Tărâțele de Psyllium: ce sunt și ce beneficii au

Psyllium reprezintă un tip de fibre, care sunt cel mai adesea folosite ca tratament laxativ, având o acțiune blândă, dar eficientă asupra tranzitului intestinal. Fiind fibre solubile, tărâțele de Psyllium (Plantago ovata) sunt capabile să treacă prin sistemul digestiv fără să fie complet descompuse sau absorbite de organism. În schimb, aceste tărâțe absorb apa și devin un compus vascos care are beneficii în caz de constipație sau diaree. 

Cu toate acestea, cercetările recente sugerează că tărâțele de Psyllium sunt benefice și pentru alte părți ale organismului uman, cum ar fi inima și pancreasul. De asemenea, acestea pot contribui la reglarea glicemiei, a tensiunii arteriale, a nivelului de colesterol și te pot ajuta în controlul greutății. 

Ce sunt tărâțele de Psyllium?

Psyllium este numele comun folosit pentru a descrie o serie de plante din familia Plantago, ale căror semințe sunt folosite în mai multe scopuri curative. Planta din care semințele sunt extrase se dezvoltă cu precădere în zonele cu climă uscată și răcoroasă și este cultivată preponderent în nordul Indiei. 

Tărâțele de Psyllium sunt în principal folosite ca fibre alimentare, pentru a calma atât simptomele constipației, cât și pe cele ale formelor ușoare de diaree și, ocazional, sunt folosite ca agent de îngroșare a alimentelor.

De asemenea, Psyllium este folosit ca supliment alimentar, în special în gama de produse ayurvedice, și se găsește de obicei sub formă de coji (tărâțe), granule, capsule sau pudră. Cu toate acestea, poți să consumi fibrele de Psyllium și prin intermediul cerealelor cu adaos de fibre (pe ambalaj sunt menționate tipurile de tărâțe adăugate) la micul dejun și prin intermediul produselor de panificație.
Cojile acestor semințe (tărâțele de Psyllium) sunt principalul ingredient activ dintr-un supliment cu fibre, folosit adesea pentru a reduce constipația.

Care sunt proprietățile tărâțelor de Psyllium?

Pentru că aceste tărâțe sunt solubile în apă, Psyllium poate să absoarbă apa și deveni astfel un compus gros și vâscos, care facilitează digestia și tranzitul alimentelor digerate către intestinul subțire. Rezistența acestor fibre la digestie permite tărâțelor de Psyllium să regleze nivelul de colesterol, nivelul trigliceridelor și pe cel al glicemiei.  De asemenea, tărâțele de Psyllium ajută în ceea ce privește controlul greutății și calmează diareea, prin facilitatea eliminării toxinelor sau agenților infecțioși. Spre deosebire de alte surse de fibre, Psyllium este bine tolerat de majoritatea persoanelor și nu conține compuși alergenici.

Iată beneficiile detaliate ale acestui produs.

1.  Remediu pentru constipație

Tărâțele de Psyllium au acțiune laxativă și sunt un remediu naturist împotriva constipației frecvent folosit. Ele funcționează prin faptul că augmentează în dimensiune scaunul și, prin urmare, ajută la evacuarea acestuia în condiții normale. În primă instanță, tărâțele de Psyllium funcționează prin atașarea de alimentele parțial digerate care trec din stomac în intestinul subțire. Apoi, acestea ajută în ceea ce privește absorbția de apă, ceea ce mărește dimensiunea și umiditatea scaunului. În consecință, scaunul se mărește și este lubrifiat, ceea ce facilitează tranzitul acestuia prin intestine, atenuând astfel simptomele de constipație și balonare. 

