De ce e bine sa bei apa fierbinte?

Consumul de apă caldă sau fierbinte ar avea ca punct de plecare medicina asiatica, de la care in vechime europenii au importat dealtfel, si obiceiul de a bea ceai. Cercetatorii au urmarit daca si consumul de apa calda, pur si simplu ar avea beneficii, cum ar fi stimularea digestiei și scăderea nivelului de stres.

Apa este lichidul care ne menține sănătoși și hidratați și pe care îl bem zilnic pentru o bună funcționare a organismului. Multe persoane beau apa la temperatura camerei, altele preferă apa mai rece (iar dacă vrei să slăbești, de exemplu, se pare că apa ceva mai rece stimulează metabolismul).

Apa ajută organismul să funcționeze corect

Recomandările autorităților sanitare sunt în general ca femeile să bea cam 2 litri de apă în fiecare zi și bărbații cam 3 litri pentru ca organismul să funcționeze corect, dar depinde și de greutatea corporală și de nivelul de activitate fizică. Aceste cifre includ apa simplă pe care o bem de obicei, dar și apa care se găsește natural în fructe și legume – mai ales castraveți, dovlecei, salată verde, pepeni, ananas, piersici, portocale.

De asemenea, femeile însărcinate și cele care alăptează au nevoie de mai multă apă, precum și oamenii care se implică în activități fizice intense de-a lungul zilei sau dacă muncesc într-un mediu foarte cald.

Pentru persoanele cărora le este greu să bea suficientă apă rece, apa băută fierbinte poate fi de ajutor în completarea necesarului zilnic. De exemplu, poți începe ziua cu un pahar cu apă fierbinte în care storci o jumătate de lămâie, de exemplu, și o poți încheia cu încă un pahar de apă fierbinte în apropiere de ora de culcare. 

La ce te ajută să bei apă caldă sau fierbinte? 

Unii oameni susțin că apa fierbinte poate ajuta în mod special la îmbunătățirea digestiei, la ameliorarea congestiei și chiar la obținerea unei stări de relaxare, în comparație cu consumul de apă rece, însă acestea sunt dovezi anecdotice – există puține cercetări științifice în acest domeniu. Mulți oameni susțin, însă, că resimt beneficiile acestui remediu, mai ales dacă beau apă caldă sau fierbinte la prima oră dimineața sau înainte de culcare.

Revenind la traditia chinezeasca, organismul uman ar functiona prin armonia elementelor yin și  yang. Cand yang-ul devine prea puternic, temperatura internă a corpului crește și acea persoană este predispusa la afectiuni acute sau cronice. Ca sa "elimine"  yang-ul suplimentar, sau  căldura în exces, ar trebui sa racoreasca organismul si să consume alimente și băuturi din categoria yin, precum  apa fierbinte. Desi contraintuitiv, se considera că de fapt bauturile yin precum apa fierbinte sau ceaiul scad temperatura internă a corpului, restabilind echilibrul și mentinand  sănătatea.

Consumul de apă fierbinte poate ușura congestia nazală

O cană de apă fierbinte creează abur deci dacă ții o cană în mână și inhalezi acești vapori, sinusurile înfundate ți se pot desfunda. Aburul ajută și la ameliorarea durerii sinusale și la calmarea durerilor în gât cauzate de inflamatie si acumularea de mucus. 

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Totuși, decât să bei apă fierbinte simplă, mai bine îți faci un ceai care ajută la trecerea mai ușoară printr-o răceală, cum ar fi ceaiul de soc, de tei sau de eucalipt. Unele cercetări mai vechi au arătat o ușurare rapidă și de durată a secrețiilor nazale, tusei, durerii în gât și oboselii în urma consumului de ceai fierbinte.

Apa fierbinte poate stimula digestia

Pe măsură ce apa trece prin stomac și intestine, organismul este mai capabil să elimine deșeurile. Unii oameni spun că aportul de apă calda este deosebit de eficient pentru activarea sistemului digestiv., relaxand musculatura neteda intestinala si ajutand astfel peristaltismul Sunt necesare mai multe cercetări pentru a demonstra acest beneficiu, dar un studiu¹ din 2016 a arătat că apa caldă poate favoriza mișcările intestinale și expulzarea gazelor. Astfel, apa fierbinte poate fi de ajutor și în combaterea constipației.

