Postul intermitent ar putea îmbunătăți sensibilitatea la insulină și tensiunea arterială

Studiile noi arată că postul intermitent poate fi o metodă bună de a lupta împotriva obezității și efectelor sale nocive.

Postul a existat de milenii, în diverse forme. În epoca preistorică, strămoșii noștri mâncau doar o singură dată pe zi. Cu condiția, firește, să fi prins un animal sau să fi cules suficiente fructe. În Antichitate, odată cu popularizarea religiilor, credincioșii erau învățați să postească pentru a arăta supunere în fața zeităților și abilitatea de autocontrol. Ceea ce nu se știa pe atunci este că postul are reale beneficii pentru sănătate, mai ales când este urmat zilnic, în forma postului intermitent.

În ultimii ani, beneficiile pentru sănătate ale postului intermitent sunt discutate tot mai des. Din ce în ce mai mulți oameni din jurul lumii postesc, nu doar din motive religioase, ci și pentru a pierde în greutate și a stimula metabolismul. Scăderea aportului alimentar poate crește activitatea metabolică, iar postul intermitent poate ajuta chiar și la combaterea îmbătrânirii.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Postul intermitent poate îmbunătăți, de asemenea, sănătatea sistemului digestiv, conform altor studii și poate consolida ritmul circadian, stimulând astfel sănătatea generală. Dar o echipă de cercetători a analizat efectele postului intermitent asupra obezității și efectelor sale adverse, precum rezistența la insulină și tensiunea arterială crescută și steatoza hepatică.

Obezitatea afectează de puțin timp milioane de oameni și îi pune în pericol de a dezvolta sindromul metabolic, boala hepatică grasă non-alcoolică (steatoză hepatică) și chiar și carcinomul hepatocelular. Această epidemie a obezității în curs de dezvoltare rapidă a convins cercetătorii să caute metode eficiente pentru a preveni sindromul metabolic și steatoza hepatică, precum și evoluția steatozei în ciroză și carcinom hepatocelular. 

Oamenii de știință au descoperit că alimentarea pe perioadă scurtă, urmată de post, restabilește ritmul ceasului circadian hepatic și îmbunătățește transcrierea regulatoarelor metabolice cheie ale glucozei și homeostazei lipidice. Studiile privind efectul postului Ramadan (din zori până la apus), care este asemănător sistemului de post intermitent, au identificat, de asemenea, o îmbunătățire semnificativă a indicelui de masă corporală, a profilurilor lipidice serice și a parametrilor de stres oxidativ. Pe baza concluziilor studiilor efectuate pe subiecți umani, postul de la zori până la apus poate duce la o scădere eficientă a obezității, sindromului metabolic și steatozei hepatice non-alcoolice.

Postul intermitent îmbunătățește sănătatea cardiometabolică; cu toate acestea, nu se știe dacă aceste efecte se datorează exclusiv pierderii în greutate. O altă echipă de cercetători2 a condus primul studiu bazat pe alimentație supervizată, pentru a testa dacă postul intermitent are astfel de beneficii, independente de pierderea în greutate. Participanții la studiu au fost hrăniți la un nivel caloric care le-a permis să-și mențină greutatea. 

Studiul a constituit, de asemenea, primul studiu bazat pe alimentația restricționată în funcție de ora zilei. Aceasta este o formă de post intermitent care presupune hrănirea mai devreme în timpul zilei pentru ca nivelurile de energie să se alinieze ritmurilor circadiene în metabolism. Bărbații cu prediabet (baza studiului) au fost aleși aleatoriu pentru hrănirea restricționată (o perioadă de hrănire de 6 ore, cu cina înainte de ora 15) și au fost comparați cu un grup de control (care puteau să mănânce timp de 12 ore pe zi). Timp de 5 săptămâni aceștia și-au păstrat dieta, iar ulterior au trecut la celălalt program. Hrănirea restricționată sau postul intermitent a îmbunătățit sensibilitatea la insulină, sensibilitatea celulelor beta, tensiunea arterială, stresul oxidativ și pofta de mâncare. Deci acest studiu a demonstrat pentru prima dată pe un eșantion uman că postul intermitent îmbunătățește unele aspecte ale sănătății cardiovasculare și că efectele sale nu se datorează numai pierderii în greutate.

Deși majoritatea studiilor despre postul intermitent au fost conduse pe șoareci de laborator, în ultimii ani asistăm la o creștere a studiilor pentru oameni. Unii cercetători susțin că organismul nostru nu a fost conceput pentru a se hrăni atât de des, iar postul intermitent ar fi doar o întoarcere la vechile obiceiuri ale strămoșilor preistorici. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Mulți oameni presupun că dacă restrâng perioada zilei în care mănâncă, atunci pot mânca tot ce își doresc în orele permise. Este o concepție greșită, și nu doar din perspectiva slăbitului. Dieta vestică (cu exces de grăsimi saturate, zahăr și sare) nu aduce beneficii organismului nici dacă este restricționată în doar câteva ore pe zi. De aceea este important să alegem alimente sănătoase, mai ales fructe, legume și carne slabă, în perioadele de post intermitent. Beneficiile postului intermitent vor fi la fel de observat chiar dacă acesta va conduce la scăderea în greutate sau nu.



 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: 

  1. Studiul ”Impact of Time-Restricted Feeding and Dawn-to-Sunset Fasting on Circadian Rhythm, Obesity, Metabolic Syndrome, and Nonalcoholic Fatty Liver Disease”, publicat în Gastroenterology Research and Practice, în 2017, autori: Ayse L. Mindikoglu, Antone R. Opekun, Sood K. Gagan, Sridevi Devaraj.
  2. Studiul ”Early Time-Restricted Feeding Improves Insulin Sensitivity, Blood Pressure, and Oxidative Stress Even without Weight Loss in Men with Prediabetes”, publicat în Cell Metabolism, în 2018, autori: Elizabeth F. Sutton, Robbie Beyl et al.

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0