Cacao: 10 beneficii pentru sanatate

Cacaua este o sursă excelentă de: fier, proteine, magneziu, potasiu, fibre. In plus, consumul regulat poate scadea tensiunea arteriala, datorita flavonoidelor, implica un risc redus de diabet. Flavonoidele din pudra de cacao pot ajuta la creșterea sensibilității la insulină, reducând riscul de diabet, dar si un risc redus de boli de inimă, intrucat conține mult potasiu  si are un efect antiinflamator. Este sigur să bei cacao în fiecare zi, insa atentie la zaharul si laptele adaugat.

Cacaua este, astăzi, renumită pentru rolul său în producția de ciocolată. Cu toate acestea, cercetările moderne au arătat că, într-adevăr, conține compuși importanți care îți pot aduce multiple beneficii pentru sănătate.

Despre cacao

Se crede că pudra de cacao a fost folosită pentru prima dată de civilizația Maya din America Centrală. A fost introdus în Europa de cuceritorii spanioli în secolul al XVI-lea și a devenit rapid popular ca medicament care promovează sănătatea.

Pudra de cacao se obține prin zdrobirea boabelor de cacao și îndepărtarea grăsimii sau a untului de cacao. Exista si efecte nedorite ale consumului excesiv de cacao. Consumul în cantități mari poate provoca efecte secundare legate de aportul crescut de cofeină, cum ar fi nervozitate, urinare crescută, insomnie și bătăi rapide ale inimii. Cacao poate provoca reacții alergice ale pielii și poate declanșa, de asemenea, migrene la unele persoane. De asemenea, poate provoca greață, disconfort la digestiv, constipație sau opusul- diaree, balonare și gaze. Cacao poate avea un efect puternic asupra sistemului nervos central și consumul de cantități mari poate interfera cu retenția de calciu. Nu consumați mai mult de 40 de grame (sau patru până la șase lingurițe pline) de cacao crudă pe zi.

Iată insa 10 beneficii pe care le are cacaua!

Beneficii cacao

1.    Bogată în polifenoli 

Polifenolii sunt antioxidanți care se găsesc în mod natural în alimente precum fructele, legumele, ceaiul, ciocolata și vinul.

Polifenolii au fost legați de numeroase beneficii pentru sănătate, inclusiv reducerea inflamației, un flux sangvin mai bun, scăderea tensiunii arteriale și îmbunătățirea nivelului de colesterol și zahăr din sânge, conform unui studiu1.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Cacaua este una dintre cele mai bogate surse de polifenoli. Este deosebit de abundentă în flavonoli, care au efecte antioxidante și antiinflamatorii puternice.

Cu toate acestea, prelucrarea și încălzirea pudrei de cacao poate face ca aceasta să-și piardă proprietățile sale benefice. De asemenea, este adesea tratată cu substanțe pentru a-i reduce gustul amar, ceea ce duce la o scădere cu 60% a conținutului de flavonol.

Deci, în timp ce cacaua este o sursă excelentă de polifenoli, nu toate produsele care conțin cacao vor oferi aceleași beneficii. Procesarea boabelor de cacao în ciocolată sau în alte produse poate reduce substanțial conținutul de polifenoli.

2. Poate reduce hipertensiunea arterială 

Cacaua, atât sub formă de pudră, cât și sub formă de ciocolată neagră, poate ajuta la scăderea tensiunii arteriale.

Acest efect a fost observat pentru prima dată la locuitorii de pe insulă care consumă cacauă din America Centrală, care aveau tensiune arterială mult mai scăzută decât rudele lor continentale care nu consumau cacao, conform unui studiu2.

Se crede că flavonolii din cacauă îmbunătățesc nivelul de oxid nitric din sânge, ceea ce poate îmbunătăți funcția vaselor de sânge și poate reduce tensiunea arterială. 

O analiză3 a analizat 35 de experimente care au furnizat pacienților 0,05–3,7 uncii (1,4–105 grame) de produse din cacauă sau aproximativ 30–1.218 mg de flavonoli, a descoperit că cacaua a produs o reducere mică, dar semnificativă, de 2 mmHg a tensiunii arteriale.

În plus, efectul a fost mai mare la persoanele care aveau deja hipertensiune arterială decât la cei fără această afecțiune și la persoanele în vârstă comparativ cu persoanele mai tinere.

3. Poate reduce riscul de atac de cord și accident vascular cerebral

Pe lângă scăderea tensiunii arteriale, se pare că cacaua are și alte proprietăți care pot reduce riscul de atac de cord și accident vascular cerebral. Cacaua bogată în flavonol îmbunătățește nivelul de oxid nitric din sânge, care relaxează și dilată arterele și vasele de sânge și îmbunătățește fluxul sanguin.