O cană cu apă fierbinte poate reduce tremuratul

Un studiu² din 2017 a descoperit că, în timp ce răspunsul natural al organismului în condiții de frig este să tremure, consumul de lichide calde poate ajuta la reducerea tremuratului. Participanții la studiu au purtat costume prin care circula apă rece, aflată puțin peste punctul de îngheț, apoi au băut apă la o varietate de temperaturi, inclusiv fierbinte.

Cercetătorii au observat că aportul rapid de apă fierbinte a ajutat subiecții să depună mai puțină muncă în menținerea temperaturii corpului. Astfel, consumul de apă fierbinte dintr-un termos ar putea fi la îndemână pentru persoanele care lucrează zilnic în condiții de frig.

Apa fierbinte poate îmbunătăți circulația

Fluxul sangvin sănătos este important pentru buna funcționare a organismului. Dacă o baie caldă ajută organele circulatorii – arterele și venele – să se extindă și să transporte sângele mai eficient prin corp, consumul de apă fierbinte poate avea un efect similar. Cu toate acestea, există puține cercetări care să arate clar că acest lucru este eficient.

Consumul de apă fierbinte poate ajuta sistemele de detoxifiere ale organismului

Deși nu există dovezi definitive că apa fierbinte are un beneficiu precis în acest sens, un studiu³ din 2020 a descoperit că aportul de mai multă apă poate ajuta la protejarea rinichilor în timp ce diluează materialele reziduale din sânge.

Apa caldă ar putea fi de ajutor în caz de acalazie

Acalazia este o afecțiune în care esofagul are dificultăți în deplasarea alimentelor spre stomac, iar persoanele cu acalazie au probleme la înghițire. Acestea pot simți ca și cum alimentele li se blochează în esofag în loc să se deplaseze spre stomac (disfagie). Unele cercetări au sugerat că aportul de apă caldă poate ajuta persoanele cu acalazie să poată înghiți mai confortabil.

Ce riscuri are consumul de apă caldă sau fierbinte?

Ca riscuri, consumul de apă prea fierbinte poate deteriora țesutul din esofag, poate arde papilele gustative și poate opări limba, de aceea este important ca apa să fie suportabilă atunci când ajunge în gură. 

În general, consumul de apă caldă și fierbinte nu are efecte nocive asupra sănătății. Pentru rehidratare, apa rece este mai indicată, însă, cum spuneam, apa caldă și cea fierbinte pot avea beneficiile lor. Deși există puține cercetări directe asupra acestor beneficii ale apei calde sau fierbinți față de cea rece, consumul de apă caldă sau fierbinte poate fi o modalitate bună de hidratare de-a lungul zilei.

Cum să ai un aport mai mare de apă?

  • Bea un pahar cu apă imediat ce te trezești și apoi câte un pahar cam o dată la o oră și jumătate. Dacă ți-e greu să bei atâta apă simplă, poți pune în pahar o felie de lămâie sau de portocală ori o frunză de mentă zdrobită sau poți înlocui două pahare cu apă de-a lungul zilei cu două căni de ceai de plante sau de fructe neîndulcit.
  • Mănâncă în fiecare zi o farfurie cu supă sau ciorbă.
  • Mănâncă în fiecare zi un fruct zemos.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Pub Med - The Effect of Warm Water Intake on Bowel Movements in the Early Postoperative Stage of Patients Having Undergone Laparoscopic Cholecystectomy: A Randomized Controlled Trial
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27684632/
1. Studiul „The Effect of Warm Water Intake on Bowel Movements in the Early Postoperative Stage of Patients Having Undergone Laparoscopic Cholecystectomy: A Randomized Controlled Trial”, apărut în Gastroenterol Nurs. Sep-Oct 2016;39(5):340-7. doi: 10.1097/SGA.0000000000000181, autori: Nefise Çalişkan et al.
NCBI – Staying warm in the cold with a hot drink: The role of visceral thermoreceptors
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5489010/
2. Studiul „Staying warm in the cold with a hot drink: The role of visceral thermoreceptors”, apărut în Temperature (Austin). 2017; 4(2): 123–125, doi: 10.1080/23328940.2017.1299667, autori: Nathan B. Morris și Ollie Jay
Effect of Increased Daily Water Intake and Hydration on Health in Japanese Adults
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32340375/
3. Studiul „Effect of Increased Daily Water Intake and Hydration on Health in Japanese Adults”, apărut în Nutrients. 2020 Apr 23;12(4):1191. doi: 10.3390/nu12041191, autori: Yumi Nakamura et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0