Despre eritritol, indulcitorul vegetal fara calorii

Eritritolul este un inlocuitor al zaharului care are 70% din dulceata acestuia, insa numai 6% din caloriile sale. Acest indulcitor se regaseste in multe alimente si bauturi pe care le cumparam din comert – il regasim pe eticheta cu denumirea de E968.

Eritritolul se obtine atunci cand un anumit tip de drojdie fermeteaza glucoza din porumb. Asadar, acesta intra in categoria indulcitorilor vegetali. El poate fi consumat de catre pacientii care sufera de diabet, de persoanele care au renuntat definitiv la zahar sau de catre cei care tin cure de slabire.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Odata ce ajunge in organism, in proportie de 90% eritritolul este absorbit in intestinul subtire si apoi este eliminat prin urina. Doar 10% din acest indulcitor ajunge in colon, de aceea acest indulcitor natural nu are efecte laxative atat de puternice cum pot avea alti indulcitori din aceeasi categorie.

Avantaje eritritol

Nu afecteaza nivelul de zahar din sange – eritritolul are indice glicemic 0, ceea ce inseamna ca nu ridica nivelul de zahar din sange (glciemia), deci poate fi consumat fara probleme de catre pacientii diabetici.

Nu ingrasa – eritritolul nu ingrasa pentru ca are o densitate calorica foarte mica – maximum 6% din cea a zaharului. Asta inseamna ca o lingurita de eritritol are atat de putine calorii, incat putem considera ca nu are deloc.

Poate reduce riscurile cardiovasculare – un studiu facut de cercetatorii din Olanda a aratat ca eritritolul poate avea un efect protector asupra vaselor de sange, reducand daunele produse de un nivel mare al zaharului in organism.

Actionand precum un antioxiant, acest indulcitor poate imbunatati circulatia sanguina mai ales la pacientii care sufera de diabet de tip 2.

Nu afecteaza dantura si nu creste riscul de carii – se stie ca zaharul favorizeaza aparitia cariilor si nu este deloc benefic pentru dintii tai. Ei bine, eritritolul nu afecteaza in niciun fel dantura, intrucat nu poate fi metabolizat de bacteriile din cavitatea bucala, asa cum este zaharul.

Posibile riscuri la care te expune consumul de eritritol

Eritritolul este considerat ca fiind un indulcitor natural sigur, care nu iti pune sanatatea in pericol.

Exista insa unele persoane care dezvolta probleme de natura gastrointestinala in urma consumului unei cantitati mari de eritritol. Diareea, crampele abdominale si flatulenta pot fi puse, uneori, pe seama eritritolului – depinde insa de sensibilitatea gastrointestinala a fiecarei persoane; unii oameni au toleranta crescuta, iar altii redusa.

De asemenea, consumul unei cantitati de peste 50 de grame de eritritol poate cauza greata si varsaturi.

In concluzie, eritritolul este o alternativa a zaharului ce merita luata in considerare atat de catre persoanele care sufera de diabet, cat si de catre cele care isi doresc sa consume mai putin, poate chiar deloc, zahar. Avantajele acestui indulcitor vegetal sunt: lipsa caloriilor, lipsa carbohidratilor, precum si beneficiile pe care acesta le are pentru sanatate.

Gasindu-se si sub forma granulata, eritritolul poate fi folosit si in retete de deserturi si alte preparate dulci, intrucat isi pastreaza gustul.

Este recomandat sa nu depasesti doza maxima admisa de eritritol – adica 50 de grame. Mare atentie atunci cand calculezi aportul de eritritol, intrucat acesta se regaseste in multe alimente pe care le poti cosuma deja. Printre aceste alimente se numara: bomboane, jeleuri, ciocolata, dulciurile si deserturile pentru persoanele diabetice, produsele pe a caror eticheta scrie “fara zahar”, sucuri, dar si alimente care la prima vedere nu par dulci (de exemplu, iaurt sau alte produse lactate).

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: Studiul “Erythriol is a sweet antioxidant”, publicat pe ncbi.nlm.nih.gov, autori: Hartog GJ, Adam-Perrot A, Brouns F, Verkooijen IW, Haenen GR si Bast A.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0