De ce sportul în aer liber e benefic și pentru vârstnici [studiu]

Când temperaturile scad, e greu să ne găsim motivația de a ieși din casă, mai ales pentru a face exerciții fizice. Pentru vârstnici, însă, e important să facă mișcare în aer liber chiar și în lunile de iarnă. Un studiu al Universității din Liverpool sugerează faptul că, după numai două săptămâni de activitate fizică redusă, vârstnicii pierd semnificativ în masa musculară, timp în care procentul de grăsime corporală crește, mai ales în jurul taliei.

Vârstnicii, mai afectați de lipsa de mișcare decât tinerii

Lipsa de activitate face ca persoanele în vârstă să acumuleze țesut adipos și să își diminueze forța musculară și, în plus, le scade densitatea oaselor. Dacă majoritatea studiilor pe tema lipsei de activitate fizică au luat în calcul cosmonauții și persoanele imobilizate la pat, actualul studiu este relevant pentru persoanele sănătoase, care se pot deplasa singure în casă și în afara ei.

La studiu au participat două grupuri de persoane, unii tineri, unii vârstnici, care, înainte de această cercetare, obișnuiau să facă zilnic mișcare - aproximativ 10.000 de pași, nu alte forme de exerciții epuizante. Aceste persoane au fost analizate apoi în timpul a două săptămâni de inactivitate, în încercarea de a se afla dacă vârstnicii sunt mai afectați de lipsa de mișcare, având în vedere că toți pierdem masă musculară și ni se micșorează densitatea oaselor odată cu înaintarea în vârstă. S-a constatat că această schimbare în ceea ce privește mișcarea i-a afectat mai mult pe participanții vârstnici decât pe cei tineri.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

De asemenea, abilitatea sistemului respirator de a transporta oxigen spre mușchi și funcția mitocondrială (producția de energie a celulelor) s-au deteriorat la vârstnicii incluși în studiu în aceste două săptămâni de inactivitate. Din această cauză, au avut loc pierderi de masă musculară și forță a mușchilor. Cercetătorii sunt de părere că rezultatele acestui studiu pot încuraja persoanele în vârstă să facă mișcare zilnic, indiferent de vremea de afară. 

Activități recomandate pentru vârstnici pe timpul iernii

Plimbările în parc. Pentru ele nu e nevoie nici de echipamente costisitoare, nici de eforturi supraomenești. Mai ales pentru persoanele care au anumite probleme cu articulațiile sau cu oasele, care nu le permit să practice sporturi solicitante, plimbările sunt o formă bună de mișcare. O oră de plimbare prin parc cu un prieten, o rudă sau un câine reprezintă o modalitate de a lupta împotriva sedentarismului, de a te menține în formă și de a împiedica depunerea grăsimilor. Dacă nu ai un parc în apropiere, orice stradă e bună, important e să ieși din casă.

Excursiile în pădure. O dată pe săptămână, o expediție în mijlocul naturii este de folos întregii familii, nu doar seniorilor. Mersul prin zăpadă într-o zonă mai puțin poluată nu doar că pune mușchii la treabă, ci și aerisește plămânii și conferă bună-dispoziție.

Mersul cu schiurile. Dacă o persoană a obișnuit să schieze pe pârtie sau să facă marșuri cu schiurile de-a lungul vieții și articulațiile încă îi permit, nu există niciun motiv pentru a nu practica această formă de mișcare și la senectute. Alte activități utile și plăcute de practicat în aer liber pe timpul iernii sunt patinajul și săniușul. În acest mod, bunicii își pot lua nepoții la zăpadă și, pe lângă activitatea fizică practicată, se vor și bucura unii de compania altora. 

Badmintonul. Ceva mai puțin solicitant decât tenisul, badmintonul poate fi practicat în curte sau în parc chiar și de vârstnicii fără probleme mari de mobilitate. Acest sport pune sângele și mușchii în mișcare, accelerează respirația și, în plus, este o activitate plăcută în compania unei persoane dragi.

Înotul sau yoga. Dacă totuși nu te încântă ieșirile în frig zilnice, asta nu înseamnă că nu poți găsi o soluție pentru a face mișcare pe timpul iernii. Îți poți lua abonament la un bazin de înot, fie pentru a înota individual de câteva ori pe săptămână, fie pentru a face exerciții de gimnastică în apă. Dacă preferi să rămâi pe uscat, un sport indicat pentru vârstnici este și yoga. Pe lângă faptul că acest tip de mișcare activează toți mușchii, este util și pentru relaxarea minții. În ultimă instanță, poți alege să renunți la sedentarism și fără să ieși din casă: deschizi larg fereastra, îți întinzi salteaua de sport și efectuezi cel puțin 30 de minute de exerciții de gimnastică, după puterile tale.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
https://medicalxpress.com/news/2019-12-elderly-people-aim-winter.html?utm_source=nwletter&utm_medium=email&utm_campaign=daily-nwletter
https://seniortv.com/staying-in-shape-in-the-winter-top-winter-senior-activities/ 
https://www.aplaceformom.com/blog/top-activities-for-seniors-to-enjoy-during-winter/

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0