Ce este gelozia și cum o putem controla

Gelozia este o emoție complexă, alcătuită din sentimente precum furie, teamă de abandon și chiar și umilință. Atât bărbații cât și femeile sunt expuși geloziei, indiferent de vârstă, etnie sau orientare sexuală – gelozia nu discriminează.

ce-este-gelozia-si-cum-o-putem-controla

Gelozia a existat dintotdeauna, iar mărturie stau episoadele biblice în care această este menționată, precum și poveștile din mitologia greacă, în care gelozia a produs scenarii neplăcute.

De multe ori gelozia este confundată cu invidia, ceea ce este greșit, potrivit spuselor specialiștilor. Invidia apare atunci când cineva are ceva ce ți-ai dori și tu. Invidia însă poate avea un efect pozitiv, te poate motiva să obții și tu ceea ce îți doreșți. Pe de altă parte însă, gelozia are efecte negative. Ea nu te face să progresezi ci, din contră, te ține pe loc.

Tot specialiștii susțin că femeile sunt mai geloase decât bărbații, asta pentru că ele au tendința de a fi mai oneste în ceea ce privește propriile sentimente, pe care le exteriorizează cu o mai mare ușurință decât bărbații.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Factorul declanșator al geloziei este însă același, indiferent de sex: teamă de a pierde ceva de preț. Indiferent de cauzele geloziei, important este că gelozia este toxică, erodand încrederea dintre parteneri și, bineînțeles, punând relația în pericol.

Gelozia declanșează atitudini nepotrivite, obsesii, agresivitate sau paranoia așa că este ideal să o stăpânim pentru a nu o lăsa să ne domine.

Gelozia, dar și furia care vine la pachet cu ea, apar în urmă unor scenarii pe care le creăm în propria minte. Schimbându-ne deci gândurile, vom reuși să schimbăm proiecțiile imaginației, deci și emoțiile distructive.
 

Există mai multe tipuri de gelozie:

Gelozia romantică – apare, bineînțeles, în cuplu. Statistic vorbind, primele certuri în cuplu apar din pricina geloziei, însă pe măsură ce relația avansează, aceastea sunt înlocuite de certurile din rațiuni financiare.
Gelozia la serviciu – atunci când te afli într-o competiție permanentă cu colegii de serviciu, gelozia poate apărea.
Gelozia între prieteni – acest tip de gelozie este tipic adolescentin și apare din teamă de a nu-ți pierde un prieten în favoarea altcuiva.
Gelozia în familie – geloziile între frați sunt cele mai comune și, pe termen lung, destul de dăunătoare întrucât pot lasă urme adânci în sufletele celor care au suferit din pricina geloziei.

Cum controlezi gelozia

În primul rând, este esențial să înțelegi că gelozia îți face rău și, de asemenea, trebuie să fii dispus să faci ceva în acest sens.

Iată ce pași te ajută să previi și să controlezi gelozia:

Identifică sursa

„Dacă te confrunți cu sentimente de gelozie”, explică dr. Sarah Swenson, „întreaba-te ce se află la baza lor. Apoi fă pași pentru a schimba ceea ce nu îți place, pentru a obține ceea ce vrei”.

Examinarea sentimentelor de gelozie poate oferi o perspectivă asupra provenienței:

•    Noua relație a surorii tale îți provoacă gelozie pentru că nu ai avut prea mult noroc la întâlniri și te îngrijorezi că nu vei găsi niciodată persoana potrivită.
•    Promovarea colegului tău te face să te simți gelos, deoarece crezi că nu ești suficient de bun la locul de muncă pentru a obține o promovare.
•    Când partenerul tău începe să petreacă mult timp cu un nou prieten, te simți gelos, deoarece acesta a fost primul semn pe care l-ai observat când un partener anterior te-a înșelat.

Indiferent dacă gelozia ta provine din nesiguranță, frică sau modele de relații din trecut, știind mai multe despre cauze te poate ajuta să-ți dai seama cum să o înfrunți.

Poate că ai o conversație deschisă cu supervizorul tău despre cum să mergi pe drumul spre promovare, să te hotărăști să încerci o abordare diferită a întâlnirilor sau să vorbești cu partenerul tău despre sentimentele tale.

Discută despre ceea ce simți

Dacă acțiunile partenerului tău (sau acțiunile altcuiva față de partenerul tău) declanșează sentimente de gelozie, discută despre asta cu partenerul tău cât mai curând posibil.

