Scortisoara: proprietati si beneficii, mai ales pentru diabetici

Nimic nu egaleaza o seara de iarna, in caldura din locuinta ta, alaturi de un ceai cu scortisoara. Este condimentul vedeta al sezonului rece, fiindca aroma sa puternica se potriveste la vin fiert, ceaiuri, cozonac, prajituri si multe alte preparate specifice sarbatorilor de iarna.

Scortisoara ne aminteste de mirosul deserturilor delicioase, iar aroma si gustul sau ne energizeaza. Acest condiment atat de apreciat are foarte multe beneficii, dar si cateva restrictii.

Iti recomandam totusi sa folosesti cu incredere scortisoara pe tot parcursul anului si sa descoperi mereu preparate in care poti sa o incluzi. Si asta fiindca in acest fel te poti bucura de multe dintre beneficiile sale, fie ca vrei sa previi sau sa tratezi anumite afectiuni.

Ce este, de fapt, scortisoara si ce contine

Scortisoara provine din America de Sud si Asia de Sud-Est si este folosita in bucatarie si medicina de aproape 4000 de ani. Cu toate acestea, a ajuns in Europa mai tarziu si era unul dintre cele mai scumpe condimente disponibile. Era folosita in special la curtile regale, pentru aromatizarea mancarurilor.

In zilele noastre, scortisoara este disponibila in majoritatea magazinelor, sub forma de batoane sau pudra. Contine antioxidanti, uleiuri volatile, calciu, magneziu si fier, dar si fibre.

Ce beneficii si proprietati are scortisoara

Scortisoara te ajuta slabesti. Specialistii sustin ca un varf de lingurita de scortisoara adaugat la unul dintre preparatele pe care le consumi zilnic in cadrul dietei accelereaza arderea grasimilor.

In plus, e util sa stii ca scortisoara taie pofta de mancare si iti ofera o senzatie de satietate. Daca ti se face foarte foame intre mese, taie cateva feliute de mar si presara putina scortisoara peste ele. E o gustare aromata, care iti va potoli foamea pentru 2-3 ore.

Substantele chimice din compozitia scortisoarei te ajuta in lupta cu infectiile virale si bacteriene, datorita efectului astringent si antibacterian.

Unele studii recente au demonstrat ca scortisoara poate avea efecte uimitoare pentru pacientii cu diabet si boli cardiovasculare. Condimentul echilibreaza nivelul glucozei din sange (glicemia), scade colesterolul LDL si colesterolul total si reduce trigliceridele.

Scortisoara te poate ajuta si in perioadele stresante sau incarcate, fiindca este un bun tonic neurologic. Stimuleaza functiile creierului, imbunatateste memoria si atentia. Unii specialisti sustin si ca scortisoara ar putea provoca stagnarea degenerarii celulelor in caz de scleroza multipla si poate preveni aparitia maladiei Alzheimer.

Nu in ultimul rand, scortisoara te poate energiza, reduce stresul si calmeaza durerile de cap, in special migrenele. Elibereaza tensiunea de la nivel cerebral, scade inflamatia, reduce nivelul de oboseala si poate trata chiar si stresul cronic.

 

 

Riscuri si interdictii

Persoanele care sufera de afectiuni hepatice sau prezinta acest risc ar trebui sa evite consumul regulat de scortisoara, din cauza continutului de cumarina. Aceasta substanta a fost deseori asociata cu afectiunile hepatice.

Daca ai o boala hepatica, discuta cu medicul tau despre scortisoara si consuma acest condiment rar si in cantitati mici. Chiar daca nu suferi de o astfel de afectiune, evita excesele, consumul zilnic sau in cantitati foarte mari, fiindca acestea iti pot afecta ficatul.

Scortisoara Cassia (un alt tip de scortisoara, diferit de scortisoara Ceylon), daca este consumata in exces, poate avea multe efecte adverse. Pe langa faptul ca poate cauza toxicitate hepatica, aceast tip de scortisoara poate deteriora ficatul.

