Varza murată și zeama de varză: ce beneficii au pentru sănătate?

Varza murată este un aliment apreciat în mai multe țări nu doar pentru gustul său, ci și pentru beneficiile nutriționale. De ce este bine să consumi varză murată și zeamă de varză?

Se crede că murarea verzei își are originea în China; în vechime, fermentația era una dintre metodele folosite pentru a preveni stricarea rapidă a alimentelor. Varza murată a supraviețuit testului timpului și a devenit o garnitură sau chiar un fel de mâncare popular în multe culturi. Datorită procesului de fermentație, varza murată are multe beneficii pe care cea proaspătă nu le are.

Atenție, însă, anumite persoane, cum ar fi hipertensivii, nu ar trebui să consume murături preparate cu sare. Dacă nu ai probleme de sănătate și medicul nu ți-a recomandat să eviți murăturile, iată de ce e bine să incluzi în alimentația ta și varza murată și zeama de varză:

Varza murată este un aliment foarte hrănitor

Varza murată este deosebit de hrănitoare, fiind bogată în fibre, vitamine și minerale. Fermentarea acestei legume frunzoase creează condiții favorabile creșterii probioticelor, acele microorganisme benefice care se găsesc și în produse precum iaurtul și chefirul și care au beneficii dovedite pentru sănătate. Acestea fac alimentele mai digerabile, ceea ce crește capacitatea intestinului de a absorbi vitaminele și mineralele pe care le conțin.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

150 de grame de varză murată conțin 27 de calorii, 23% din doza zilnică recomandată de vitamina C, 15% din doza recomandată de vitamina K, 12% din doza recomandată de fier și 11% din doza de vitamina B6.

Varza murată și zeama de varză îmbunătățesc digestia

Se spune că intestinul conține trilioane de microorganisme numite generic „floră intestinală”. Varza murată nepasteurizată conține, așa cum spuneam, probiotice, aceste bacterii bune care acționează ca prima linie de apărare împotriva toxinelor și bacteriilor dăunătoare. De asemenea, pot îmbunătăți digestia și sănătatea generală.

Probioticele precum cele din varza murată pot ajuta la îmbunătățirea echilibrului bacterian din intestin după ce a fost perturbat de utilizarea antibioticelor. Acest lucru poate ajuta la reducerea sau la prevenirea diareei provocate de antibiotice. Cercetările arată, de asemenea, că probioticele ajută la reducerea gazelor, balonării, constipației, diareei și simptomelor legate de boala Crohn și colita ulcerativă.

Diferitele tulpini de probiotice pot oferi diferite avantaje. Astfel, consumul unei game largi de probiotice aduc și mai multe beneficii pentru sănătate. În acest sens, varza murată¹ poate avea un avantaj: cercetările au raportat că o porție poate conține până la 28 de tulpini bacteriene distincte.

Varza murată și zeama de varză pot consolida sistemul imunitar

Bacteriile care populează intestinul pot avea o influență puternică asupra sistemului imunitar. Probioticele din varza murată și zeama de varză pot ajuta la îmbunătățirea echilibrului bacteriilor din intestin, ceea ce contribuie la menținerea mucoasei intestinale sănătoase.
Menținerea sănătății florei intestinale sănătoase ajută, de asemenea, la prevenirea creșterii bacteriilor dăunătoare și poate chiar să stimuleze producția de anticorpi naturali. În plus, consumul regulat de alimente probiotice, cum ar fi varza murată, poate reduce riscul de a dezvolta infecții, cum ar fi răceala obișnuită și infecțiile tractului urinar. De asemenea, în caz de apariție a unei răceli, consumul de alimente bogate în probiotice poate grăbi recuperarea.

Varza murată poate ajuta la slăbit

Consumul regulat de varză murată stimulează pierderea în greutate și menținerea unei greutăți normale. Varza murată, ca majoritatea legumelor, are un conținut scăzut de calorii și este bogată în fibre. O dietă bogată în fibre menține senzația de sațietate pentru mai mult timp, ceea ce poate ajuta la reducerea în mod natural a numărului de calorii zilnice.

