Licopenul: ce beneficii are pentru sănătate?

Licopenul este un nutrient cu proprietăți antioxidante și cu o serie de beneficii pentru sănătate. Iată despre ce este vorba!

Licopenul este un nutrient vegetal cu proprietăți antioxidante, din familia carotenoidelor, acel pigment care dă fructelor roșii și roz, cum ar fi roșiile, pepenii verzi și grapefruitul roșu, culoarea lor caracteristică. Unele studii au arătat că acest nutrient are multe beneficii pentru sănătate, cum ar fi susținerea sănătății inimii și protecția împotriva anumitor tipuri de cancer.

Antioxidanții protejează corpul de daunele cauzate de compușii cunoscuți sub numele de radicali liberi. Atunci când nivelurile de radicali liberi depășesc numărul de antioxidanți, pot crea stres oxidativ, care este legat de anumite boli cronice, cum ar fi cancerul, diabetul, bolile de inimă și boala Alzheimer. 

Cercetările arată că proprietățile antioxidante ale licopenului pot ajuta la menținerea echilibrului nivelurilor de radicali liberi, protejând corpul împotriva unora dintre aceste afecțiuni. De exemplu, un raport apărut în Harvard Health Letter sugerează că licopenul nu doar că reduce riscul de a dezvolta anumite tipuri de cancer, dar pare să contribuie și la scăderea riscului de accident vascular cerebral cauzat de cheaguri de sânge cu aproape 60%.

Licopenul poate sprijini sănătatea inimii

Licopenul are un rol în scăderea riscului de a dezvolta boli cardiovasculare sau de a deceda prematur din cauza acestora. Acest lucru este datorat faptului că poate reduce factorii de risc pentru bolile de inimă, cum ar fi scăderea colesterolului¹ total și a colesterolului rău (LDL). De asemenea, mai mult licopen în sânge poate prelungi viața persoanelor cu sindrom metabolic. Într-un studiu pe 10 ani, cercetătorii au remarcat faptul că persoanele cu sindrom metabolic care aveau cele mai ridicate niveluri de licopen din sânge aveau un risc cu până la 39% mai mic de moarte prematură.

Într-un alt studiu pe 10 ani, dietele bogate în licopen au fost asociate cu un risc mai mic cu 17-26% de boli de inimă, iar o analiză a arătat că nivelurile ridicate de licopen din sânge scad cu 31% riscul de accident vascular cerebral. Efectele protectoare ale licopenului par deosebit de benefice pentru oamenii cu niveluri reduse de antioxidanți în sânge, cum ar fi vârstnicii, fumătorii sau diabeticii.

Licopenul poate avea efect protector împotriva cancerului

Acțiunea puternic antioxidantă a licopenului poate preveni sau încetini progresia unor tipuri de cancer, potrivit oamenilor de știință. Studiile în eprubete arată că licopenul poate încetini creșterea cancerelor de sân și de prostată prin limitarea creșterii tumorale. Studiile pe animale raportează că poate preveni creșterea celulelor canceroase în rinichi.

La om, studiile observaționale asociază aportul mare de carotenoizi, inclusiv licopenul, cu un risc cu 32-50% mai mic de cancer pulmonar și de prostată². Un studiu de 23 de ani, al care au participat mai mult de 46.000 de bărbați, a analizat mai detaliat legătura dintre licopen și cancerul de prostată. Cei care au consumat cel puțin două porții de sos de roșii pe săptămână au avut un risc cu 30% mai mic de a dezvolta cancer de prostată decât cei care au consumat mai puțin de o porție de sos de roșii pe lună.

Licopenul poate oferi protecție împotriva arsurilor solare

Licopenul pare să ofere și o anumită protecție împotriva efectelor nocive ale razelor solare. Într-un mic studiu³ de 12 săptămâni, participanții au fost expuși la razele UV înainte și după ce au consumat fie 16 mg licopen din pastă de roșii, fie un placebo. Participanții din grupul cu pasta de roșii au avut reacții cutanate mai puțin severe când au fost expuși la razele ultraviolete.