Unii oameni s-au confruntat cu afte bucale de pe urma consumului unor cantitati mari de scortisoara. Ea contine un compus chimic care poate declansa o reactie alergica atunci cand este consumata in cantitati mari. Pe langa afte, alte simptome pot fi: limba umflata, gingiile umflate, o senzatie ca de mancarime sau ca de arsura in gura si zone albe aparute in gura.

Sa nu uitam ca scortisoara poate fi consumata, in cantitati mici spre moderate, insa cand cand este depasita masura, ea poate interactiona cu anumite medicamente. De exemplu, un consum mare de scortisoara poate fi o problema daca iei medicamente pentru diabet, pentru boli cardiace sau pentru boli hepatice. Ea poate interactiona cu aceste medicamente, fie sporindu-le efectele, fie intensificandu-le efectele adverse.

Ce arata studiile despre scortisoara

Asa cum probabil stii, scortisoara este bogata in antioxidanti. Acestia iti protejeaza organismul de actiunea daunatoare a radicalilor liberi, iar scortisoara contine unii dintre cei mai puternici antioxidanti, cum sunt polifenolii. In cadrul unui studiu care a comparat activitatea antioxidanta a 26 de condimente, scortisoara a fost castigatoarea topului, intrecand "superalimente" precum usturoiul si oregano.

Ce beneficii are scortisoara in cazul diabeticilor

Potrivit studiilor de peste hotare, scortisoara poate imbunatati sensibilitatea la insulina, un hormon important. Insulina este unul dintre hormonii care regleaza metabolismul si folosirea energiei. Ea este esentiala si pentru transportul glucozei din sange (din fluxul sangvin catre celulele noastre). O problema este faptul ca multi oameni au o rezistenta la efectele insulinei.

Numita "rezistenta la insulina", aceasta este o trasatura caracteristica a unor afectiuni grave, precum sindromul metabolic si diabetul de tip 2. Vestea buna este ca studiile arata ca scortisoara poate sa reduca dramatic rezistenta la insulina, ajutand acest hormon sa isi indeplineasca rolul in organism. Prin faptul ca sporeste sensibilitatea la insulina, scortisoara poate sa reduca glicemia si are un puternic efect antidiabetic.

Ea poate sa reduca glicemia prin intermediul mai multor mecanisme. Studiile au aratat ca scortisoara scade cantitatea de glucoza care patrunde in fluxul sanguin dupa o masa. Ea intervine in procesul a numeroase enzime digestive, ceea ce incetineste descompunerea carbohidratilor in tractul digestiv. Pe de alta parte, un compus chimic din scortisoara poate actiona asupra celulelor, imitand insulina.

Numeroase studii au confirmat deja, la oameni, efectele antidiabetice ale scortisoarei, aratand ca acest condiment poate sa reduca valorile glicemiei "pe nemancate" (fasting) cu pana la 10-29%.

Iata ce alte beneficii are scortisoara:

  • regleaza nivelul zaharului / glucozei din sange (glicemia),
  • incetineste procesul de golire a stomacului dupa fiecare masa,
  • imbunatateste memoria si sporeste atentia,
  • diminueaza tensiunile nervoase si vindeca migrenele, 
  • ajuta in lupta impotriva imbatranirii datorate stresului si reda stralucirea pielii obosite,
  • este perfect pentru tratarea racelilor, guturaiului si gripei,
  • protejeaza si calmeaza gatul iritat,

Atentie!

Femeile insarcinate si persoanele care sufera de hipertensiune trebuie sa evite mirosul foarte puternic sau cantitatile foarte mari de scortisoara. Atentie si la adaugarea acesteia in mancare, pentru ca in urma procesarii termice scortisoara devine foarte amara. cel mai sigur este sa o adaugati la sfarsitul retetei.

