Tristețe fără motiv? Cauze posibile și remedii

Tristețea este o stare temporară care are adesea o cauză clară, însă un tip de tristețe persistentă, care se întinde pe o perioadă mai lungă și afectează calitatea vieții poate apărea fără să știi de ce.

O dezamăgire la nivel personal sau profesional poate cauza momente sau perioade de tristețe, însă uneori povara emoțională poate fi atât de mare încât persoana afectată are dificultăți pe termen lung în a se concentra la activitățile obișnuite și se simte epuizată, lipsită de energie, demoralizată.

Tristețea persistentă poate sufoca orice bucurie a vieții de zi cu zi pentru perioade lungi, iar persoana se poate simți complet deznădăjduită pentru că nu știe cum să își îmbunătățească starea și cum să lupte împotriva acestei situații. Dacă nu este vorba despre o tulburare afectivă sezonieră sau despre tristețea temporară asociată cu sindromul premenstrual, poate fi vorba despre depresie.

Când tristețea ar putea fi, în realitate, depresie?

Tristețea prelungită al cărei motiv nu mai poate fi intuit, deoarece persoana se simte dărâmată și lipsită de orice bucurie indiferent de ce i se întâmplă de-a lungul zilei, poate fi un semn al depresiei. 

Dacă este vorba de această afecțiune, persoana va avea și alte simptome care însoțesc starea de spirit: sentimente de pustiu interior, de pesimism și deznădejde cu privire la viitor, iritabilitate crescută, sentimente de vinovăție, lipsă de valoare sau neputință, lipsa interesului pentru lucrurile de care se bucura de obicei, oboseală și lipsă de energie, tensiune fizică inexplicabilă, durere sau probleme digestive, modificări ale tiparelor de somn, mișcări încetinite sau vorbire mai lentă, neliniște sau agitație, probleme cu concentrarea, memoria și luarea deciziilor, modificări ale apetitului.

Tristețea cronică, mai ales atunci când este conectată cu depresia, poate stârni gânduri legate de sinucidere. Chiar dacă persoana nu intenționează să acționeze în urma acestor gânduri, este întotdeauna o idee bună să discute cu cineva de încredere despre ceea ce simte, iar dacă situația se agravează, să caute ajutorul unui psihoterapeut. 

De multe ori nu este nevoie decât de câteva ședințe de consiliere în urma cărora persoanei să i se clarifice anumite lucruri despre starea în care se află și să i se ofere câteva îndrumări calificate despre măsurile pe care le poate lua pentru a-și îmbunătăți viața.

Ce strategii te pot ajuta să combați tristețea?

Deși unei persoane lipsite de energie și demoralizate îi poate lipsi avântul de a întreprinde acțiuni care să o ajute să-și revină, există câteva metode care pot fi de folos. Dacă te afli într-o astfel de stare, poți încerca următoarele lucruri:

Vorbește cu cei dragi

Multe dintre simptomele asociate cu tristețea sau cu depresia te fac să te retragi în tine, nu să cauți sprijin emoțional la cei din jur. Dacă te enervezi repede sau te izolezi și dacă vezi că starea ta le face rău și celor dragi, s-ar putea să te simți vinovat pentru sentimentele negative pe care le ai, pentru faptul că anulezi planuri stabilite cu ei sau pentru că ești mereu dezinteresat de activități împreună cu ei. 

Izolându-te, în general, nu vei face decât să-ți agravezi tristețea, astfel încât e bine să încerci pe cât posibil să îți împărtășești sentimentele cu cineva în care ai încredere, fie că e vorba de un membru al familiei, fie că este o rudă, un prieten sau un coleg de încredere de la muncă. 

Deschiderea față de cineva te poate ajuta să te simți mai puțin singur în durerea ta. Faptul că vorbești despre starea ta nu va face neapărat simptomele să dispară, dar te poate ajuta să te mai despovărezi și, cine știe, poate că persoana îți poate împărtăși din experiența ei sau îți poate da un sfat la care nu te-ai gândit și astfel vei începe să vezi lucrurile dintr-o altă perspectivă. 

Caută să râzi în fiecare zi

Oamenii folosesc în mod obișnuit umorul și râsul ca metodă de a face față depresiei și altor afecțiuni de sănătate mentală. Chiar dacă nu prea îți vine să râzi, caută umorul în fiecare zi; un videoclip cu pisici năzdrăvane pe YouTube, un program de comedie televizat, o carte amuzantă te pot ajuta să îți îmbunătățești starea de spirit.

Ascultă muzică

Muzica oferă o serie de beneficii pentru sănătatea mentală, inclusiv atenuarea temporară a tristeții și a altor simptome ale depresiei. Te poate ajuta să te energizezi și să își dea imboldul necesar pentru a face diverse activități. Când asculți melodii care îți plac, creierul este încurajat să producă hormoni precum dopamină și serotonină. Acești „hormoni ai fericirii” sunt asociați cu îmbunătățirea dispoziției și cu reducerea stresului și anxietății. Fiecare persoană are preferințele ei muzicale, așa că alege strict ce îți face ție bine.

Întreprinde alte activități pe placul tău

Hobby-urile tale preferate pot părea mai puțin plăcute atunci când ești copleșit de tristețe persistentă, dar nimic nu te împiedică să încerci și alte lucruri care ar putea să-ți stimuleaze starea de spirit. Împrumută o carte care crezi că ar putea să-ți placă de la un prieten care are o bibliotecă vastă sau începe să lucrezi la un proiect meșteșugăresc (de exemplu, poți construi un obiect decorativ) ori, pur și simplu, caută pe internet idei despre activități care ar putea să-ți trezească pofta de viață.

Acordă atenție dietei și mișcării

Când ești copleșit de tristețe și forța vitală îți lipsește, probabil că faci alegeri alimentare mai puțin inspirate și nici nu te miști suficient. Străduiește-te să introduci în dietă legume proaspete și alimente care îți ridică moralul, precum cele bogate în acizi grași Omega 3 - pește, nuci (sau poți lua un supliment de calitate cu ulei de pește de mare adâncime) și cele bogate în magneziu (semințe de dovleac, banane, cicolată neagră). Exercițiile fizice sau chiar și o simplă plimbare în parc pot oferi, de asemenea, unele beneficii pentru starea de spirit.

Petrece timp la soare

Deși lumina soarelui nu te va vindeca în mod miraculos de sentimentele de tristețe sau depresie, expunerea regulată la soare poate avea beneficii atât pentru bunăstarea fizică, cât și pentru cea mentală.Creierul produce mai multă serotonină când ieși la soare - mai ales că dacă ai niveluri mai scăzute ale acestui hormon în sistem, ai un risc mai mare de a te simți deprimat. În diminețile însorite alege să stai câteva minute în balcon sau în curte după ce te-ai trezit, să inspiri și să expiri profund.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Better Health - It's okay to feel sad
https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/its-okay-to-feel-sad
NCBI - Music Use for Mood Regulation: Self-Awareness and Conscious Listening Choices in Young People With Tendencies to Depression
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6542982/
NCBI - Benefits of Sunlight: A Bright Spot for Human Health
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2290997/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0