Într-un alt studiu de trei luni, aportul zilnic de 8-16 mg de licopen, obținut fie din alimente, fie din suplimente alimentare, a contribuit la reducerea cu 40-50% a intensității roșeții pielii în urma expunerii la razele UV. Cercetarea a mai arătat că suplimentele care conțineau un amestec de licopen și alte carotenoide au fost mai eficiente împotriva daunelor cauzate de razele UV decât cele care conțineau doar licopen. Atenție, protecția licopenului împotriva daunelor UV este limitată! Licopenul nu trebuie considerat un înlocuitor pentru cremele cu factor de protecție solară.

Alte potențiale beneficii ale licopenului

În urma unor studiii efectuate în eprubete și pe animale, s-a observat că licopenul ar putea avea efecte pozitive pentru vedere, creier și oase. Unele astfel de studii au arătat că licopenul poate preveni sau întârzia formarea cataractei și poate reduce riscul de degenerescență maculară, principala cauză de orbire la adulții în vârstă.

Alte lucrări au arătat că proprietățile antioxidante ale licopenului pot ajuta la prevenirea convulsiilor și a pierderii de memorie asociate cu bolile legate de vârstă, cum ar fi Alzheimer. De asemenea, acțiunea antioxidantă a licopenului poate încetini moartea celulelor osoase, poate consolida arhitectura osoasă și ar putea ajuta la menținerea oaselor sănătoase și puternice. Aceste dovezi trebuie confirmate, însă, de studii cu participanți umani.

Care sunt sursele alimentare de licopen?

Toate alimentele naturale cu o culoare intensă de la roz la roșu conțin în general o cantitate de licopen. Roșiile - fie că sunt proaspete, suc de roșii, roșii uscate la soare, în conservă etc. - sunt cea mai mare sursă de licopen; cu cât o roșie este mai coaptă, cu atât conține mai mult licopen. Acest nutrient se găsește, însă, și în alte alimente, precum guava, pepenele roșu, papaya, grepfrutul roșu, ardeiul gras roșu fiert.

În prezent, nu există un aport zilnic recomandat pentru licopen. Cu toate acestea, din studii rezultă că aporturile între 8-21 mg pe zi par a fi cele mai benefice. Deși licopenul poate fi luat din alimentație, pentru persoanele care nu consumă prea multe alimente cu licopen poate fi util un supliment alimentar.

Trebuie reținut, însă, că atunci când este luat sub formă de supliment, licopenul poate interacționa cu anumite medicamente, inclusiv anticoagulante și medicamente pentru scăderea tensiunii arteriale. Un mic studiu a constatat, de asemenea, că 2 mg de suplimente zilnice de licopen în timpul sarcinii ar putea crește riscul de travaliu prematur sau greutate mică la naștere.

Așadar, deși licopenul este în general considerat sigur, mai ales atunci când este obținut din alimente, nu se recomandă suplimentele de licopen femeilor însărcinate și persoanelor care iau anumite medicamente. În câteva cazuri rare, consumul unor cantități foarte mari de alimente bogate în licopen a dus la o decolorare a pielii cunoscută sub numele de licopenodermie, însă astfel de niveluri ridicate sunt în general dificil de atins doar prin dietă.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Nutra Ingredients - Tomato extract shows blood thinning potential versus aspirin: Study
https://www.nutraingredients.com/Article/2016/11/23/Tomato-extract-shows-blood-thinning-potential-versus-aspirin-Study
Pub Med - Effect of lycopene and tomato products on cholesterol metabolism
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22965217/
1. Studiul „Effect of lycopene and tomato products on cholesterol metabolism”, apărut în Ann Nutr Metab. 2012;61(2):126-34. doi: 10.1159/000342077, autori: P. Palozza et al.
Pub Med - A review of epidemiologic studies of tomatoes, lycopene, and prostate cancer
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12424325/ 
2. Studiul „A review of epidemiologic studies of tomatoes, lycopene, and prostate cancer”, apărut în Exp Biol Med (Maywood). 2002 Nov;227(10):852-9. doi: 10.1177/153537020222701003, autor: Edward Giovannucci
Wiley Online - Tomato paste rich in lycopene protects against cutaneous photodamage in humans in vivo: a randomized controlled trial
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2133.2010.10057.x
3. Studiul „Tomato paste rich in lycopene protects against cutaneous photodamage in humans in vivo: a randomized controlled trial”, apărut în BJD, sept. 2010 https://doi.org/10.1111/j.1365-2133.2010.10057.x, autori: M. Rizwan et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0