele ei. Experiența oamenilor de știință cu rețelele neuronale profunde, inspirate de funcția creierului, oferă un posibil indiciu despre motivul pentru care se întâmplă acest lucru.

A devenit o rutină pentru medicii neurologi să examineze activitatea neuronală în timpul somnului, dar capturarea viselor pentru a putea fi evaluate prezintă provocări evidente. Visele sunt evaluate în principal prin amintire, iar majoritatea oamenilor își amintesc doar fragmente din visele lor și, de obicei, doar părțile care se întâmplă chiar înainte de a se trezi.

Un pas pe care cercetătorii sunt de părere că l-ar putea face este să cuantifice „coeficientul ciudățeniei” viselor. O mai bună definiție a ceea ce constituie „particular” ar putea oferi o perspectivă asupra rolului pe care îl joacă visele în învățare. O întrebare ar fi, de exemplu, dacă visele persoanelor cu boală Alzheimer sunt la fel de neobișnuite precum cele ale persoanelor fără tulburări cognitive.

Dar chiar dacă studiul viselor depășește tehnologia actuală, o terorie sugerează ideea că creierul este mai maleabil și mai capabil decât se credea anterior, iar neuroștiința s-a apropiat mai mult de înțelegerea viselor decât în trecut.

O modalitate fiabilă de a integra experiențele din viața reală într-un vis este de a efectua o nouă sarcină în mod repetat înainte de somn, sugerează oamenii de știință. Acest proces declanșează „supra-adaptarea” și, în timpul somnului, creierul va crea vise ciudate care încorporează cunoștințele nou dobândite.

Modul în care creierul folosește viața de zi cu zi ar putea fi aplicat într-o bună zi pentru a-i introduce unei persoane vise artificiale; în acest mod, i s-ar putea îmbunătăți capacitatea de a învăța mai bine în timpul somnului. În viitor, visele artificiale ar putea chiar să ajute la minimizarea efectelor nocive ale privării de somn.

Ce influență au visele asupra somnului unei persoane?

Visarea este unul dintre cele mai interesante aspecte ale somnului. În timpul somnului normal, se pot petrece aproximativ două ore visând, cele mai intense vise având loc în timpul etapei de somn cu mișcare rapidă a ochilor (REM). Însă pot apărea tipuri distincte de vise în orice parte a ciclului de somn.

Visele pot prezenta imagini pozitive, negative sau complet ciudate, care reflectă probabil o perioadă de intensificare a imaginației în timpul somnului. Cu toate acestea, indiferent dacă este vorba de vise bune sau rele, experiențele din momentul în care ești treaz sunt adesea încorporate în conținutul viselor.

Experții continuă să dezbată de ce visăm, dar dovezi considerabile indică faptul că visele joacă un rol în facilitarea funcțiilor creierului precum memoria și procesarea emoțională. Visele bune par a fi o parte importantă a somnului normal și sănătos, însă coșmarurile pot perturba somnul și chiar pot afecta o persoană în timpul orelor de veghe.

Studiile au asociat visele cu gândirea eficientă, memoria și procesarea emoțională. În acest fel, mulți experți consideră că visarea este fie o reflectare, fie o contribuție la un somn de calitate. Însă nu toate visele sunt la fel, pentru că unele pot avea un impact negativ asupra somnului. 

Când un vis care ne face să ne simțim rău provoacă o trezire din somn, acesta poate fi considerat un coșmar. Acest tip de vis implică un conținut înfricoșător, amenințător sau traumatic. Având în vedere că practic toată lumea are vise, atât bune cât și rele, este firesc să ne întrebăm cum afectează visarea calitatea somnului, dacă visele urâte ne strică somnul și dacă da, cum să le evităm. 

Majoritatea oamenilor au din când în când un coșmar, fără niciun impact notabil asupra calității somnului. Totuși, atunci când coșmarurile apar des (de mai multe ori pe săptămână sau chiar de mai multe ori pe noapte), ele pot deveni o barieră în calea somnului odihnitor. Persoanele cu tulburări de coșmar pot avea un somn agitat, cu mai multe treziri și dificultăți mai mari de a adormi la loc. În plus, acestea pot evita somnul din cauza fricii de a avea încă un coșmar.

În cazul în care coșmarurile apar de mai multe ori pe săptămână, iar starea lor de zi, gândirea și nivelul de energie sunt afectate, trebuie cerut sfatul medicului, pentru a se identifica cea mai probabilă cauză și tratamentul optim pentru a reduce aceste vise deranjante.

Pentru a contribui la evitarea viselor rele, se pot lua o serie de măsuri de stil de viață și anume:

  • Relaxare înainte de culcare, fără activități și discuții conflictuale
  • Evitarea ecranelor cu o oră înainte de culcare
  • Evitarea alcoolului înainte de culcare (afectează somnul REM).
  • Păstrarea unui program de somn adecvat, chiar și în weekend

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Patterns - The overfitted brain: Dreams evolved to assist generalization
https://www.cell.com/patterns/fulltext/S2666-3899(21)00064-7
1. Studiul „The overfitted brain: Dreams evolved to assist generalization”, apărut în DOI:https://doi.org/10.1016/j.patter.2021.100244, autor: Erik Hoel
Sleep Foundation - How Do Dreams Affect Sleep?
https://www.sleepfoundation.org/dreams/how-do-dreams-affect-sleep


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0