Sauna: este sau nu benefica pentru tine?

Sauna reprezinta un subiect controversat in lumea medicala, asta pentru ca daca nu este facuta cu masura, poate cauza o serie de probleme de sanatate. Pe de alta parte, insa, sauna practicata in mod corect poate avea beneficii uimitoare pentru minte si trup.

In urma cu mai bine de 3000 de ani, civilizatia mayasa folosea sauna in scopuri terapeutice, dar si in timpul ceremoniilor spirituale. Se stie ca si romanii erau adeptii saunei, baile romane antice fiind o dovada a acestui fapt. In zilele noastre, turcii fac din baile cu aburi, denumite hammam, un adevarat ritual. Popoarele nordice, de asemenea, folosesc baile cu aburi pentru a face fata temperaturilor atat de scazute din timpul iernii. Care sunt, insa, motivele pentru care toate aceste popoare folosesc sauna? Raspunsul e simplu: beneficiile pe care aceasta le are pentru sanatate.

Beneficii sauna

Indiferent de tipul de sauna – poate fi uscata sau umeda – efectele pe care sauna le are asupra organismului sunt aceleasi:

Amelioreaza durerile – stimularea circulatiei sanguine din cauza temperaturii ridicate poate ameliora durerile musculare, dar si pe cele articulare. Flexibilitatea articulatiilor este imbunatatita dupa sauna.

Are efecte relaxante – avand in vedere ca stimuleaza circulatia sanguina, sauna induce o stare de bine, de relaxare si de detasare de stres si griji cotidiene.

Reducerea riscului cardiovascular – studiile arata ca persoanele care folosesc sauna de 2-3 ori pe saptamana pot avea un risc cardiovascular redus. Este, insa, nevoie de studii suplimentare pentru a se confirma aceasta conexiune.

Reducerea riscului de Alzheimerun studiu facut de cercetatorii finlandezi, in asociere cu cei britanici, a scos la iveala faptul ca folosirea regulata a saunei (de minimum 4 ori pe saptamana) poate reduce riscul de Alzheimer.

 

 

Ameliorarea simptomelor in astmpacientii cu astm pot experimenta o ameliorare a simptomelor daca fac sauna, asta pentru ca temperatura ridicata va facilita dilatarea cailor respiratorii, dar va reduce totodata si nivelul de stres, facilitand relaxarea.

Detoxifierea rapida – prin transpiratie, eliminam toxinele din organism. Sauna ne ajuta sa acceleram procesul de eliminare a toxinelor.

Riscurile la care te expune sauna

Sauna cu moderatie nu reprezinta niciun pericol pentru cei mai multi dintre noi, insa chiar si asa, persoanele cu afectiuni cardiovasculare ar trebui sa se consulte cu medicul pe aceasta tema.

Deshidratarea este un risc la care te expune sauna, intrucat temperaturile mari te fac sa transpiri in exces. Persoanele care sufera de afectiuni renale sunt predispuse in mod deosebit la deshidratare.

De asemenea, in cazul asocierii saunei cu baia in piscina cu apa rece, exista risc crescut de hipertensiune.

Si tensiunea arteriala poate sa scada brusc din cauza saunei, ceea ce inseamna ca persoanele care sufera de hipotensiune trebuie sa fie precaute.

De ce trebuie sa tii cont pentru a reduce riscurile la care te expune sauna:

  • Evita sa asociezi consumul de alcool cu sauna.
  • Limiteaza timpul petrecut in sauna la maximum 20 de minute; timpul petrecut in sauna ar trebui sa creasca treptat, ideal ar fi sa inceapa de la 5 minute.
  • Sauna nu e recomandata imediat dupa o masa copioasa.
  • Daca ai simptome precum ametelile, durerile de cap, greata sau senzatia de lesin, iesi imediat din sauna.
  • Permite organismului sa revina la temperatura normala treptat, nu il expune la socuri termice.
  • Dupa sauna, organismul tau are nevoie de hidratare, asa ca bea 2-4 pahare de apa.

 

 

Bibliografie:

  • Studiul “Clinical effects of regular dry sauna bathing: a systematic review”, publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Joy Hussain si Marc Cohen
  • Studiul “Sauna bathing is inversely associated with dementia and Alzheimer’s disease in middle-aged finnish men”, publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Laukkanen T, Kunutsor S, Kauhanen J, Laujjanen JA

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0