Taratele de psyllium: ce sunt si ce beneficii au

Psyllium reprezinta un tip de fibre, care sunt cel mai adesea folosite ca o forma de laxativ, avand o actiune blanda.

Fiind o fibra solubila, taratele de Psyllium (Plantago ovata) sunt capabile sa treaca prin sistemul tau digestiv fara sa fie complet descompuse sau absorbite de organism. In schimb, aceste tarate absorb apa si devin un compus vascos care are beneficii in caz de constipatie, diaree, in cazul reglarii glicemiei, tensiuniunii arteriale, colesterolului si scaderii ponderale.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ce este Psyllium?

Psyllium este numele comun folosit pentru a descrie cativa membri ai familiei de plante Plantago, ale caror seminte sunt folosite in mai multe scopuri.

Psyllium este in principal folosit ca fibra alimentara, pentru a calma atat simptomele constipatiei, cat si cele ale formelor usoare de diaree si, ocazional, e folosit ca agent de ingrosare a alimentelor.

Planta din care semintele sunt extrase tolereaza zonele cu clima uscata si racoroasa si este in principal cultivata in nordul Indiei.

Psyllium este o fibra solubila, derivata din semintele plantei Plantago ovata, o planta cultivata in principal in India. Psyllium este folosit ca supliment alimentar si se gaseste de obicei sub forma de coji (tarate), granule, capsule sau pudra. Cu toate acestea, poti sa consumi fibrele de Psyllium si prin intermediul cerealelor fortificate de la micul dejun si prin intermediul produselor de panificatie.

Cojile acestor seminte (taratele de Psyllium) sunt principalul ingredient activ dintr-un supliment cu fibre, folosit adesea pentru a reduce constipatia.

Ce proprietati are?

Pentru ca aceste tarate sunt solubile in apa, Psyllium poate sa absoarba apa si poate deveni un compus gros si vascos, care rezista digestiei in intestinul subtire. Rezistenta acestor fibre la digestie le permite taratelor de Psyllium sa regleze colesterolul marit, nivelul mare al trigliceridelor si glicemia prea mare. De asemenea, taratele de Psyllium ajuta in ceea ce priveste controlul greutatii si calmeaza diareea si te scapa de constipatie. Spre deosebire de alte surse potentiale de fibre, Psyllium (care este o fibra extrasa din planta numita Plantago ovata) este bine tolerat.

De ajutor in constipatie

Taratele de Psyllium sunt folosite pe post de laxativ. Ele functioneaza prin faptul ca cresc in dimensiune scaunul si, prin urmare, ajuta la calmarea constipatiei. Initial, ele functioneaza prin atasarea sau legarea alimentelor partial digerate care trec din stomac in intestinul subtire. Apoi ele ajuta in ceea ce priveste absorbtia de apa, ceea ce mareste dimensiunea si umiditatea scaunelor. Produsul final inseamna ca persoana are scaune mai mari si care trec mai usor prin intestine, iar persoana scapa de constipatie.

Taratele de Psyllium trateaza diareea

S-a observat de-a lungul timpului ca taratele de Psyllium calmeaza diareea. Ele actioneaza ca un agent care absoarbe apa, lucru care creste densitatea scaunelor si incetineste transportul acestora spre colon. Un studiu a aratat ca taratele de Psyllium au redus semnificativ diareea la 30 de pacienti cu cancer care faceau radioterapie. Asadar, taratele de Psyllium ajuta efectiv la normalizarea tranzitului intestinal daca ai probleme precum constipatia sau diareea.

Taratele de Psyllium scad glicemia

S-a demonstrat ca suplimentele de fibre controleaza raspunsul glicemic la o masa si reduc nivelul insulinei si cantitatea de glucoza prezenta in sange (glicemia). Acest lucru este indeosebi adevarat in cazul fibrelor solubile in apa, precum taratele de Psyllium.

De fapt, taratele de Psyllium functioneaza mai bine decat alte fibre. Asta pentru ca fibrele din Psyllium formeaza un fel de gel si pot sa incetineasca digestia alimentelor, lucru care ajuta la reglarea glicemiei.

Un studiu a tratat 56 de barbati diabetici cu 5,1 grame de Psyllium de doua ori pe zi, 8 saptamani la rand. Psyllium a redus glicemia zilnica a diabeticilor cu pana la 11%.

Intr-un alt studiu, in cazul persoanelor cu diabet de tip 2 s-a administrat o doza zilnica mai mare de fibre de Psyllium (5 grame consumate de 3 ori pe zi), 6 saptamani la rand. Aceasta doza a rezultat in reducerea glicemiei in primele doua saptamani de studiu.

Doza si mod de administrare

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Psyllium poate fi consumat in doze de 5-10 grame, la mesele principale, cel putin o data pe zi. Cand vine vorba de fibre (tarate), mai mult nu inseamna neaparat mai bine. Beneficiile observate in studii sunt legate de o cantitate de 3-4 grame pe zi, iar daca iei prea multe fibre de Psyllium, poti avea probleme digestive. Este important sa le iei cu apa si apoi sa bei apa cu regularitate, pe parcursul zilei. Este bine sa discuti cu medicul tau inainte de a incerca taratele de Psyllium si inainte de a le administra in caz de diaree, constipatie, fie ca vrei sa slabesti, fie ca vrei sa iti scazi glicemia.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0