Seminte de quinoa: beneficii, valori nutritionale si mod de preparare

Quinoa face parte din familia cerealelor si, datorita proprietatilor si beneficiilor sale, este considerata un superaliment.

quinoa

Cu o istorie de mai bine de 7000 de ani, quinoa provine din regiunile montane ale Americii de Sud. Cu toate ca face parte din familia cerealelor, quinoa este, de fapt, o samanta, asa ca nu contine deloc gluten.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Specialistii in nutritie considera quinoa unul dintre alimentele care ar putea eradica foametea si malnutritia la nivel mondial, datorita calitatilor sale nutritive, dar si pentru ca este usor de cultivat si este foarte ieftina.

Quinoa este atat de apreciata de catre nutritionisti si de adeptii unui stil de viata sanatos, intrucat este o sursa completa de proteine, continand toti cei 20 de aminoacizi necesari, printre care si cei 10 acizi esentiali pentru organism, pe care acesta nu ii poate produce de unul singur.

Valori nutritionale 100 grame de quinoa fiarta

Calorii: 120

Apa: 72%

Proteine: 4,4 grame

Carbohidrati: 21,3 grame

Zahar: 0,9 grame

Fibre: 2,8 grame

Grasimi: 1,9 grame

Calitati nutritive quinoa

1. Quinoa contine mai multe proteine decat orzul, ovazul, orezul si porumbul. In plus, este o optiune buna pentru persoanele care au intoleranta la gluten.

2. Quinoa are un continut valoros de fibre alimentare, importante pentru o digestie buna, reducerea colesterolului si a riscului de infectie gastrointestinala. Fibrele solubile sunt si prebiotice.

3. Quinoa contine grasimi bune in seminte, cu un raport optim intre Omega-6 si Omega-3. Acizii grasi din quinoa sustin imunitatea, dar si sanatatea creierului si a sistemului cardiovascular.

4. Quinoa este bogata in vitaminele A, B, C si E, importante in functionarea metabolismului.

5. Quinoa contine minerale precum calciu, cupru, fier, magneziu, fosfor, potasiu si zinc, intr-o proportie mult mai mare decat alte cereale.

6. Quinoa are un continut de saponine, substante naturale ideale pentru agricultura organica, pentru ca impiedica proliferarea microbilor.

7. Quinoa abunda in fitosteroli, substante care contribuie la dezvoltarea musculara si combat stresul.

8. Quinoa contine fenoli, antioxidanti care pot scadea riscul de cancer, diabet si obezitate.

9. Quinoa contine betanina, substanta benefica pentru sanatate, folosita si pe post de colorant natural.

10. Quinoa este bogata in betaina (cunoscuta si sub denumirea de trimetilglicina), un aminoacid care este implicat in preventia diabetului, obezitatii si bolilor cardiovasculare.

Beneficii consum quinoa

Ajuta la scaderea in greutate – intrucat contine cantitati mari de fibre insolubile si de proteine, quinoa induce senzatia de satietate, pe care o si mentine pentru o perioada indelungata, fiind extrem de benefica in timpul curelor de slabire. Consumul de quinoa este asociat cu scaderea in greutate, precum si cu echilibrarea nivelului de colesterol din sange.

Mentine inima sanatoasa – consumul de quinoa este recomandat si pentru o inima sanatoasa, intrucat quinoa are proprietati antiinflamatoare. Mai mult decat atat, quinoa contine 4 grame de grasimi/ cana, dar nu contine deloc grasimi trans. Intrucat contine acid alfa-linoleic, quinoa reduce riscul de deces provocat de infarct.

Previne cancerul – intrucat quinoa este o sursa bogata in antioxidanti, consumul acesteia reduce riscul de aparitie a cancerului. 

Contine o cantitate dubla de fibre, fata de alte cereale – fibrele previn si trateaza constipatia, reduc colesterolul si tensiunea arteriala. Quinoa contine cantitati mari de fibre, ceea ce inseamna ca ajuta in ameliorarea problemelor digestive, dar si la tratarea hemoroizilor, care sunt accentuati de constipatie.

Bogata in fierquinoa este bogata in continutul de fier, asa ca poate fi folosita pentru tratarea anemiei. Fierul are un rol important si in reglarea temperaturii corpului, dar si in buna functionare a metabolismului.

Reduce riscul de diabet – datorita continutului mare de mangan, quinoa mentine echilibrat nivelul de zahar din sange, reducand riscul de diabet.

Seminte quinoa preparare

Quinoa are un invelis pe baza de saponine, substanta care ii ofera un gust amar, care poate fi eliminat prin clatirea acesteia inainte de consum.

Quinoa poate fi folosita ca inlocuitor pentru orez in retete. Prepararea semintelor de quinoa poate dura 15-20 de minute. Este suficient sa torni doua cani cu apa intr-o oala, sa dai drumul la aragaz, sa pui 170 grame de seminte de quinoa nefierte, plus un pic de sare. Fierbi totul 15-20 de minute si apoi te poti bucura de acest superaliment bogat in fibre, minerale, antioxidanti si toti cei noua aminoacizi esentiali.

Quinoa poate fi folosita atat in preparate calde, la cuptor, cat si in salate reci, in burgeri, pe post de mic dejun, alaturi de fructe, sau chiar in deserturi.

Tipuri de quinoa

Exista peste 3000 de varietati de quinoa, care este numita pseudo-cereala din motive ce tin de botanica. Chiar si asa, cele mai cultivate tipuri de seminte de quinoa sunt urmatoarele: quinoa rosie, quinoa neagra si quinoa alba. Exista si o varietate tricolora de quinoa, care este o combinatie intre cele trei.

In plus, semintele de quinoa pot fi transformate in "fulgi" sau pot fi macinate si transformate in faina, care pot fi apoi folosite la gatit si la coacerea unor preparate delicioase. Quinoa alba este cea mai consumata varietate si, de regula, vei gasi acest tip de seminte cel mai des, in magazine.  

Cercetatorii subliniaza ca seminele de quinoa sunt un exemplu excelent de "aliment functional", care are scopul de a reduce riscul de a dezvolta diverse boli. Proprietatile functionale ale semintelor de quinoa sunt date de minerale, de vitamine, de acizii grasi si de antioxidantii care au o contributie importanta in nutritia oamenilor, in special cand vorbim despre protejarea membranelor celulare1.

Vitamine si minerale care se gasesc in semintele de quinoa

Quinoa este o sursa buna de antioxidanti si de minerale. Iata care sunt principalele vitamine si minerale pe care le gasim in seminte de quinoa:

Mangan - este esential pentru metabolism, pentru crestere si dezvoltare.

Fosfor - este esential pentru sanatatea oaselor si pentru mentinerea functionarii diferitelor tipuri de tesuturi.

Cupru - este important pentru sanatatea inimii.

Acid folic - este esential pentru functionarea celulelor si dezvoltarea tesuturilor; este deosebit de important pentru femeile insarcinate.

Fierul - indeplineste multe roluri importante, cum ar fi transportul oxigenului in globulele rosii.

Magneziul - este important pentru indeplinirea multor procese din corp.

Zincul - participa la multe reactii chimice care au loc in organism.

 

Sursa foto: Shutterstock

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bibliografie:

1 "Nutrition facts and functional potential of quinoa (Chenopodium quinoa willd.), an ancient Andean grain: a review.", publicat in decembrie 2010, in Journal of Science of Food and Agriculture, autori Vega-Gálvez A, Miranda M, Vergara J, Uribe E, Puente L, Martínez EA.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0