Loc de muncă de acasă: cum îmbunătățești colaborarea cu colegii?

Dacă lucrezi de acasă, iar munca ta depinde de interacțiunea constantă cu colegii, iată ce poți face pentru a avea o colaborare mai eficientă și mai satisfăcătoare.

A avea un loc de muncă de acasă sau „work from home” a devenit mult mai obișnuit odată cu pandemia de COVID-19. O multitudine de joburi care nu necesită contact direct, față în față, se pot desfășura de acasă sau din orice loc dorește să lucreze angajatul (o terasă, un parc, un spațiu de lucru în oraș etc.). În acest context, te-ai putea întreba ce poți face pentru o colaborare mai bună cu restul colegilor?

Unele joburi presupun muncă permanentă în echipă, altele nu

Anumite joburi în care angajații sau freelancerii lucrează mai mult singuri, fără a depinde prea mult de o echipă, sunt mai ușor de gestionat; practic, persoana își proiectează programul în funcție de necesitățile angajatorului sau ale colaboratorului și de nevoile personale, dar își face treaba fără să fie nevoită să interacționeze cu colegi, clienți etc. și fără ca altcineva să o solicite direct de-a lungul activității.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Însă în cazul altor joburi, care presupun muncă în echipă, cu interacțiuni dese, să ai un loc de muncă de acasă poate deveni uneori frustrant. Când e nevoie să trimiți multe e-mail-uri colegilor sau să discuți cu ei pe chat, pe video sau la telefon pentru că depinzi de activitatea lor și ei de a ta, poți simți că ți-ar fi fost mai ușor să te afli față în față cu ei.

În plus, să ai un loc de muncă de acasă te influențează diferit în funcție de personalitatea ta. Dacă ești un individ sociabil, care vorbește mult, care are nevoie să se afle permanent într-un colectiv și care simte că se umple de energie în preajma oamenilor, probabil că îți va fi mai greu să lucrezi din propria casă în loc să mergi la birou. Dacă ești o persoană mai retrasă, mai introvertită, care se simte mai plină de energie și lucrează mai bine singură decât în compania continuă a celorlalți, probabil îți vine mai ușor să ai un loc de muncă de acasă.

Când ai un loc de muncă de acasă, unele gesturi pot fi interpretate greșit

Dacă munca pe care o faci necesită comunicare constantă cu colegii, pot apărea diverse probleme. Mediile de lucru la distanță fac mai greu pentru oameni să se angajeze adecvat în conversații care necesită încredere. Și, deși tehnologiile video sau chat, cum ar fi Zoom sau Slack, pot fi de ajutor, instrumentele în sine pot să nu fie suficiente pentru a crea o colaborare eficientă.

Motivul este acela că oamenii sunt animale sociale, care se „conectează” la interlocutor pentru a detecta o gamă largă de indicii non-verbale și pentru a deduce semnificația din ele. Când nu avem acces la acest flux mai bogat de informații emoționale din interacțiunile cu cei din jur, creierul nostru completează automat spațiile libere cu diverse presupuneri. 

Deoarece avem tendința de a ne aminti experiențele emoționale negative mai viu decât de cele pozitive, presupunerile noastre despre ceilalți tind să meargă pe partea negativă. De exemplu, dacă are loc o pauză în conversație poți trage concluzia: „Colegul meu de muncă este supărat pe mine”, deși poate motivul pauzei a fost cu totul altul, nu supărarea.

Ori, șeful apare într-un apel video stând așezat la birou cu brațele încrucișate și încruntat și presupui că este nervos sau că are să-ți reproșeze ceva. Însă, dacă îl întrebi direct ce face sau cum se simte sau dacă totul e în regulă, e posibil să îți spună, „da, totul e ok cu munca, doar că la mine în casă e foarte frig”. Dacă ai fi fost față în față cu el, ai fi fost expus la un set mai bogat de indicii corporale și vocale din care ți-ai fi dat seama exact de ce se întâmplă.

Cum poți îmbunătăți colaborarea cu colegii?

În primul rând, fii conștient de presupunerile pe care mintea ta le face în legătură cu ceilalți. Nu este nimic în neregulă cu acest lucru, pentru că așa funcționează mintea noastră. Abilitatea constă în a învăța cum să observăm aceste presupuneri pe măsură ce apar în mintea noastră și cum să le ținem sub control. Iar când ni se pare că un coleg sau șeful are ceva să ne reproșeze, e bine să întrebăm direct despre ce este vorba.

În al doilea rând, începe întâlnirile video sau discuțiile cu colegii la fel cum ai fi făcut dacă erați față în față. Nu aduce direct în discuție munca, ci mai întâi salută persoana și întreab-o ce face sau cum se simte. Sunt cuvinte simple, dar care pot crea conexiuni umane mai profunde atunci când interlocutorii nu se află în același loc, față în față. 

În al treilea rând, fii deschis. După cum spuneam mai sus, un loc de muncă de acasă, unde colegii sunt la distanță unii de alții, poate face dificilă observarea reperelor emoționale subtile pe care fiecare le comunică prin mișcări faciale și corporale. Așa că, dacă ai o stare proastă, spune-le colegilor acest lucru în mod firesc, de exemplu: „azi mă simt cam lipsit de energie și iritat pentru că nu am dormit bine și am vrut să vă anunț, ca să nu credeți că sunt așa pentru că am ceva cu voi”.

De asemenea, e bine să folosești un limbaj corporal mai accentuat și gesturi mai largi pentru a-ți transmite punctele de vedere și starea de spirit (vorbește puțin mai tare, zâmbește ceva mai larg, mișcă-ți o mână pentru a sublinia anumite cuvinte erc). Nu te baza doar pe micile micro-expresii de pe față, pentru că acestea pot trece neobservate într-un apel video.

Nu mai puțin important, indiferent cât de mult aveți cu toții de lucru, fă-ți timp pentru colegi la fel cum ți-ai fi făcut timp pentru ei dacă ați fi fost la birou. Poate obișnuiai să iei masa cu unii dintre ei, poate făceați câțiva pași prin parc în pauza de prânz, poate schimbați câteva cuvinte la cafeaua de dimineață etc. Așadar, chiar dacă lucrați de acasă în prezent, găsiți-vă timp să discutați câteva minute și despre alte lucruri, așa cum obișnuiați la birou, fie că e vorba de ce năzbâtii a mai făcut copilul sau ce cărți ați mai citit în ultima vreme.
 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Psychology Today - How to Make Remote Work Better
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/fear-and-learning-in-the-workplace/202105/how-make-remote-work-better


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0