De ce este important sa nu sari peste mese in timpul programului

Mesele regulate pe parcursul zilei sunt o problema pentru multi dintre noi din cauza programului de lucru incarcat. Ajungem astfel sa mancam prea putin, sarim peste mese si recurgem la gustari nesanatoase, doar pentru ca le avem la indemana, precum produsele de patiserie. Iti explicam astazi de ce fiecare masa in parte este importanta si de ce ar trebui sa mananci la aceleasi ore, in fiecare zi.

Mentinerea unei greutati in limitele normale

Trei mese principale si doua gustari sunt esentiale pentru un stil de viata sanatos. Organismul uman este obisnuit sa primeasca mancare la intervale regulate, pentru a isi putea reface resursele de energie si nutrienti. Un alt factor important de luat in calcul este faptul ca un program concret de masa te poate ajuta sa nu te ingrasi sau chiar sa pierzi in greutate. Daca vei avea un program strict de masa vei reduce riscul de a "rontai" pe fuga si nu vei ajunge in situatia neplacuta de a-ti fi extrem de foame. Stim cu totii ca in lipsa unei alternative, cand suferim de foame, consumam in special alimente grase, de tip fast food, patiserie, carbohidrati in exces si alimente bogate in zahar. A manca un pateu sau un baton de ciocolata nu trebuie sa fie o optiune!

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Infometarea, voita sau nu, este un dusman pentru greutatea ta. Privat de alimente, organismul consuma resursele pe care le are, ceea ce ti se poate parea un avantaj. Insa daca nu mananci, sa spunem, timp de 12 ore, atunci cand mananci organismul tau va asimila tot ce poate, pentru a isi construi noi resurse, de teama unei noi infometari. Ceea ce poate duce la un exces caloric si la mai multe rezerve de grasime. 

Combate lipsa de energie

Un alt efect negativ al unui program haotic de masa este lipsa de nutrienti din organism, care se traduce prin oboseala, ameteli, dureri de cap, fluctuatii ale glicemiei. Dupa un mic dejun bogat si sanatos, organismul tau are energie timp de 4-5 ore, dupa care este necesara o noua masa, fie ea si doar o gustare. Daca aceasta masa lipseste timp de mai multe ore, primul simptom pe care il vei observa este lipsa de energie. Mai mult decat atat, vei simti nevoia sa consumi ceva dulce sau carbohidrati - iti este pofta de pizza, paste sau paine. Este un semnal ca organismul tau are nevoie de energie, tradusa in zaharuri.

Previne anumite afectiuni

Datorita implicatiilor pe care le are la nivelul intregului organism, o alimentatie incorecta poate creste riscul pentru afectiuni cronice sau poate duce la aparitia unor complicatii la pacientii deja diagnosticati. Principalele cauze tin de privarea de nutrienti esentiali, fluctuatiile glicemiei si alegerile nesanatoase pe care le facem. Iata cateva exemple de afectiuni care pot fi favorizate sau agravate:

- diabetul zaharat

- afectiunile cardiovasculare

- anemia si rahitismul

- sindromul de oboseala cronica

- migrenele

- gastrita

- sindromul de reflux gastroesofagian

- sindromul de colon iritabil

- afectiunile autoimune

Este un mijloc de socializare

Pranzul sau gustarile sunt o ocazie excelenta de a lua o pauza, de a-ti odihni ochii, dar si de a socializa cu colegii. Pentru mentinerea sanatatii fizice si psihice, toate aceste elemente sunt importante.

Propune-ti sa iei o pauza de cel putin 30 de minute pentru masa de pranz, timp in care sa te concentrezi pe lucruri pozitive. Pe langa aceasta, cel putin 2 pauze, una dimineata si una dupa-amiaza, in care sa iesi la putin aer curat si sa mananci o gustare sanatoasa (un fruct, o mana de nuci sau migdale).

Cum sa iti organizezi mesele

Cu siguranta te-ai gandit ca tot ce ti-am explicat pana acum pare logic, insa este dificil de pus in practica. Secretul consta in planificare si organizare. Indiferent daca locuiesti singur, ai o familie si/sau copii, este esential sa te organizezi astfel incat sa rezervi timp pentru prepararea meselor pe care le vei lua la pachet. Asa cum copiii au un "pachetel" pentru scoala, la fel trebuie sa ai si tu unul pentru serviciu.

Sfatul 1: cand faci cumparaturile pentru o saptamana, ia in calcul nu doar cina, ci si micul dejun si pranzul. Pregateste retete pe care le poti imparti in mai multe portii, pentru 2 zile, sa spunem.

Sfatul 2: gateste o data la cateva zile cantitati mai mari. Ca sa nu te ingrijorezi in fiecare zi ca nu ai timp sa prepari mancare, organizeaza-te astfel incat, o data la 2-3 zile, sa gatesti mai multe feluri de mancare, in cantitati mai mari. Foloseste cateva cutii pentru depozitarea portiilor, si iti va fi usor sa le iei cu tine sau sa le incalzesti acasa.

Sfatul 3: nu uita de gustari! Pe langa pranzul la pachet, pune in geanta si 1-2 gustari sanatoase.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sfatul 4: insista sa iti aranjezi programul astfel incat sa poti lua masa la aproximativ aceeasi ora, in fiecare zi. Chiar daca ai un program incarcat cu sedinta sau intalniri, este esential, pentru sanatatea ta, sa lasi libera o fereastra, la aproximativ aceeasi ora in fiecare zi, pentru masa de pranz.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0