Regimul alimentar pentru pacientii cu arsuri gastrice

Daca suferi de arsuri gastrice (numite uneori si "arsuri la stomac"), cu siguranta esti familiarizat cu disconfortul provocat de ele in zona pieptului.

Arsurile gastrice sunt o problema destul de frecventa, creata de refluxul gastroesofagian, o conditie in care o parte din continutul stomacului este fortata sa se "reverse" in esofag. Acest reflux gastroesofagian provoaca o durere arzatoare in partea inferioara a pieptului.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Refluxul persistent, cand acidul gastric ajunge in esofag de mai mult de doua ori pe saptamana, este numit boala de reflux gastroesofagian (BRGE). Arsurile gastrice se simt cand acidul din stomac se revarsa inapoi in esofag, acea structura care transporta alimentele de la gura in stomac. Arsurile gastrice (asa-numitele arsuri la stomac) sunt un simptom al bolii de reflux gastroesofagian.

Iata ce alimente sunt de evitat daca ai arsuri la stomac

Daca suferi de arsuri la stomac cronice, este important sa eviti alimentele picante si sa optezi pentru sosuri cu un continut redus de grasimi, insa cu multe verdeturi proaspete. Medicii gastroenterologi de la Harvard spun, totusi, ca alimentele care declanseaza arsurile gastrice sunt diferite de la o persoana la alta. Asa ca este important sa tii un jurnal alimentar, in care sa notezi tot ceea ce mananci, pentru a determina in acest mod ce alimente iti provoaca simptomele neplacute ale arsurilor gastrice:

- cel mai intalnit simptom este senzatia de caldura (uneori ca de arsura) in piept si in gat, cauzata de acidul gastric;

- senzatie arzatoare in mijlocul pieptului

- durere intensa, care ajunge cel mai posibil si la maxilar

- durere asemanatoare indigestiei, asemanatoare unei senzatii ca de arsura;

- un gust neplacut, cu un miros puternic, pe care il ai in gura.

Unele alimente si ingrediente pot intensifica arsurile gastrice, cum ar fi alimentele picante (iuti), fructele citrice, sosurile de rosii si otetul.

Alimentele prajite si grase sunt de evitat, deoarece acestea stau mai mult timp in stomac. Ele pot creste presiunea de la nivelul stomacului si pot forta anumiti muschi sa se deschida, iar astfel acidul gastric ajunge in esofag.

Alte alimente care pot declansa arsurile gastrice si pe care pacientii trebuie sa le evite sunt ciocolata, cofeina, ceapa, menta, bauturile carbogazoase si alcoolul.

Poti inlocui condimentele cu anumite verdeturi

Ai numeroase optiuni daca vrei sa dai o aroma aparte preparatelor tale, mai ales ca poti manca anumite tipuri de carne slaba, peste, carne de pasare de curte, legume, fructe si cereale integrale. Foloseste ingredientele iuti doar in cantitati mici si ai grija la retetele care contin pudra de ardei iute sau piper cayenne. In locul acestora, foloseste verdeturi proaspete, pentru ca acestea nu irita asa mult mucoasa stomacului. Foloseste patrunjel, oregano si busuioc pentru a da savoare mancarurilor tale.

Gateste alimentele la cuptor

Un alt truc care te ajuta daca suferi de arsuri gastrice are legatura cu metoda pe care o alegi pentru a prepara mancarea. Morcovii, cartofii albi ori cartofii dulci, conopida, broccoli si varza de Bruxelles sunt variante care merg de minune preparate la cuptor, in tava. In plus, daca sotezi legumele sau le prepari pe grill, si aceste metode vor scoate la iveala aromele intense.

Opteaza pentru legume crude

Un alt sfat al medicilor nutritionisti este sa mananci legumele crude. Pasta de tomate ori sosurile de rosii pe care le pui la paste si la alte preparate (sosul salsa, sosul marinara) ti-ar putea crea disconfort si arsuri la stomac, insa daca mananci rosia cruda, nu vei intampina probleme de acest gen.

Gateste cu cat mai putine grasimi

Poti folosi in timpul gatirii sosurile tale preferate, insa este important sa reduci cantitatea de grasime cu care gatesti. De pilda, poti amesteca iaurt degresat cu castravete si busuioc sau poti sota ciupercile intr-un strop de ulei de masline.

Ce alimente ti-ar putea reduce simptomele

Daca ai arsuri gastrice din cauza ca ai o cantitate prea mare de acid gastric, poti include aceste alimente in dieta ta, pentru a tine simptomele sub control.

Legumele - te ajuta sa reduci aciditatea de la stomac. Optiuni bune sunt fasolea verde, sparanghelul, broccoli, conopida, salate si legume cu frunze verzi, cartofi si castraveti.

Ghimbirul - are proprietati antiinflamatoare si este un tratament natural pentru arsurile la stomac si pentru alte probleme gastrointestinale. Poti folosi radacina de ghimbir in retete, in smoothie-uri sau poti prepara un ceai.

Fulgii de ovaz - Terciul preparat din fulgii de ovaz este un preparat ideal pentru micul dejun. Ovazul poate sa absoarba acidul din stomac si poate reduce simptomele refluxului gastroesofagian.

Fructe (nu citrice) - Fructele precum pepenele galben, bananele, merele si perele au o probabilitate prea mica sa iti declanseze arsuri gastrice, in comparatie cu fructele care au o aciditate mai mare (portocala, lamaia, limeta, ananasul, grepfrutul, mandarina).

Carnea slaba - Alege carnea de pui, de curcan, de peste si fructe de mare (crustacee). Aceste optiuni au un continut scazut de grasimi si reduc simptomele de genul arsurilor gastrice. Prepara carnea pe grill, la cuptor, in tava sau fiarbe-o.

Grasimile sanatoase - sursele de grasimi "bune" sunt avocado, nucile romanesti, semintele de in, uleiul de masline, uleiul de susan si cel de floarea-soarelui. Redu aportul de grasimi trans si de grasimi saturate si inlocuieste grasimile "rele" cu aceste grasimi nesaturate, care sunt mult mai sanatoase.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • Harvard Medical School - https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/what-to-eat-when-you-have-chronic-heartburn
  • WebMD - https://www.webmd.com/a-to-z-guides/condition-15/heartburn/treating-acid-reflux-disease-with-diet-lifestyle-changes
  • WebMD - https://www.webmd.com/digestive-disorders/features/foods-that-fight-heartburn#1

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0