Cum îți faci copilul să mănânce mai multe legume?

A-i face pe copii să mănânce mai multe legume și fructe poate reprezenta de multe ori o provocare pentru părinți. Poți încerca și tu o mulțime de moduri creative de a le prezenta și servi astfel încât să le facă plăcere.

Ia copilul cu tine în bucătărie

Ia-l cu tine la o piață de legume sau la un magazin alimentar și cere-i să aleagă legumele pe care le veți cumpăra. Lasă-l să le spele, să le curețe, să le taie felii și să te ajute la la alegerea modului de gătit și la condimentarea lor. Copiii sunt mai predispuși să mănânce ceva la care au contribuit.

Introdu câte o legumă la fiecare masă

Adaugă o legumă la fiecare masă sau gustare. De exemplu, poți adăuga bastonașe de legume (morcov, țelină, castravete) sau o salată mică la masa de prânz a copilului, poți folosi legume pentru o gustare după școală sau poți adăuga o legumă sau două pe care vrei să le încerce într-un preparat de la cina familiei. Include zilnic cel puțin o legumă verde sau galbenă cu frunze pentru vitamina A, cum ar fi spanac, broccoli, dovlecei, verdeață sau morcovi. Include zilnic cel puțin o legumă bogată în vitamina C ca roșii și broccoli. 

TESTARE PCR COVID-19

Asezonează-i preparatele preferate cu legume

Dacă copilului tău îi place deja pizza simplă, este posibil să îi facă plăcere să o mănânce cu un topping din diverse legume. Unora dintre copii nu le place să modifice mâncarea - mai ales dacă e vorba de una pe care o consideră deja perfectă. Dar unii vor fi dispuși să experimenteze. Pregătește boluri de legume pentru seara de pizza, seara de tacos sau seara de salate și savurează-le împreună cu întreaga familie. Copiii pot fi tentați de preparate când le sunt servite într-un astfel de cadru.

Fă legumele distractive

Pentru un copil mic, confecționarea figurinelor din legume tăiate îi poate ajuta să le ducă de la farfurie la gură. A porționa mâncarea în bucățele de dimensiuni mici poate, de asemenea, să o facă mai atractivă pentru copii.

Nu îl forța să termine farfuria

Când ești frustrat că copilul tău nu va încerca o legumă pe care i-ai oferit-o, poate fi tentant să te enervezi sau să-l forțezi să-și termine farfuria. Dar ar trebui să reziști impulsului de moment. Forțarea unui copil să mănânce un preparat îi poate determina să îl evite mai târziu, chiar și când devine adult. Dacă își îndepărtează farfuria, nu reacționa în niciun fel, dar nici nu renunța pentru totdeauna la servirea legumelor.

Oferă-i o legumă nouă plus una familiară

Nu îți copleși copilul servindu-i o farfurie întreagă cu alimente pe care nu le recunoaște sau nu le preferă. Roagă-i să încerce câte o nouă legumă. Fă prima porție mai mică. De asemenea, asigură-te că servești alte alimente familiare care îi plac deja, care includ cel puțin o legumă în lista de ingrediente. În acest fel, îl poți încuraja să încerce noul fel de mâncare, dar veți ști amândoi că vor mânca ceva dacă nu sunt fani.

Nu renunța la o legumă dacă a refuzat-o în repetate rânduri

Dacă i-ai oferit copilului tău broccoli sau spanac de mai multe ori și nu ai avut prea mare succes, nu este cazul să renunți. Gusturile copiilor se schimbă pe măsură ce cresc. S-ar putea să fie nevoiți să încerce un aliment nou de douăzeci de ori înainte să le placă.

Profită de influența prietenilor săi

Copilul tău are un prieten căruia îi place să experimenteze diverse feluri de mâncare? Invită-l la cină și servește câteva legume noi. Influența tovarășilor săi poate funcționa într-un fel pozitiv, iar copilul poate fi mai tentat să încerce un fel de mâncare nou, dacă prietenul lor este suficient de îndrăzneț pentru a-l încerca mai întâi.

Oferă-i legume gratinate

Uneori copiilor nu le plac legumele, deoarece sunt prea tari sau au un gust prea puternic. Încearcă să le gratinezi pentru a obține o aromă și o textură pe care le va plăcea copiilor. Vor fi moi în interior și crocante în exterior - precum cartofii prăjiți. De asemenea, scoate în evidență dulceața naturală a legumelor, astfel încât să nu aibă un gust atât de intens pe cât ar putea să fie atunci când sunt crude. Încearcă să le stropești cu ulei de măsline și să presari pe deasupra lor  niște brânză parmezan înainte de a le introduce în cuptorul încins.

Înlocuiește carnea cu legume în rețete clasice

Încearcă rețete vegetariene pentru spaghete, lasagna, chili sau alte alimente folosind legume în loc de carne. 

Servește legumele cu un sos

O pastă sănătoasă, cum ar fi humusul, poate face legumele crude mai atrăgătoare pentru copii. Nu îi oferi smântână sau sosuri pe bază de maioneză, nu sunt o opțiune prea sănătoasă. Oferă-i bstonașe de morcovi, fasole verde și alte legume, alături de un bol gustos și hrănitor cu sos. Copiilor le place să înmoaie alimentele și le place să mănânce cu mâna. 

Ai mereu la îndemână legume

Dacă legumele sunt la îndemână, copilul va fi mai tentat să le mănânce atunci când îi este foame. Taie morcovi, broccoli și ardei grași și asigură-te că sunt pe masă atunci când pregătești cina. Dacă cer o gustare înainte de cină, fă din asta singura lor variantă. Păstrează întotdeauna legume spălate, tăiate, așezate în față pe rafturile din frigider, unde sunt ușor de văzut atunci când copilul caută de mâncare.

Dă-i un exemplu bun

Este greu să convingi un copil să mănânce varză de Bruxelles dacă tu nu te  apropii de ea. Așadar, mănâncă-ți legumele și asigură-te că copilul se uită la tine. Dacă nu ești un mare fan al legumelor, atunci bunicii sau unchii pot prelua rolul de model. Uneori copiii îi vor asculta pe ceilalți oameni mai mult decât îi vor asculta pe mama și tata.


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
https://www.webmd.com/parenting/ss/slideshow-kids-eat-veggies
https://www.healthychildren.org/English/healthy-living/nutrition/Pages/How-to-Get-Your-Child-to-Eat-More-Fruits-and-Veggies.aspx

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0