Este posibil ca partenerul tău să nu fi observat comportamentul sau să nu fi realizat cum te-ai simțit în legătură cu el. Folosiți ocazia pentru a discuta despre orice limite ale relației ați dori să revizuiți sau pentru a discuta despre modalități de a vă menține relația puternică.

Dacă ai încredere în partenerul tău, dar ai îndoieli din cauza experiențelor relaționale din trecut, încearcă să găsești câteva moduri în care amândoi puteți contribui la îmbunătățirea situației.

Dacă te simți nervos când menționezi sentimentele de gelozie, încearcă să îți amintești că acestea sunt absolut normale. Partenerul tău ar fi putut avea și el unele sentimente de gelozie la un moment dat.

Vorbește cu un prieten de încredere

Gelozia îți poate oferi uneori o imagine ușor deformată a realității. S-ar putea să te întrebi dacă acel flirt nonverbal pe care juri că l-ai văzut s-a întâmplat cu adevărat. Uneori, exprimarea acestor preocupări unei terțe părți poate face situația mai puțin dramatică și te poate ajuta să ai o altă perspectivă.

O perspectiva diferită asupra lucrurilor te va ajuta să îți dai seama că există și altă parte a poveștii. Astfel, vei putea să blochezi emoțiile negative precum furia sau umilința.

Fă tot posibilul pentru a fi realist

Nu lăsa ideile absurde să te acapareze și să te îndepărtezi de realitate. Gelozia îți alimentează gândurile negre și vei întră într-un cerc vicios. Gelozia poate fi o emoție complexă, puternică și te macină. Dar în loc să te gândești la asta ca la ceva negativ, încearcă să o privești ca pe o sursă utilă de informații.

Gelozia, potrivit experților, îți spune că există o diferență între ceea ce ai și ceea ce vrei să ai.

Gelozia necontrolată se poate transforma în autoînvinovățire și poate crea un ciclu care te face să te simți epuizat. Dar este posibil să îl poți gestiona identificând informații utile pe care le poți utiliza pentru a crea circumstanțe în care nevoile tale sunt îndeplinite.

Ia în considerare imaginea completă

Gelozia se dezvoltă uneori ca răspuns la o imagine parțială. Cu alte cuvinte, s-ar putea să te compari pe tine însuți și propriile realizări și atribute cu o viziune idealizată sau incompletă a altcuiva.

Oamenii își arată de obicei cel mai bun sine în fața lumii, așa că nu este întotdeauna ușor să spui ce se întâmplă cu adevărat în viața sau relația cuiva. Apoi este întreaga problemă a rețelelor sociale, care amplifică acest concept.

Dar nu știi niciodată cu adevărat prin ce trece cineva, mai ales când te uiți doar pe rețelele sociale.

Fii recunoscător pentru ceea ce ai

Puțină mulțumire pentru ceea ce ai poate face minuni. Nu numai că poate reduce sentimentele de gelozie, dar și stresul.

S-ar putea să nu ai tot ce îți dorești. Majoritatea dintre noi nu au. Dar probabil că ai măcar ceva din ceea ce îți dorești. Poate chiar ai niște lucruri bune în viața ta la care nu te așteptai.

Acest lucru te poate ajuta dacă te uiți la noua bicicletă a prietenului tău sau vrei ca partenerul tău să nu mai petreacă atât de mult timp cu prietenii. Amintește-ți de bicicleta ta drăguță, care te duce acolo unde trebuie să mergi. Ia în considerare beneficiile unui partener care apreciază valoarea prieteniei.

Chiar și aprecierea lucrurilor pozitive din viața ta care nu au legătură cu gelozia te poate ajuta să realizezi că, deși viața ta poate să nu fie perfectă (dar a cui este?), încă mai ai niște lucruri bune în ea.

Analizează-te în profunzime

Gelozia care persistă și provoacă suferință poate fi uneori în legătură cu problemele de anxietate sau de stima de sine, explică psihologul Vicki Botnick. „A învăța cum să rezolvi oricare dintre probleme poate ajuta automat la calmarea geloziei.”

O modalitate de a aborda stima de sine scăzută implică identificarea valorilor personale, cum ar fi compasiunea, comunicarea sau onestitatea. Acest lucru ajută, potrivit lui Botnick, deoarece îți permite să verifici dacă recunoști aceste valori în viața de zi cu zi.

De asemenea, îți oferă șansa de a-ți observa trăsăturile pozitive și de a revizui ceea ce este important pentru tine. Acest lucru poate crește sentimentul de respect de sine și poate ajuta la scăderea sentimentelor neplăcute de inferioritate sau competitivitate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0