Cartofii au doar beneficii, dacă știi cum să îi consumi

Cartofii sunt asociați în special cu alimentele prăjite, dăunătoare și care îngrașă, iar timp de secole au avut un renume chiar mai rău decât acesta: erau considerați otrăvitori. În același timp, sunt unul dintre cele mai consumate alimente din lume. Însă la o analiză mai amănunțită, această legumă s-a dovedit a fi chiar foarte sănătoasă, bogată în vitamina C, potasiu, magneziu, fibre și chiar antioxidanți. De ce sunt sănătoși cartofii?

Ajută la controlul tensiunii arteriale

Cartofii mențin sănătatea inimii și controlează tensiunea araterială. Conțin fibre, potasiu, vitamina C, vitamina B6, calciu și magneziu. Toate aceste substanțe echilibrează tensiunea, scad valoarea totală de colesterol în sânge, mențin sănătatea vaselor de sânge și previn formarea cheagurilor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Reglează tranzitul intestinal

Cartofii reglează digestia și ne pot ajuta să slăbim. Dacă îi consumăm de exemplu fierți, sub formă de salată cu legume crude, ne putem bucura din plin de conținutul mare de fibre din cartofi. Fibrele normalizează tranzitul intestinal, reduc simptomele indigestiei, constipației sau diareei și pot calma balonarea și flatulența. Cartofii au foarte puține grăsimi și 0% colesterol și sunt suficient de sățioși, încât o porție mică ne poate ține de foame chiar și 4-5 ore.

Au efect de întinerire

Cartofii au efect antioxidant, diuretic și de întinerire. Datorită conținutului de vitamina C și acid folic, cartofii ne ajută în lupta cu toxinele și chiar în stoparea dezvoltării tumorilor. Consumul de cartofi previne deteriorarea celulelor, ca urmare a contactului cu radicalii liberi și cu poluarea din mediul înconjurător.

Mențin oasele sănătoase

Și sistemul osos de bucură de efectele benefice ale substanțelor din cartofi. Calciul, magneziul, fierul, fosforul și zincul mențin oasele sănătoase, îmbunătățind densitatea acestora. Persoanele în vârstă nu ar trebui să consume cartofi doar datorită acestui efect, ci și datorită faptului că aceștia pot preveni bolile oftalmologice sau îmbătrânirea pielii. Cartofii îmbunătățesc funcțiile cognitive și stimulează creierul, oferindu-i multe dintre substanțele necesare unei bune funcționări. 

Au efect antiinflamator

Nu în ultimul rând, cartofii au un efect antiinflamator vizibil, fiind folosiți cruzi, ca remediu pentru diferite dureri, entorse sau inflamații. Bunicile noastre foloseau comprese cu cartofi cruzi rași pentru a calma durerile în gât.

Cum să mâncăm corect cartofi

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Principala greșeală pe care o facem în general este că prăjim cartofii și îi combinăm cu carnea, și ea tot prăjită de cele mai multe ori. Indiferent de modul de preparare a acestor două elemente, însă, combinația cartofi-carne este una greu de digerat, prin urmare ne poate cauza probleme digestive și, mai mult decât atât, ne poate îngrășa. Un studiu din 2009 arată că, mai ales în cazul femeilor, un consum mare de cartofi duce la îngroșarea taliei.

De aceea, e indicat să combinăm întotdeauna cartofii cu alte legume. De exemplu, se poate prepara o tocăniță cu un gust dulce și plăcut din cartofi, roșii și multă ceapă. Sau se pot adăuga cartofi fierți într-o salată de crudități (castraveți, ceapă verde, ardei gras, măsline și salată verde), peste care punem și 1 linguriță de ulei și 1 lingură de zeamă de lămâie. Astfel, ne alegem cu un fel de mâncare delicios, îndestulător și sănătos.

Nu mai e nevoie să precizez că prăjirea cartofilor nu este o modalitate sănătoasă de preparare a acestora. În plus, e bine de știut că, gătiți la peste 120 de grade, cartofii elimină anumite substanțe toxice. Alege, în schimb, să îi fierbi, să îi gătești la abur sau la cuptor sau să îi sotezi împreună cu alte legume, mereu la temperaturi de 100, maxim 110 grade, pentru a te bucura și de gust, dar și de nutrimentele conținute de aceștia. 

Pentru a satisface pofta de cartofi prăjiți, se poate face apel la cartofii gătiți la cuptor. Cartofii pai la cuptor nu conțin atât de mult ulei și nici nu sunt prăjiți la temperaturi înalte, așa că nu devin nocivi pentru sănătate. Sau poți fierbe cartofii parțial, după care îi pui la cuptor, aromatizați cu rozmarin (sau cu alte condimente pe gustul tău: cimbru, oregano etc.) și îi consumi cu dovlecei și vinete la grătar și un sos ușor de iaurt cu muștar.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - Potatoes: Healthy or Unhealthy?
https://www.healthline.com/nutrition/are-potatoes-healthy

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0