Ce NU trebuie sa uiti despre scortisoara

•    Are un continut bogat de antioxidanti, cum ar fi polifenolii. Antioxidantii protejeaza corpul de actiunea radicalilor liberi, de stresul oxidativ al acestora.

•    Are proprietati antiinflamatoare. Inflamatia in corp este incredibil de importanta, insa ea devine o problema cand este cronica (pe termen lung) si este indreptata impotriva propriilor tesuturi din corp. Scortisoara este utila in acest sens, deoarece multe studii au aratat ca antioxidantii din compozitia ei au o puternica activitate antiinflamatoare.

•    Reduce riscul de boli de inima. Scortisoara a fost corelata cu un risc redus de boli de inima, cea mai frecventa cauza de deces prematur la nivel mondial. Ea reduce nivelul colesterolului total, al colesterolului LDL si al trigliceridelor, in timp ce colesterolul HDL (considerat "bun") ramane stabil.

•    Poate sa imbunatateasca sensibilitatea la insulina. Insulina este unul dintre hormonii importanti care regleaza metabolismul si folosirea energiei. Tot insulina este esentiala pentru transportul glucozei din fluxul sangvin in celule. Problema este ca multi oameni au o rezistenta la efectele insulinei. Vestea buna este ca scortisoara poate reduce dramatic rezistenta la insulina, ajutand acest hormon extrem de important sa isi faca datoria. Ajutand astfel insulina sa isi indeplineasca functia, scortisoara poate reduce cantitatea de glucoza din sange.

•    Are un puternic efect anti-diabet. Scortisoara este renumita pentru efectele sale benefice in ceea ce priveste scaderea glicemiei si are cateva mecanisme care o ajuta sa faca acest lucru.

In primul rand, scortisoara scade cantitatea de glucoza care patrunde in fluxul sangvin dupa o masa. Reuseste sa faca asta prin interactiunea cu numeroase enzime digestive, care incetinesc descompunerea carbohidratilor in tractul digestiv

In al doilea rand, un compus din scortisoara poate sa actioneze asupra celulelor, mimand efectele insulinei. Acest lucru imbunatateste foarte mult efectele glucozei asupra celulelor, desi actioneaza mai lent decat insulina in sine. Doza eficienta de scortisoara care are efecte anti-diabet, conform studiilor, este cuprinsa intre 1 si 6 grame pe zi.

•    Ajuta in lupta contra infectiilor bacteriene si infectiilor fungice. Compusul activ principal din scortisoara (aldehida cinamica) poate sa ajute la lupta contra multor tipuri de infectii. S-a dovedit ca uleiul de scortisoara trateaza eficient infectiile tractului respirator cauzate de fungi. De asemenea, el poate sa inhibe dezvoltarea anumitor bacterii, inclusiv Listeria si Salmonella. Efectele antimicrobiene ale scortisoarei pot, de asemenea, sa ajute la prevenirea distrugerii dintilor si pot sa reduca respiratia urat mirositoare.

 

 

Bibliografie:

  • Studiul "Antioxidant capacity of 26 spice extracts and characterization of their phenolic constituents.", publicat in 2005 in Journal of Agricultural and Food Chemistry, autori Shan B, Cai YZ, Sun M, Corke H.
  • Studiul "Cinnamon: potential role in the prevention of insulin resistance, metabolic syndrome, and type 2 diabetes.", publicat in 2010, in Journal of diabetes science and technology, autori Bolin Qin, Kiran S. Panickar, Richard A. Anderson.
  • Studiul "Chromium and polyphenols from cinnamon improve insulin sensitivity.", publicat in 2008 in The Proceedings of Nutrition Society, autor Anderson RA.
  • Studiul "The potential of cinnamon to reduce blood glucose levels in patients with type 2 diabetes and insulin resistance.", publicat in 2009 in Diabetes, Obesity and Metabolism, autori: Kirkham S, Akilen R, Sharma S, Tsiami A.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0