În plus, s-a descoperit că cacaua reduce colesterolul LDL „rău”, are un efect de subțiere a sângelui similar cu aspirina, îmbunătățește glicemia și reduce inflamația.

Aceste proprietăți au fost legate de un risc mai mic de atac de cord, insuficiență cardiacă și accident vascular cerebral.

O revizuire4 a nouă studii efectuate pe 157.809 de persoane a constatat că un consum mai mare de ciocolată a fost asociat cu un risc semnificativ mai scăzut de boli de inimă, accident vascular cerebral și deces.

Consumul frecvent de cantități mici de ciocolată bogată în cacao îți pot proteja pentru inima.

4. Poate îmbunătăți fluxul de sânge către creier și funcția creierului

Cacao conține o cantitate mică de cofeină, precum și un compus numit teobromină, care are un efect ușor de stimulare și energizare. Așadar, a avea câteva bucăți de ciocolată crudă poate fi o după-amiază excelentă, fără suprastimularea și senzația de nervozitate pe care o poți obține de la cafea.

Mai multe studii au descoperit că polifenolii, cum ar fi cei din cacao, pot reduce riscul de boli neurodegenerative prin îmbunătățirea funcției creierului și a fluxului sangvin.

Flavonolii sunt implicați în căile biochimice care produc neuroni și molecule importante pentru funcționarea creierului tău.

În plus, flavonolii influențează producția de oxid nitric, care relaxează mușchii vaselor de sânge, îmbunătățind fluxul de sânge și alimentarea cu sânge a creierului.

Un studiu5 de două săptămâni pe 34 de adulți în vârstă cărora li s-a administrat cacao cu conținut ridicat de flavanoli a constatat că fluxul de sânge către creier a crescut cu 8% după o săptămână și cu 10% după două săptămâni.

Alte studii6,7,8 sugerează că aportul zilnic de flavonoli de cacao poate îmbunătăți performanța mentală la persoanele cu și fără deficiențe mentale.

Deși aceste cercetări indică un rol pozitiv pe care îl are cacaua asupra sănătății creierului și posibile efecte pozitive asupra bolilor neurodegenerative, precum Alzheimer și Parkinson, este nevoie de mai multe studii.

5. Poate îmbunătăți starea de spirit și simptomele depresiei

Efectul său pe care îl are cacaua asupra creierului poate îmbunătăți, de asemenea, starea de spirit și simptomele depresiei.

Efectele pozitive asupra stării de spirit se pot datora flavonolilor din cacao, conversiei triptofanului în serotonină, stabilizator natural al dispoziției, conținutului său de cofeină sau, pur și simplu, plăcerii senzoriale de a mânca ciocolată.

Un studiu9 privind consumul de ciocolată și nivelul de stres la femeile însărcinate a constatat că consumul mai frecvent de ciocolată a fost asociat cu stresul redus și cu o stare de spirit îmbunătățită la bebeluși.

În plus, un studiu10 efectuat pe bărbați în vârstă a arătat că consumul de ciocolată a fost legat de îmbunătățirea sănătății generale și de o stare de bine mai bună.

Deși rezultatele acestor studii sunt promițătoare, este nevoie de mai multe cercetări.

6. Poate îmbunătăți simptomele diabetului de tip 2

Deși consumul excesiv de ciocolată nu este cu siguranță bun pentru controlul zahărului din sânge, cacaua, de fapt, are unele efecte anti-diabetice.

Studiile11 în eprubetă indică faptul că flavonolii din cacauă pot încetini digestia și absorbția carbohidraților în intestin, pot îmbunătăți secreția de insulină, pot reduce inflamația și pot stimula absorbția zahărului din sânge în mușchi. 

Unele studii11,12 au arătat că un aport mai mare de flavonoli, inclusiv cele din cacauă, pot duce la un risc mai mic de diabet de tip 2.

Cu toate acestea, există unele rezultate contradictorii în domeniul științific, deci sunt necesare mai multe cercetări.

7. Poate ajuta la controlul greutății 

În mod oarecum paradoxal, consumul de cacao, chiar și sub formă de ciocolată, te poate ajuta să îți controlezi greutatea.

Se crede că cacaua poate ajuta la acest lucru prin reglarea utilizării energiei, reducerea poftei de mâncare și inflamației și creșterea oxidării grăsimilor și a senzației de sațietate.

Un studiu13 populațional a constatat că persoanele care au consumat ciocolată mai frecvent au avut un indice de masă corporală mai mic decât cei care au mâncat mai rar, în ciuda faptului că primul grup mănâncă și mai multe calorii și grăsimi.

În plus, un studiu14 referitor la slăbit care a folosit diete cu conținut scăzut de carbohidrați, a constatat că un grup care a primit 42 g de ciocolată cu cacao 81%, pe zi, a slăbit mai repede decât grupul cu dietă obișnuită.