În plus, deși motivele exacte nu sunt pe deplin înțelese, oamenii de știință cred că anumite probiotice pot reduce cantitatea de grăsimi pe care corpul o absoarbe din alimentație. Unele studii² științifice au arătat că participanții cărora li s-au administrat alimente bogate în probiotice au pierdut mai mult în greutate decât cei cărora li s-a administrat un placebo.

Varza murată poate reduce stresul

Ceea ce mănânci îți poate influența starea de spirit și funcția creierului. Un număr tot mai mare de studii descoperă o legătură strânsă între intestin și creier: se pare că tipul de bacterii prezente în intestin poate trimite mesaje către creier, influențând modul în care acesta funcționează și percepe lumea.

De exemplu, alimentele fermentate, probiotice, cum ar fi varza murată, contribuie la crearea unei flore intestinale sănătoase, despre care cercetările arată că poate ajuta la reducerea stresului și la menținerea sănătății creierului. S-a descoperit și că probioticele ajută la îmbunătățirea memoriei și la reducerea simptomelor de anxietate, depresie, autism și tulburare obsesiv-compulsivă.

Atenție, însă, spun cercetătorii, compușii din varza murată³ pot interacționa cu inhibitorii de monoaminoxidază, un tip de medicament prescris pentru a trata depresia, tulburările de anxietate și boala Parkinson. Persoanele care iau aceste medicamente ar trebui să întrebe medicul dacă pot consuma varză murată și în ce cantitate.

Varza murată sprijină sănătatea cardiovasculară

Acest lucru se datorează faptului că varza murată conține o cantitate mare de fibre și probiotice, ambele contribuind la reducerea valorilor colesterolului. În plus, varza murată este una dintre rarele surse vegetale de menachinonă, cunoscută mai frecvent sub denumirea de vitamina K2, care poate ajuta la reducerea riscului de boli de inimă, prevenind acumularea depozitelor de calciu în artere. Potrivit unor cercetări, consumul regulat de alimente bogate în vitamina K2 este asociat cu un risc cu 57% mai mic de deces din cauza bolilor de inimă.

Varza murată susține și sănătatea oaselor

Varza murată conține, cum spuneam, și vitamina K2, care joacă un rol important în sănătatea oaselor. Această vitamină activează două proteine care se leagă de calciu, principalul mineral din oase, ceea ce le face mai puternice. Astfel, varza murată poate fi un aliment excelent pentru femeile aflate la menopuază care se pot confrunta cu pierderea densității minerale a oaselor.

În concluzie, dacă nu suferi de hiprtensiune sau alte probleme de sănătate care interzic consumul de murături cu sare, te poți bucura de câteva ori pe săptămână de varza murată și zeama de varză. Pentru a beneficia de calitățile sale nutritive, poți consuma varza murată în diverse feluri - sub formă de salată, în sandvișuri sau pregătită la cuptor. De asemenea, zeama de varză poate combate constipația și te ajută să te rehidratezi după ce faci efort fizic intens.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Pub Med - Bacteriophage ecology in commercial sauerkraut fermentations 
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12788716/
1. Studiul „Bacteriophage ecology in commercial sauerkraut fermentations”, apărut în Appl Environ Microbiol. 2003 Jun;69(6):3192-202. doi: 10.1128/AEM.69.6.3192-3202.2003, autori: Z. Lu, F. Breidt.
Pub Med - Effect of Lactobacillus rhamnosus CGMCC1.3724 supplementation on weight loss and maintenance in obese men and women
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24299712/
2. Studiul „Effect of Lactobacillus rhamnosus CGMCC1.3724 supplementation on weight loss and maintenance in obese men and women”, Br J Nutr. 2014 Apr 28;111(8):1507-19. doi: 10.1017/S0007114513003875. Epub 2013 Dec 3, autori: Marina Sanchez et al.
NCBI - Regular Consumption of Sauerkraut and Its Effect on Human Health: A Bibliometric Analysis
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4268643/
1. Studiul „Regular Consumption of Sauerkraut and Its Effect on Human Health: A Bibliometric Analysis”, apărut în Glob Adv Health Med. 2014 Nov; 3(6): 12–18. doi: 10.7453/gahmj.2014.038, autori: Christa Raak et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0