Cum îți calmezi creierul în perioadele de stres?

Cu toții avem perioade în care creierul pare să ne țină continuu în priză și să nu ne lase să ne relaxăm ori să adormim. Cum îți poți face mintea să se liniștească?

Respiră

Facem acest lucru tot timpul, dar dacă vrei să folosești respirația pentru a-ți găsi liniștea, fii mai atent și mai conștient de ea. În primul rând, concentrează-te la ritm. Dacă tinzi să respiri scurt și rapid, încearcă să temperezi ritmul cu respirații mai lente și mai adânci. Atinge abdomenul cu mâna: dacă respiri corect, acesta se va extinde pe măsură ce inspiri și va reveni la forma inițială când expiri. Uită-te la ceas și încearcă să obții șase respirații complete pe minut.

Fă mișcare

Doar 5 minute de exerciții aerobice, cum ar fi o plimbare rapidă pe afară sau pedalarea pe bicicleta statică în casă ar putea începe să îți calmeze creierul. Mișcarea ajută creierul să elibereze endorfine - substanțe chimice care te fac să te simți bine și te pot ajuta să îți îmbunătățești dispoziția, concentrarea și somnul. Antrenamentul pe intervale de intensitate mare (HIIT) îți pot oferi și ele o doză mare de mișcare într-un timp scurt. După încălzire, alternați serii de 20 - 30 de secunde de mișcare intensă (cum ar fi sprinturi, sărituri, genuflexiuni sau ridicarea rapidă a unor greutăți) cu un timp egal de odihnă.

Petrece timp în aer liber

Plimbprile în natură îi fac pe oameni să gândească mai clar și să se simtă mai relaxați și mai înviorați. Creierul tău nu are nevoie să lucreze la fel de mult într-un mediu mai verde, așa că mintea ta se va bucura de liniște. Petrecerea unei perioade de timp în aer liber poate regla un ritm cardiac prea rapid, poate scădea tensiunea arterială pre mare, poate reduce hormonii stresului și chiar tensiunea musculară. Dacă ai un parc sau o zonă de pădure aproape de casă sau de serviciu, plimbă-te zilnic câteva minute. Dacă nu, încearcă să faci expediții în natură în weekend.

Ascultă muzică

Muzica are capacitatea de a liniști activitatea din creier și, în plus, e un remediu care merită încercat dacă a, de exemplu, o durere de cap asociată cu stresul. Nu pune muzică doar pe fundal, ci ascultă cu atenție instrumentele și versurile. Cu cât te concentrezi mai mult, cu atât creierul va fi mai distras de la alte gânduri, inclusiv cele negative. Important este să alegi melodii care sunt pe placul tău.

Urmărește peștii într-un acvariu

Oamenii care au un acvariu acasă spun că se simt mai liniștiți, mai relaxați și mai puțin stresați când privesc peștii cum înoată. Unele cercetări arată că, cu cât acvariul este mai mare și are nu doar pești, ci este populat și cu plante și alte decorațiuni atent alese, cu atât persoana care privește este mai fericită. De asemenea, ritmul cardiac și tensiunea arterială scad atunci când privești un acvariu.

Relaxează-ți mușchii

Folosește conexiunea cu corpul pentru a-ți calma mintea. Alege o parte a corpului, de exemplu o mână, și încordează mușchii pentru câteva secunde. Apoi relaxează zona respectivă timp de aproximativ 10 secunde. Treci apoi la o altă parte, de exemplu un picior și continuă până când reușești să încordezi și să relaxezi cât mai multe zone ale corpului. Acest lucru îți poate îmbunătăți și somnul și îți poate ușura durerile de cap și pe cele de stomac.

Încearcă o sesiune de yoga

Acest amestec de poziții combinate cu respirația controlată te ajută să-ți transformi conștiința pentru a te putea ancora mai bine în momentul prezent în loc să te scufunzi în gânduri, să emiți judecăți despre tine sau despre alții. Există, de asemenea, dovezi că sesiunile regulate de yoga diminuează anxietatea și elimină răspunsul natural la stres. În plus, acest tip de exercițiile fizice îți construiește forța și flexibilitatea.

Fii creativ

Activități precum tricotatul, coloratul (da, există cărți de colorat și pentru adulți) sau construirea unui obiect decorativ ori de mobilier oferă o evadare pentru o minte ocupată. Acțiunile simple, repetitive, cum ar fi frământarea unui aluat, te pot ajuta să îți redirecționezi gândurile și să te relaxezi. Așa că nu te sfii să-ți lași pe copilul tău interior să se joace. Important este să te bucuri de proces și să nu îți faci griji cu privire la rezultat.

Fii cuiva de ajutor

Activează de câte ori poți acele părți ale creierului care te fac să simți plăcere și bucurie la conectarea cu ceilalți. A face ceva frumos pentru o altă persoană scade stresul și reduce sentimentul de singurătate, poate îmbunătăți sănătatea inimii și răspunsul imun. Se pare chiar că, atunci când cheltui bani pentru o persoană dragă, corpul tău eliberează mai multe endorfine (aceleași substanțe chimice deliberate în timpul exercițiilor fizice) decât atunci când cheltui pentru tine.

Ia în calcul îngrijirea unui câine

Indiferent că îl adopți și devine un membru al familiei tale sau că îl ții în foster până își găsește un stăpân, un câine prietenos te poate face să te simți mai puțin anxios, tensionat sau neliniștit. Se pare că în timp ce te joci cu un animal de companie, nivelul hormonilor de stres scade. Un motiv ar putea fi faptul că organismul eliberează oxitocină, un hormon care joacă un rol în încrederea și conexiunea cu alte ființe.

Imaginează-te într-un loc frumos

Un alt mod de a-ți liniști creierul este să te gândești la un loc preferat, real sau imaginat, care te face să te simți liniștit și bucuros: poate o plajă la apus, poate un scaun confortabil în fața unui șemineu sau poate o drumeție pe lângă un pârâu de munte în pădure. Concentrează-te pe detalii: mirosul apei sau al acelor de brad, ori sunetul ploii. Eventual, poți căuta pe internet sau îți poți instala o aplicație pe telefon care să aibă diverse sunete (ploaie, foc de tabără, cântecul unor păsări etc.).

Ia o pauză

Când mintea îți aleargă cu viteză maximă într-o direcție anume sau în mai multe, schimbă-ți centrul de concentrare: întinde-te pe spate sau ridică-te de pe scaun și fă câteva mișcari prin care îți dezmorțești oasel, bea un pahar mare cu apă sau sună un prieten pentru o conversație scurtă. Nu-ți ia decât 5 minute să te destinzi și să îți calmezi creeirul.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Health Publishing - 5 ways to de-stress and help your heart
https://www.health.harvard.edu/heart-health/5-ways-to-de-stress-and-help-your-heart


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0