Regim pentru femeile cu endometrioza: ce ai voie sa mananci si ce sa eviti

Endometrioza este o boală în care țesutul care se găsește în mod normal în interiorul uterului se dezvoltă în exteriorul acestui organ. Țesutul care căptușește uterul se numește endometru, iar de aici apare și numele bolii. Endometrioza afectează 1 din 10 femei în perioada fertilă a acestora.

Nu există în prezent un leac pentru această boală, cu toate acestea, endometrioza poate fi influențată pozitiv printr-un management corect al durerii și cu ajutorul unui stil de viață sănătos, cu o dietă bună și exerciții fizice.

Simptomele acestei afecțiuni tind să fie mai grave în perioada menstruației. Semnele și simptomele includ:

• dureri pelvine
• durere intense în timpul menstruației și a actului sexual
• crampe intestinale și disconfort la urinare
• menstruații grele sau sângerări între ele
• oboseală
• diaree
• balonare
• constipație
• dureri lombare
• crampe intense

Dacă endometrioza este lăsată netratată, aceasta poate duce la infertilitate.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Există un risc ușor crescut de cancer ovarian sau adenocarcinom la persoanele cu antecedente de endometrioză. Cu toate acestea, The Lancet raportează că riscul rămâne încă scăzut pe parcursul vieții și nu necesită un tratament radical.

În prezent nu există nici un remediu pentru această afecțiune, dar poate fi gestionată cu o îngrijire cuprinzătoare. Îngrijirea trebuie să includă atât un plan de gestionare a durerii, cât și un stil de viață sănătos, cu o nutriție și exerciții fizice care să ajute. 

TESTARE PCR COVID-19

Citește mai departe pentru a afla mai multe despre cum te poate ajuta dieta dacă ai endometrioză.

Alimente care afectează în mod negativ femeile cu endometrioza

Anumite alegeri în ceea ce privește stilul de viață pot avea un impact asupra progresiei endometriozei și îți pot crește riscul de a dezvolta boală. Deși sunt necesare mai multe studii pentru a corela complet anumite alimente sau obiceiuri de dezvoltarea sau agravarea bolii, următorii factori pot influență negativ endometrioza:

•    o dietă bogată în grăsimi trans - cercetările au arătat procente mai mari ale diagnosticului de endometrioza în rândul femeilor care consumă mai multe grași trans; acestea se găsesc predominant în alimentele prăjite, procesate și în cele de tip fast food.
•    consumul de carne roșie - unele cercetări au arătat un risc crescut de a dezvoltă endometrioza o dată cu un consum mare de carne roșie.
•    glutenul - un studiu făcut pe 207 femei cu endometrioza a arătat o reducere a durerii în cazul a 75% dintre participante, după ce femeile au eliminat glutenul din dietă lor.

Alimentele care influențează reglarea hormonilor, în special echilibrul estrogenului, pot influență în mod negativ femeile cu endometrioza. În plus, ar trebui să eviți alimentele care accentuează inflamația din corp și care duc la o durere și mai mare sau la o progresie mai rapidă a bolii. Aceste alimente sunt:

• alcoolul
• cofeina
• glutenul
• carnea roșie
• grăsimile trans (precum cele care se găsesc în fursecuri, biscuiții sărați, prăjituri și margarină) și grăsimile săturate.

Alimentele cu un impact pozitiv în endomentrioză

Pentru a lupta contra inflamației și durerii cauzate de endometrioza, cel mai bine este să consumi alimente bogate în nutrienți, să adopți o dietă echilibrată care este alcătuită în principal din legume și bogată în vitamine și minerale. Acest regim include:

alimente bogate în fibre, cum ar fi fructele, legumele, leguminoasele și cerealele integrale; poți mânca: mere, pere, prune, fasole, linte, mazăre, fulgi de ovăz, nuci, citrice, cereale integrale, semințe de chia și semințe de în;
alimentele cu un conținut mare de fier, cum ar fi legumele / frunzoasele de un verde închis, broccoli, fasolea și nucile și semințele;
alimentele bogate în acizi grași esențiali, cum ar fi somonul, tonul, macroul, nucile, semințele de chia și semințele de în, alte tipuri de peste gras, semințe de dovleac;
alimentele bogate în antioxidanți care se găsesc în fructele și legumele colorate, cum sunt portocalele, fructele de pădure, ciocolată neagră, spanacul și sfeclă roșie.

Suplimentele care te pot ajuta

Pe lângă consumul unei diete sănătoase, suplimentele pot fi benefice.

Un mic studiu a implicat 59 de femei cu endometrioză. Participanții au suplimentat cu 1.200 unități (UI) de vitamina E și 1.000 UI de vitamina C. Rezultatele au arătat o reducere a durerii pelvine cronice și o scădere a inflamației.

Un alt studiu a inclus aportul suplimentar de zinc și vitaminele A, C și E. La femeile cu endometrioză care au luat aceste suplimente au scăzut markerii de stres oxidativ periferic și s-au îmbunătățit markeri antioxidanți.

Curcumina poate ajuta, de asemenea, la gestionarea endometriozei. Aceasta este partea antiinflamatoare a binecunoscutului condiment turmeric. Un studiu sursă a constatat că curcumina a inhibat celulele endometriale prin reducerea producției de estradiol. Curcuma și curcumina au și multe beneficii suplimentare pentru sănătate.

Un studiu prospectiv amplu a arătat că femeile cu un nivel mai ridicat de vitamina D și cele care au avut un aport mai mare de lactate în dieta lor au avut o rată scăzută de endometrioză.

Exerciții și terapii alternative

Exercițiile fizice pot ajuta și la gestionarea endometriozei. Acest lucru se datorează faptului că exercițiile fizice pot reduce nivelul de estrogen și pot elibera hormonii bunei dispoziții.

În plus față de metodele convenționale de tratament, tratamentele alternative pot fi foarte utile pentru femeile cu endometrioză. De exemplu, tehnicile de relaxare pot fi benefice. Acestea pot include:

• meditaţie
• yoga
• acupunctură
• masaj

Ce trebuie să reții

Fii atentă la modul în care corpul tău reacționează atunci când mănânci anumite alimente. Ține un jurnal alimentar în care notezi ce alimente mănânci și orice simptome apar sau ce anume declanșează reacții. Toate aceste informații sunt de ajutor.

Nu există nici un remediu pentru endometrioză, iar tratamentele chirurgicale sau medicale rămân cele mai eficiente metode de gestionare a afecțiunii.

Cu toate acestea, modificarea dietei este o abordare complementară care poate ajuta unele femei să-și gestioneze simptomele.
Reține că, la fel cum simptomele bolii variază de la o persoană la alta, tratamentele care funcționează cel mai bine pentru o femeie pot să nu fie potrivite pentru alta.

Mergi la un medic nutriționist sau dietetician, care te va ajută să îți planifici mesele principale și să alegi alimentele care funcționează cel mai bine în cazul tău dacă ai endometrioza, pentru că nu există o abordare generală care să se potrivească tuturor femeilor cu endometrioză.


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
https://www.healthline.com/health/endometriosis/endometriosis-diet
https://www.healthline.com/nutrition/endometriosis-diet-tips

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0