Muraturile: beneficii si contraindicatii

Muraturile sunt nelipsite de pe mesele romanilor in timpul sezonului rece, care reprezinta una dintre ele mai sanatoase garnituri datorita aportului de probiotice, vitamina C, fibre solubile si insolubile- bineinteles,  atata timp cat muraturile sunt alese si pregatite in mod corect.

Mai exact, muraturile obtinute prin fermentare sunt sanatoase, avand o multime de beneficii pentru oranismul nostru. Asadar, trebuie sa alegi muraturi puse dupa metoda traditionala. Murarea alimentelor a aparut pentru a se conserva alimentele pe care nu le regasim in natura pe toata perioada anului. Se pare ca procesul de murare a aparut, initial, in India, in urma cu mai bine de 5.000 de ani. Metoda traditionala de murare presupune folosirea unor ingrediente precum apa, sare, ulei , drojdie si diverse condimente sau ierburi- piper, marar, tarhon, cimbru. Unii introduc usturoi si ceapa in zeama muraturilor sau ardei iuti, in zonele asiatice, radacina de ghimbir, pentru o aroma mai speciala si un gust usor picant.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Prin fermentare, bacteriile benefice se dezvolta chiar in  structura fructelor si legumelor murate, dar si in zeama rezultata.

 

Iata ce beneficii au muraturile pentru sanatatea ta:

Sursa generoasa de antioxidanti

Antioxidantii pe care ii regasim in muraturi lupta impotriva radicalilor liberi. Radicalii liberi sunt substante chimice formate in mod natural in corp, care distrug celulele si declanseaza boli precum cancerul ori bolile de inima. Spre deosebire de legumele gatite, muraturile isi pastreaza intacta cantitatea si calitatea de antioxidanti- vitamina C, betacaroten, licopen, antocianide etc.

Ajutor de pret pentru digestie

Bacteriile probiotice din muraturi si din zeama acestora favorizeaza digestia prin hranirea microbiomului, atat de important pentru imunitatea noastra si starea de sanatate a creierului si intregului organism. Mai ales in perioada in care urmam un tratament cu antibiotic, flora de probiotice este distrusa asa ca e indicat consumul de muraturi. Este vorba despre legumele murate dupa metoda clasica, nu despre cele murate in otet.

Supliment important de vitamine si minerale

Legumele murate au un continut bogat de vitamina C, A si K, precum si de minerale de pret precum fier, calciu si potasiu. Acestea intaresc sistemul imunitar, vindeca si previn anemia, intaresc oasele si asigura santatea aparatului vizual.

Protectie pentru ficat

Muraturile au si o functie hepatoprotectoare, scazand toxicitatea de la nivelul ficatului. Bineinteles, este vorba despre muraturile puse in casa, nu despre cele cumparate de pe raftul magazinelor.

Calmeaza crampele musculare

Un studiu realizat de catre cercetatorii de la Universitatea de Stat din Dakota de Nord, a dovedit ca muraturile au capacitatea de a ameliora sau chiar elimina crampele aparute la nivel muscular datorita bogatiei de minerale continute, cu mare biodisponibilitate la nivel celular- potasiu, magneziu, sodiu, clor.

Rehidrateaza rapid

Efortul prelungit ori realizat in conditii climaterice dificile poate duce la deshidratare, iar apa nu va reusi sa te rehidrateaze rapid. Zeama de la muraturi este bautura ideala in asemenea situatii, aceasta hidratandu-te instantaneu datorita continutului ridicat de sodiu si potasiu. Atat sodiul, cat si potasiul sunt electroliti pe care organismul ii pierde prin transpiratie abundenta.

Scade nivelul de colesterol din sange

Mararul din muraturi este bogat in quercetina, despre care se stie ca are proprietatea de a reduce simptomatologia alergica, scazand nivelurile de histamina, dar care are capacitatea de a regla si nivelul de colesterol din sange. Un studiu realizat de catre cercatatorii de la Universitatea Hamadan din Iran, a dovedit ca, pe langa efectele benefice aupra colesterolului, mararul previne indigestia, calmeaza crampele la stomac, dar previne si flatulenta.

Contraindicații muraturi

Cu toate ca muraturile sunt sanatoase si indicate intr-o alimentatie echilibrata, exista o serie de afectiuni care pot fi  agravate de consumul de muraturi.

Persoanele hipertensive, spre exemplu, nu ar trebui sa consume muraturi pentru ca sodiul care se regaseste in cantitati mari in acestea nu este deloc benefic pentru tensiunea arteriala. Un castravete murat contine intre 500 si 1100 grame de sodiu, ceea ce inseamna mai bine de jumatate din doza zilnica permisa. Persoanele cardiace si hipertensive se pot bucura de muraturi dupa ce acestea au fost desarate , iar zeama poate fi consumata doar diluata- de exemplu adaugata intr-o ciorba total nesarata.

Totodata, este posibil ca muraturile sa creasca si riscul aparitiei cancerului la stomac prin posibila itritatie permanenta a stomacului persoanelor cu anumite afectiuni gastrice de tip gastrita sau ulcer, atunci cand sunt consumate zilnic. O echipa de medici de origine turca a descoperit, in  cadrul unei statistici realizate, ca persoanele care au dzvoltat cancer gastric au facut, printre altele, abuz de consumul de muraturi de-a lungul timpului. Este bine sa consumam muraturi in sezonul rece si nu in fiecare zi, pe tot parcursul anului. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Riscul aparitiei problemelor renale creste si el odata cu consumul de muraturi in exces. Sarea din legumele murate, precum si din zeama de muraturi, solicita foarte tare rinichii afectati de anumite afectiuni- rinichi polichistic, insuficienta renala cronica

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0