Descoperă soluțiile experților DOC

2. Remediu pentru diaree

Poate părea ușor contraintuitiv faptul că un remediu pentru constipație poate fi eficient și în cazurile de diaree. S-a observant, însă, de-a lungul timpului că tărâțele de Psyllium au efect benefic și în a calma formele ușoare de diaree. Ele actionează ca un agent de absorbție a apei, ceea ce crește densitatea scaunului și încetinește transportul materiilor fecale spre colon. Cercetările arată că tărâțele de Psyllium pot reduce semnificativ diareea la pacienți cu diverse afecțiuni cronice, cum ar fi pacienții bolnavi de cancer care urmează tratament cu radioterapie. În plus, acestea ajută la eliminarea agenților infecțioși, remediind nu doar simptomele, ci și cauza diareei. Așadar, tărâțele de Psyllium ajută efectiv la normalizarea tranzitului intestinal, dacă ai probleme precum constipația sau diareea.

3. Tratament alternativ pentru controlul glicemiei în sânge

S-a demonstrat că suplimentele pe bază de fibre controlează răspunsul glicemic la o masă și reduc nivelul insulinei, precum și cantitatea de glucoză prezentă în sânge (glicemia). Acest lucru se aplică în special în cazul fibrelor solubile în apă, cum ar fi cele conținute de tărâțele de Psyllium. De fapt, tărâțele de Psyllium funcționează mult mai bine față de alte fibre dietetice. Acest lucru se explică prin faptul că fibrele din Psyllium formează o substanțe gelatinoasă care poate să încetinească digestia alimentelor, lucru ce ajută la reglarea nivelului de glicemie.

4.  Adjuvant ce promovează sănătatea inimii

Potrivit cercetărilor, consumul de fibre solubile poate ajuta în managementul nivelului de colesterol. Numărul de lipide totale este foarte important de monitorizat, dar cu atât mai important pentru persoanele trecute de 50 de ani.  Potrivit unui studiu1 din 2010, un consum zilnic de tărâțe de Psyllium, pe o perioadă de cel puțin șase luni, este eficient în scăderea colesterolului la persoanele obeze și supraponderale. 

Dacă ai colesterolul mărit, e o idee bună să discuți cu medicul despre posibilitatea unui tratament adjuvant cu tărâțe de Psyllium. De asemenea, numeroase cercetări confirmă faptul că un consum frecvent de Psyllium susține contribuie la sănătatea inimii și poate preveni anumite afecțiuni ale acesteia. Tărâțele de Psyllium au un impact pozitiv asupra inimii deoarece reglează tensiune arterială, îmbunătățesc nivelul de lipide și întăresc musculatura inimii. 

Doze recomandate și mod de administrare

Psyllium poate fi consumat în doze de 5-10 grame, la mesele principale, cel puțin o dată pe zi.  Atenție, însă, când vine vorba de fibre sau de tărâțe, mai mult nu înseamnă neapărat mai bine. Beneficiile observate în studii clinice sunt legate de o cantitate de 3-4 grame pe zi, iar dacă iei prea multe fibre de Psyllium, poti avea probleme digestive. Este important să le consumi cu apă sau alte lichide și apoi să bei apă cu regularitate, pe parcursul zilei. Este bine sa discuti cu medicul tau inainte de a încerca tărâțele de Psyllium și înainte de a le administra în caz de diaree, constipație, sau dacă vrei să slăbești ori să îți reglezi glicemia.

Poți opta pentru suplimente alimentare sub formă de capsule sau pulbere de Psyllium, dar, de asemenea, le poți consuma sub formă de tărâțe, pe care să le adaugi în cerealele cu lapte, smoothie-uri sau chiar în supe și salate. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1. Studiul The effect of a fibre supplement compared to a healthy diet on body composition, lipids, glucose, insulin and other metabolic syndrome risk factors in overweight and obese individuals, publicat în Cambridge Core, în august 2010, autori: Sebely Pal et al.
Link: https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/effect-of-a-fibre-supplement-compared-to-a-healthy-diet-on-body-composition-lipids-glucose-insulin-and-other-metabolic-syndrome-risk-factors-in-overweight-and-obese-individuals/DDE90317EE5D477C1E0594B6E2B1AA79 
Healthline - The Health Benefits of Psyllium
https://www.healthline.com/health/psyllium-health-benefits#heart-health 

 


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0