Gandurile te coplesesc si simti nevoia de o pauza? Cum sa iti relaxezi mintea

Gandurile coplesitoare sunt simptome posibile ale unor afectiuni diferite. Desi cea mai frecventa cauza este anxietatea, exista si alte conditii care pot cauza aceste ganduri care par ca te coplesesc.

De ce apar gandurile fara oprire

Anxietatea - este o cauza frecventa a gandurilor coplesitoare. Ele pot preceda sau pot urma dupa un atac de anxietate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

ADHD - Unii pacienti cu tulburare hiperchinetica cu deficit de atentie (ADHD) descriu neatentia lor ca fiind acele ganduri coplesitoare si numeroase, ce apar mai ales cand sunt coplesiti de stimuli externi (in unele situatii, spun ei, mintea lor "rataceste").

Tulburarea obsesiv-compulsiva - Pacientul se confrunta cu obsesii sau dorinte care sunt greu de stapanit. Aceste obsesii pot lua forma gandurilor coplesitoare, cand pacientul simte ca o "avalansa" de ganduri pe un anumit subiect il copleseste.

Tulburarea bipolara - Gandurile intense si coplesitoare apar cel mai adesea in timpul unei parti a episodului de tulburare bipolara, insa aceste ganduri pot sa apara si in timpul depresiei.

Depresia agitata - este un termen care se refera la un subtip de depresie, in care pacientul se simte agitat si nu letargic. Gandurile coplesitoare si numeroase au un risc mare sa ii afecteze pe acei pacienti cu depresie agitata, in comparatie cu cei cu alte tipuri de depresie.

Cum iti poti relaxa mintea si cum poti combate gandurile apasatoare

Exista mai multe masuri prin care poti tine sub control sau prin care poti preveni gandurile ratacitoare sau coplesitoare:

Invata cum sa respiri cand gandurile te coplesesc - Inspira adanc de cateva ori si concentreaza-te pe numaratoare, in timp ce inspiri si expiri aerul din plamani. Acest exercitiu iti va forta mintea sa se concentreze pe altceva si nu pe gandurile care te-au coplesit initial. Respiratia profunda va avea un efect calmant, care poate reduce anxietatea.

Repeta o mantra - Poti folosi o mantra (o fraza ori o propozitie), pe care sa o repeti atunci cand este nevoie, pentru a alunga gandurile care iti fac mintea sa rataceasca aiurea. Chiar si o propozitie simpla, precum "Totul va fi bine" poate fi eficienta in aceste situatii.

Elimina stresul inainte de a merge la culcare - Daca o avalansa de ganduri te copleseste noaptea, cand incerci sa adormi, este important sa iti modifici rutina de dinainte de culcare, astfel incat sa te poti relaxa si sa poti dormi in liniste.

Este important sa elimini stresul cu cel putin 2 ore inainte de culcare. Poti medita sau poti incerca sa practici yoga, este util sa citesti o carte relaxanta sau sa faci o baie calda, cu multa spuma. Evita ecranele dispozitivelor electronice in acele doua ore inainte de a te culca.

Terapia poate fi un aliat - Pe termen lung, psihoterapia te poate ajuta sa identifici cauza care duce la avalansa de ganduri care te coplesesc. Terapia cognitiv-comportamentala poate fi indeosebi folositoare, iar un specialist in acest tip de terapie te poate invata anumite mecanisme si tehnici care te ajuta sa tii gandurile sub control: exercitii de respiratie, scrierea gandurilor pe o foaie de hartie / intr-un jurnal, folosirea unei mantre pentru a-ti relaxa mintea etc.

Medicamente care te ajuta sa scapi de gandurile coplesitoare - Medicul tau iti poate recomanda anumite tipuri de medicamente, care te ajuta sa controlezi afectiunile sau conditiile de la baza avalansei de ganduri, mai ales daca gandurile acestea sunt insotite de atacuri de anxietate ori de episoade de tulburare bipolara.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Un medic specialist iti poate prescrie, in functie de afectiune, medicamente precum: antidepresivele, anxioliticele (acele pastile care alunga anxietatea), antipsihoticele, stabilizatoarele de dispozitie etc.

Sursa foto: Shutterstock

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0