Riscurile la care te expui mâncând în exces de Paște

Tentațiile de pe masa de Paște cresc riscul aparițiilor problemelor de sănătate din cauza exceselor alimentare. Preparatele gustoase, dar bogate în grăsimi, care sunt consumate după o perioadă lungă de post, pot da curs problemelor de sănătate, cum ar fi balonarea, arsurile gastrice și creșterea nivelului de colesterol. 

Problemele care apar în urma mâncatului excesiv pot fi minore, cum ar fi balonarea sau starea ușoară de disconfort, resimțită imediat după o masă copioasă, dar acestea se pot agrava și, în timp, pot da curs unor probleme serioase, cum ar fi crizele biliare, afecțiunile cardiovasculare sau tahicardia. 

Iată câteva dintre problemele de sanatate ce pot apărea în urma exceselor alimentare de Paște:

Balonarea - crampele abdominale și starea de flatulență îți pot da bătăi de cap după masa îmbelșugată de Paște, mai ales dacă ai ținut cele 40 de zile de post. Poți remedia această problemă cu ajutorul unei cești de ceai de ghimbir sau de sunătoare, consumată imediat după masă. Atât ghimbirul, cât și sunătoarea, susțin procesul de digestie, facilitând tranzitul intestinal și atenuând starea de flatulență. 

Arsurile gastrice – fie că suferi de arsuri gastrice sau nu, după o masă copioasă, aciditatea stomacului tinde să crească, ceea ce înseamnă că poți avea simptome asociate cu refluxul gastroesofagian, cum ar fi arsurile și starea de disconfort. Pentru a elimina simptomele, poți mesteca o gumă cu aromă de mentă, fără zahăr, sau poți bea un ceai de ghimbir, care ajută în calmarea senzației de arsură.

Mâini și picioare umflate – dacă obișnuiești să mănânci sărat, masa de Paște, care este, de regulă, mai bogată, poate să impună anumite probleme legate de retenția de apă, din cauza unui consum ridicat de sare.  Retenția de apă produce o senzație de disconfort de care poți scăpa cu ușurință, însă este important de reținut că cea mai sănătoasă opțiune este consumul moderat, spre mic, de sare. Cu toate acestea, pentru a rezolva problema ușor, poți apela cu încredere la ceaiul de păpădie sau de coada calului, care au rol diuretic și ajută în drenajul limfatic. 

Creșterea nivelul de colesterol – fie că ești sau nu predispus, consumul de alimente bogate în colesterol, precum ouăle și carnea grasă, îți vor crește nivelul de colesterol LDL, cunoscut și drept colesterolul ”rău”. Dacă ai un istoric medical în această privință, evită preparatele care îți pot agrava afecțiunea. Orientează-te, în schimb, spre preparate bogate în fibre, cum ar fi legumele, cerealele integrale, fasolea neagră, precum și spre carnea slabă în grăsimi, cum ar fi peștele, puiul și curcanul. 

Diaree sau constipație – aportul mare de grăsimi din preparatele tradiționale de Paște îți poate da tranzitul intestinal peste cap, așadar este bine să ai în vedere că echilibrul alimentar este aliatul tău. Nu uita să adaugi o porție de salată la felul principal, consumă multe lichide și nu uita de cerealele integrale, propice pentru micul dejun.

Tahicardie – consumul de alcool în exces, alături de mâncarea consistentă, pot stimula eliberarea unor substanțe precum adrenalina, care dereglează ritmul cardiac, provocând tahicardie. În cazul persoanelor cardiace, tahicardia poate fi extrem de îngrijorătoare. Prin urmare, dacă ești bucătăreasa familiei, ai în vedere persoanele cu istoric cardiac și prepară meniul de Paște în așa fel încât să fie bogat în macronutrienți și vitamine, și sărac în grăsimi și băuturi alcoolice tari.

Infarct – riscul de infarct este crescut în ziua de Paște pentru persoanele diagnosticate cu risc cardiac crescut, care consumă mai mult de 5000 de calorii pe zi. Specialiștii sunt de părere că o singură masă la care exagerăm din punct de vedere caloric ne poate crește șansele de infarct de 4 ori.

Criza de colică biliară – excesele alimentare pot declanșa și crize de colică biliară. Grăsimile încetinesc activitatea hepatică, așa că șansele litiazei biliare sunt extrem de mari.

Cum poți preveni problemele de sănătate de Paște:

  • Încearcă să nu mănânci mai multe preparate la aceeași masă. Dacă la micul dejun consumi ouă roșii, poți lăsa drobul pentru masa de prânz și friptura de miel pentru cină.
  • Nu exagera cu cantitățile – pentru a reuși, alege întotdeauna să mănânci dintr-o farfurie de dimensiuni reduse.
  • Ai grijă să ai mereu salate alături de felurile principale, pentru a favoriza digestia.
  • Evită să mănânci desertul imediat după masă, și așteaptă câteva ore. Poți, chiar, înlocui desertul cu un fruct sau cu o salată de fructe.

 

 

 

Sursă foto : Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - The 11 Best Ways to Improve Your Digestion Naturally
https://www.healthline.com/nutrition/ways-to-improve-digestion

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0