Ce exerciții în aer liber pot face în siguranță adulții în vârstă?

Sportul în aer liber este la fel de important pentru copii, adolescenți, adulți și vârstnici. În ceea ce privește persoanele în vârstă, beneficiile exercițiului fizic regulat sunt nenumărate.

În primul rând, prin întreținerea și întărirea masei musculare, sunt protejate oasele care, la bătrânețe, sunt mai expuse riscului de boli inflamatorii cronice sau de accidentări. Mai apoi, este important de menținut tonusul activ, care contribuie la sănătatea sistemului imunitar, la stimularea circulației sanguine și la o oxigenare adecvată a organismului.

De obicei, persoanele în vârstă au un stil de viață mai sedentar, mai ales după ce se pensionează, dar specialiștii avertizează că această alegere nu este sănătoasă pentru corp și minte. Odată aflate la pensie, persoanele vârstnice se pot deprima mai ușor din lipsa unei activități recurente, mai precis - din lipsa unui scop de împlinit zi de zi.

De aceea, experții încurajează persoanele vârstnice să își găsească un hobby care să le facă plăcere, precum și un sport sau o activitate ce presupune exercițiu fizic, pentru a-și menține sănătatea și vitalitatea.

Aceștia susțin că prin eliminarea, pe cât posibil, a sedentarismului, se poate crește considerabil speranța de viață la vârstnici. Mai jos, regăsești câteva sugestii de activități fizice în aer liber pe care le pot face în siguranță persoanele vârstnice, și nu numai. 

1.    Mersul pe jos

Beneficiile plimbărilor pe jos, de numai 30 de minute pe zi, sunt nenumărate. Prin mersul pe jos zi de zi se stimulează circulația sanguină, se întreține sănătatea sistemului cardiovascular și al celui osos, se îmbunătățește calitatea somnului, sănătatea psihică și se poate scădea chiar și riscul de demență senilă. În plus, pentru această activitate nu ai nevoie de echipament special sau de alte accesorii. Tot ce îți trebuie este o pereche de încălțăminte comodă, preferabil adidași cu talpă din gel, care să amortizeze impactul cu solul. 

2.    Tai Chi

Tai Chi este o practică asiatică de întreținere a corpului și minții, asemănătoare cu yoga, care utilizează mișcări ușoare, blânde și intenționate pentru a-ți calibra trupul, spiritul și gândurile. Poți practica Thai Chi oriunde, inclusiv afară, la cursuri de vară. Pe lângă beneficiile pentru minte și suflet, Thai Chi poate fi un exercițiu fizic foarte bun, mai ales pentru îmbunătățirea rezistenței, a echilibrului și a mobilității. În plus, riscul de accidentare, de întinderi sau ale neplăceri asociate cu sportul este foarte mic. 

3.    Mersul cu bicicleta

Mersul cu bicicleta poate fi o activitate relaxanta și revitalizantă în același timp. Poate fi practicată de oricine, iar modelul de bicicletă poate fi ales în funcție de tonusul și rezistența fiecărei persoane în parte. Pe lângă faptul că îți poți întări musculatura, crește rezistența la efort și arde caloriile în plus, prin practicarea acestui sport lejer te poți bucura de zilele însorite în parc, alături de întreaga familie sau de prieteni. Asigură-te că ești echipat cu cască, încălțăminte adecvată și orice alt accesoriu necesar pentru siguranța ta. Dacă suferi de dureri de spate sau vrei să reduce riscul de accidentări, încearcă o tricicletă, cu scaun jos și spătar, pentru a-ți susține spatele pe durata plimbării. 

4.    Grădinăritul

Grădinăritul este atât un hobby, cât și un antrenament fizic adesea omis. Nu trebuie să ai o grădină a ta pentru a-ți dezvolta această pasiune. Este suficient să ai o grădiniță în fața blocului de care să te poți îngriji sau îți poți crea propriul petec verde în balcon. Potrivit mai multor cercetări, îngrijitul plantelor, mai ales in cazul vârstnicilor, reduce semnificativ riscul de depresie, anxietate, boli de inimă și diabet. Mai mult, este un exercițiu fizic util și cu scop, așa încât te poți mișca printre plantele îngrijite ore întregi, fără să îți dai seama. În plus, la final de zi, te poți bucura de roadele muncii tale, mai ales dacă plantezi legume și condimente. 

5.    Jucatul afară cu nepoții

Uneori, activitatea fizică poate fi transformată într-un joc de badminton, o plimbare cu bicicleta sau construirea unui fort în grădină împreună cu nepoții. În plus, joaca afară cu cei mici nu trebuie limitată la anotimpul însorit. Iarna te poți alătura copiilor în clădirea unui om de zăpadă sau a unei cazemate și, dacă te simți energizată, te poți antrena chiar și într-o partidă de bulgăreală. Timpul petrecut cu nepoții nu înseamnă doar amintiri dragi, ci și împlinire sufletească, stimularea empatiei, a imaginației și înlăturarea riscului de depresie. 

6.    Golful

Golful este un sport costisitor, dar extrem de apreciat, mai ales de cei vârstnici. Nivelul de efort nu este foarte mare, dar e nevoie de precizie, atenție, concentrare și strategie. În plus, dacă preferi să mergi pe jos în loc să iei mașinuța de la o gaură la alta, vei vedea, la final de zi, că ai efectuat mult mai mulți pași decât ți-ai propus. Este recomandat să faci stretching înainte și după o partidă de golf, pentru a evita febra musculară sau alte neplăceri.

7.    Tenisul

Jocul de tenis poate fi foarte solicitant, însă poate fi adaptat și la randamentul persoanelor vârstnice. Prin practicarea acestei activități îți poți clădi rezistență fizică și, în același timp, practica unul dintre cele mai îndrăgite sporturi din toate timpurile. În plus, jocul de tenis contribuie la sănătatea plămânilor, a sistemului cardiovascular și a circulației sanguine. Dacă suferi de osteoporoză, este recomandat să te consulți cu medicul curant înainte de a te apuca de tenis. Pentru a avea o performanță cât mai bună, poți opta pentru un supliment pe bază de acizi grași Omega-3 și alte ingrediente benefice, cum ar fi condroitina și glucozamina.

8.    Înotul

Înotul poate fi practicat atât afară, la piscine de vară și la mare, cât și în bazinele de interior, pe timpul iernii. Prin înot se lucrează toți mușchii corpului, se îmbunătățește rezistența la efort și se elimină stresul din organism. Mai mult, poți înota în ritmul tău, nedepinzând de nimeni altcineva, așa încât riscul de accidentări sau alte probleme ce pot apărea în urma exercițiului fizic este limitat. 

9.    Aqua gym

Aqua gym este o formă de antrenament aerobic în apă, practicat în special de persoanele vârstnice, deși beneficiile sale pot servi, în egală măsură, și tinerilor adulți. De ce? Pentru că antrenamentele în apă fac minuni în ceea ce privește reducerea celulitei. În plus, este o activitate plăcută, cu un nivel de efort mediu, care te poate ajuta să te destinzi, dar și să socializezi. 

10.    Yoga 

Yoga, la fel ca Thai Chi, poate fi practicată atât în interior, cât și afară. Exercițiile de stretching și de respirație specifice acestei practici stimulează circulația, poate calma simptomele de artrită și îmbunătăți sănătatea inimii, calitatea somnului și dispoziția. 


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
WebMD - Safe Outdoor Exercises for Older Adults
https://www.webmd.com/healthy-aging/ss/slideshow-exercises-older-adults-can-safely-do-outside 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0