Alte studii, însă, au descoperit că consumul de ciocolată crește greutatea. Cu toate acestea, mulți dintre ei nu au făcut diferența între tipul de ciocolată consumat: ciocolata albă și cea cu lapte nu au aceleași beneficii ca cicolata neagră.

În general, se pare că cacaua și produsele bogate în cacao pot fi utile în obținerea scăderii în greutate sau menținerea greutății, dar sunt necesare studii suplimentare.

8. Poate avea proprietăți de protecție împotriva cancerului

Flavonolii din fructe, legume și alte alimente au atras un mare interes datorită proprietăților lor de protecție împotriva cancerului, toxicității scăzute și puținelor efecte secundare adverse.

Studiile15 pe animale care utilizează o dietă bogată în cacao sau extracte de cacao au observat rezultate pozitive în reducerea cancerului de sân, pancreas, prostată, ficat și colon, precum și leucemie.

Studiile16,17,18 la oameni au arătat că dietele bogate în flavonoli sunt asociate cu o scădere a riscului de cancer. Cu toate acestea, dovezile pentru cacauă sunt în mod specific contradictorii, deoarece unele studii nu au găsit niciun beneficiu și unele chiar au observat un risc crescut.

Mici studii19 umane despre cacao și cancer sugerează că poate fi un antioxidant puternic și poate juca un rol în prevenirea cancerului. Cu toate acestea, este nevoie de mult mai multe cercetări.

9. Poate ajuta pacienții cu astm bronșic

Se crede că cacaua poate fi benefică pentru pacienții cu astm bronșic, deoarece conține compuși anti-astmatici, cum ar fi teobromina și teofilina.

Teobromina este similară cu cofeina și poate ajuta la tusea persistentă. Pudra de cacao conține aproximativ 1,9 g din acest compus la 100 de g.

Teofilina ajută plămânii să se dilate, căile respiratorii să se relaxeze și scade inflamația.

Studiile20 pe animale au arătat că extractul de cacao poate reduce atât constricția căilor respiratorii, cât și grosimea țesuturilor.

Cu toate acestea, aceste descoperiri nu au fost încă testate clinic la oameni și nu este clar dacă cacaua este sigură de utilizat cu alte medicamente anti-astmatice.

10. Are proprietăți antibacteriene și de stimulare a imunității 

Mai multe studii au explorat efectele protectoare pe care le are cacaua împotriva cariilor dentare și a bolilor gingiilor.

Cacaua conține mulți compuși care au proprietăți antibacteriene, antienzimatice și de stimulare a imunității care pot contribui la efectele sale asupra sănătății bucale.

Într-un studiu3, șobolanii infectați cu bacterii orale cărora li s-a administrat extract de cacao au avut o reducere semnificativă a cariilor dentare, comparativ cu cei cărora li s-a administrat doar apă.

Cu toate acestea, nu există studii umane semnificative, iar majoritatea produselor din cacao consumate de oameni, conțin și zahăr. 

În plus, s-a descoperit că polifenolii din cacauă oferă beneficii semnificative pentru pielea ta. 

S-a demonstrat că consumul pe termen lung de cacao contribuie la protecția împotriva soarelui, la circulația sângelui la nivelul tenului, la îmbunătățirea texturii pielii și hidratarea acesteia, conform unor studii21,22,23.

Aplicarea de cacao crudă pe piele are  beneficii pentru sănătate care cu siguranță vă vor face pielea strălucitoare. Bogată în flavonoide și antioxidanți, vitamina C și magneziul, binecunoscut epentru protecția antioxidantă, decolorarea petelor și proprietățile de stimulare a colagenului. Mastile cu cacao pot ajuta la protejarea și repararea pielii împotriva îmbătrânirii premature și a leziunilor și îmbunătățește tenul pielii prin calmând roșeața și petele.

