Cum poți preveni complicațiile diabetului?

Diabetul necontrolat poate duce la o serie de complicații grave. Ce poți face pentru a le preveni?

De câte tipuri sunt complicațiile diabetului?

Complicațiile diabetului pot fi împărțite în două tipuri: acute (bruște) și cronice (pe termen lung). Complicațiile acute sunt cetoacidoza diabetică și sindromul hiperglicemic hiperosmolar; acestea pot apărea în orice moment din decursul bolii.

Complicațiile cronice sunt de mai multe feluri:

  • Cardiovasculare: boli de inimă, boli vasculare periferice, accident vascular cerebral
  • Oculare: Retinopatie diabetică, cataractă, glaucom
  • Leziuni nervoase: Neuropatie
  • Afectarea rinichilor: Nefropatie.

Complicațiile cronice sunt responsabile pentru majoritatea bolilor și deceselor asociate cu diabetul și apar de obicei după câțiva ani de creștere a nivelului de zahăr din sânge (hiperglicemie). Deoarece pacienții cu diabet zaharat de tip 2 pot avea niveluri ridicate ale glicemiei timp de câțiva ani înainte de a fi diagnosticați, aceștia pot prezenta semne de complicații chiar de la momentul diagnosticului.

Cum pot fi prevenite complicațiile diabetului?

Alege cu atenție carbohidrații

Dacă ai diabet nu înseamnă că trebuie să tai complet carbohidrații din meniu. Alege acei carbohidrații care se descompun încet în organism, oferind energie constantă: leguminoase, nuci, cereale integrale, precum și carbohidrații din legume și fructe proaspete. Chiar dacă sunt dulci, poți consuma și fructe, atâta vreme cât nu e vorba de o cantitate mare. Medicul tău îți poate face recomandări mai precise în ceea ce privește carbohidrații pe care ai voie să-i mănânci.

Alege uleiul de măsline în loc de unt

Evită, pe cât posibil, grăsimile animale (unt, smântână) și grăsimile trans (margarină, fast food), precum și carnea procesată. În schimb, optează pentru grăsimi mono și polinesaturate, cum ar fi uleiul de măsline.

Tinde spre o greutate normală

Dacă ești supraponderal și reușești să pierzi câteva kilograme, acest lucru poate îmbunătăți capacitatea organismului de a utiliza insulina, te va ajuta să reduci glicemia și să îți îmbunătățești tensiunea arterială și grăsimile din sânge. De asemenea, vei avea mai multă energie. Nu e cazul să te apuci de un regim drastic: pentru început, încearcă să reduci excesul de grăsimi și de zahăr adăugat și să mănânci porții mai mici.

Dormi suficient

O problemă a adulților de pretutindeni, somnul prea mult sau prea puțin poate crește pofta de mâncare și pofta de alimente bogate în carbohidrați nocivi. Acest lucru poate duce la creșterea în greutate, sporind riscul de complicații ale diabetului, cum ar fi bolile de inimă. Dacă nu poți dormi opt ore pe noapte, străduiește-te să ajungi măcar la șapte și la nu mai puțin de șase. Dacă ai apnee în somn, tratarea acesteia îți poate îmbunătăți calitatea somnului și poate reduce nivelul zahărului din sânge.

Fii activ

Mișcarea este importantă pentru toată lumea, chiar și pentru persoanele perfect sănătoase, iar pentru diabetici este cu atât mai importantă. Alege un tip de mișcare sau un sport care să îți placă sau care, cel puțin, să nu îți displacă (dansul, mersul cu bicicleta, grădinăritul, plimbările etc.). Rezervă o jumătate de oră pe zi pentru activități fizice. Exercițiile te pot ajuta să reduci riscurile cardiovasculare, colesterolul și nivelul tensiunii arteriale și să îți menții greutatea în limite normale. Exercițiile fizice ajută, de asemenea, la combaterea stresul și chiar la reducerea medicației împotriva diabetului.

Monitorizează-ți glicemia

Verificarea nivelului glicemiei trebuie făcută zilnic, pentru că te poate ajuta să eviți complicațiile diabetului sau să le împiedici să se înrăutățească. Verificarea glicemiei te poate ajuta, de asemenea, să vezi cum te afectează alimentele pe care le consumi și activitățile pe care le faci și dacă planul tău de tratament funcționează. Medicul te poate ajuta să stabilești un nivel țintă al glucozei și cu cât te apropii de țintă, cu atât te vei simți mai bine. Glicemia poate fi monitorizată cu ușurință la domiciliu cu ajutorul unui glucometru sau a unor teste de glicemie ușor de folosit.

Gestionează stresul

La fel ca somnul insuficient, și stresul este o problemă cu răspândire largă printre adulți. Când ai diabet, stresul poate duce la creșterea nivelului de glucoză din sânge, așa că e foarte important să înveți să îl gestionezi. Unele tehnicile de relaxare, cum ar fi exercițiile de respirație, yoga și meditația pot fi deosebit de eficiente dacă ai diabet de tip 2.

Folosește mai puțină sare

Reducerea sării din alimentație poate ajuta la scăderea tensiunii arteriale și la protejarea rinichilor. Mare parte a sării provine din alimente procesate și foarte procesate, așa că, pe cât posibil, folosește ingrediente proaspete când gătești sau iei o gustare. Mărește aportul de ierburi și de condimente puse în mâncare și scade-l pe cel de sare.

Ai grijă la nivelul colesterolului și la tensiunea arterială

Nu doar glicemia trebuie verificată în diabet, ci și colesterolul și tensiunea arterială. Colesterolul trebuie verificat cel puțin o dată pe an, la analizele uzuale (colesterolul rău LDL trebuie să fie 100 mg/dl sau mai puțin, iar colesterolul bun HDL trebuie să fie mai mare de 40 mg/dl). Tensiune arterială poate fi verificată când mergi la medic sau o poți măsura acasă cu un tensiometru. Tensiunea normală este 120-129 / 80 -84 mm Hg.

Nu ignora tăieturile, umflăturile și vânătăile

Diabetul crește riscul de infecții și încetinește vindecarea, așa că tratează cu atenție inclusiv tăieturile și zgârieturile ușoare (curăță corect rana și folosește un bandaj steril). Cere sfatul medicului dacă după câteva zile rana nu pare să se vindece. Verificați-ți picioarele în fiecare zi pentru a detecta din timp roșeața, vânătăile sau umflăturile și folosește o cremă pentru a preveni crăpăturile.

Renunță la fumat

Diabeticii care fumează au un risc dublu de deces prematur față de cei care nu fumează. Renunțarea la țigări ajută la îmbunătățirea sănătății inimii și a plămânilor, la scăderea tensiunii arteriale și a riscului de accident vascular cerebral, atac de cord, leziuni ale nervilor și boli de rinichi. Dacă vrei să renunți la tutun, dar nu știi cum să procedezi pentru a-ți fi mai ușor, cere sprijinul medicului de familie.

Respectă programările la medic

Ca diabetic, e posibil ca medicul să te cheme la consultații de mai multe opri pe an. De asemenea, e bine să mergi anual și la un control oftalmologic.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Cleveland Clinic - Diabetes: Preventing Complications
https://my.clevelandclinic.org/health/articles/10675-diabetes-preventing-complications


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0