Cacao cruda conține doi nutrienți importanți care sunt benefice si pentru păr, ei sunt; sulf și proteine. Încă o dată, adăugarea de cacao crudă în dieta dumneavoastră, precum și în produsele pentru ingrijrea părului, precum mastile naturale de par ajută la dezvoltarea părului sănătos și puternic, prevenind ruperea, ceea ce ajută si la menținerea lungimii.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
1.Studiul "Cocoa, blood pressure, and vascular function", publicat în Frontiers in nutrition 4 (2017): 36, autori: Ludovici, Valeria, et al.
2.Studiul "Effect of cocoa on blood pressure.", publicat în Cochrane Database of Systematic Reviews 8 (2012), autori: Ried, Karin, et al.
3.Studiul "Cocoa and human health: from head to foot—a review.", publicat în Critical reviews in food science and nutrition 56.1 (2016): 1-12, autori: Araujo, Quintino Reis De, et al.
4.Studiul "Cocoa flavanol intake and biomarkers for cardiometabolic health: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials.", publicat în The Journal of nutrition 146.11 (2016): 2325-2333, autori: Lin, Xiaochen, et al.
5. Studiul "Cerebral blood flow response to flavanol-rich cocoa in healthy elderly humans.", publicat în Neuropsychiatric disease and treatment 4.2 (2008): 433, autori: Sorond, Farzaneh A., et al.
6. Studiul "Benefits in cognitive function, blood pressure, and insulin resistance through cocoa flavanol consumption in elderly subjects with mild cognitive impairment: the Cocoa, Cognition, and Aging (CoCoA) study.", publicat în Hypertension 60.3 (2012): 794-801, autori: Desideri, Giovambattista, et al.
7. Studiul "Cocoa flavanol consumption improves cognitive function, blood pressure control, and metabolic profile in elderly subjects: the Cocoa, Cognition, and Aging (CoCoA) Study—a randomized controlled trial.", publicat în The American journal of clinical nutrition 101.3 (2015): 538-548, autori: Mastroiacovo, Daniela, et al.
8. Studiul "Intake of flavonoid-rich wine, tea, and chocolate by elderly men and women is associated with better cognitive test performance.", publicat în The Journal of nutrition 139.1 (2009): 120-127, autori: Nurk, Eha, et al.
9.Studiul "Sweet babies: chocolate consumption during pregnancy and infant temperament at six months.", publicat în Early human development 76.2 (2004): 139-145, autori: Räikkönen, Katri, et al.
10. Studiul "Chocolate, well-being and health among elderly men.", publicat în European journal of clinical nutrition 62.2 (2008): 247-253, autori: Strandberg, T. E., et al.
11.Studiul "Effects of cocoa antioxidants in type 2 diabetes mellitus.", publicat în Antioxidants 6.4 (2017): 84, autori: Ramos, Sonia, María Angeles Martín, and Luis Goya.
12.Studiul "The association between dietary flavonoid and lignan intakes and incident type 2 diabetes in European populations: the EPIC-InterAct study.", publicat în Diabetes care 36.12 (2013): 3961-3970, autori: Zamora-Ros, Raul, et al.
13.Studiul "Association between more frequent chocolate consumption and lower body mass index.", publicat în Archives of internal medicine 172.6 (2012): 519-521, autori: Golomb, Beatrice A., Sabrina Koperski, and Halbert L. White.
14.Studiul "Chocolate with high cocoa content as a weight-loss accelerator.", publicat în International Archives of Medicine 8.55 (2015): 8, autori: Bohannon, Johannes, et al.
15.Studiul "Potential for preventive effects of cocoa and cocoa polyphenols in cancer.", publicat în Food and Chemical Toxicology 56 (2013): 336-351, autori: Martin, Maria Angeles, Luis Goya, and Sonia Ramos.
16.Studiul "Does flavanol intake influence mortality from nitric oxide-dependent processes? Ischemic heart disease, stroke, diabetes mellitus, and cancer in Panama.", publicat în International journal of medical sciences 4.1 (2007): 53, autori: Bayard, Vicente, et al.
17. Studiul "Dietary patterns and the adenomacarcinoma sequence of colorectal cancer.", publicat în European Journal of Nutrition 44.5 (2005): 311-318, autori: Rouillier, Philippe, et al.
18. Studiul "Correlation analysis of cocoa consumption data with worldwide incidence rates of testicular cancer and hypospadias.", publicat în International journal of environmental research and public health 6.2 (2009): 568-578, autori: Giannandrea, Fabrizio
19.Studiul "Cancer protective properties of cocoa: a review of the epidemiologic evidence.", publicat în Nutrition and Cancer 61.5 (2009): 573-579, autori: Maskarinec, Gertraud.
20.Studiul "Unsweetened natural cocoa has anti-asthmatic potential.", publicat în International Journal of Immunopathology and Pharmacology 27.2 (2014): 203-212, autori: Awortwe, C., et al.
21.Studiul "Long-term ingestion of high flavanol cocoa provides photoprotection against UV-induced erythema and improves skin condition in women.", publicat în The Journal of nutrition 136.6 (2006): 1565-1569, autori: Heinrich, Ulrike, et al.
22.Studiul "Consumption of flavanol-rich cocoa acutely increases microcirculation in human skin.", publicat în European journal of nutrition 46.1 (2007): 53-56, autori: Neukam, Karin, et al.
23.Studiul "Flavonoid-rich nutrients for the skin.", publicat în Nutrition for Healthy Skin. Springer, Berlin, Heidelberg, 2010. 85-90, autori: Stahl, Wilhelm.
Healthline: „11 Health and Nutrition Benefits of Cocoa Powder”, https://www.healthline.com/nutrition/cocoa-powder-nutrition-benefits 
Web MD: „Health Benefits of Cacao Powder,” https://www.webmd.com/diet/health-benefits-cacao-powder

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0