Acest tip de paine te ajuta sa previi hiperglicemia

Este important ca pacientii diagnosticati cu diabet de tip 2 sa stie care este cel mai bun tip de paine in cazul lor, pentru a preveni astfel episoadele de hiperglicemie si pentru a tine boala sub control.

Specialistii in diabet si boli metabolice spun ca diabetul de tip 2 poate fi controlat prin reducerea consumului de zahar si al altor alimente care contribuie la valori mari ale glicemiei, cum ar fi carbohidratii rafinati.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Desi painea este la categoria carbohidrati, exista un anumit tip de paine care, potrivit expertilor, ar putea sa previna hiperglicemia.

Regimul alimentar al diabeticilor este important

In diabetul de tip 2, glicemia (cantitatea de glucoza care exista in sange) creste prea mult, iar pentru a reduce valorile acesteia, pacientii sunt sfatuiti sa manance mai putine alimente cu zahar si cat mai putine alimente considerate nesanatoase. Tot la capitolul alimente interzise intra, evident, dulciurile, bauturile carbogazoase indulcite cu zahar si ciocolata, cat si anumite tipuri de carbohidrati. De ce? Deoarece carbohidratii se descompun in organism pentru a crea glucoza si, prin urmare, ei pot cauza o crestere a glicemiei.

Painea alba este un tip de carbohidrat care poate cauza hiperglicemie, insa asta nu inseamna, potrivit nutritionistilor, ca persoanele cu diabet vor trebui sa elimine din dieta lor toate tipurile de paine. De fapt, painea din faina din grau intreg ar putea fi chiar un aliment benefic pentru pacientii cu diabet. Potrivit studiilor, consumul a trei portii zilnice de produse din cereale integrale a redus riscul de diabet cu 32%.

Oamenii de stiinta1 au descoperit un risc redus in ceea ce priveste incidenta de diabet de tip 2 asociat cu 2 pana la 3 portii pe zi (intre 60 si 90 de grame pe zi) de cereale integrale, insa riscul nu s-a redus mai mult in ciuda unui aport mai mare de produse pe baza de grau ori cereale integrale.

Totodata, cercetatorii au subliniat ca un aport mare de cereale integrale a fost asociat nu numai cu un risc redus de diabet de tip 2, ci si de boala arteriala coronariana (numita si cardiopatie ischemica) si de obezitate.

Expertii sugereaza ca acest risc redus apare deoarece cerealele integrale au un indice glicemic mai mic decat carbohidratii rafinati, ca de exemplu painea alba. Indicele glicemic este cel care masoara capacitatea carbohidratilor de a creste nivelul de zahar (glucoza) din sange. Cu cat indicele glicemic este mai mare, cu atat un aliment va creste mai repede glicemia. Asa ca medicii nutritionisti ii sfatuiesc pe diabetici sa inlocuiasca produsele din cereale rafinate (asa cum este painea alba) cu produse din cereale ori grau intreg, pentru ca aceasta este o modalitate simpla, dar eficienta de a avea o sanatate mai buna.

Daca esti diagnosticat cu diabet, alimentele din grau/cereale integrale sunt de obicei mai bune pentru a-ti mentine nivelul glicemiei in parametri normali, deoarece acestea tind sa aiba un indice glicemic mai scazut. Asta inseamna ca aceste alimente ori tipuri de paine nu influenteaza glicemia la fel de repede pe cat o fac alimentele care sunt, de fapt, carbohidrati rafinati.

Painea integrala este optiune mai buna

Potrivit nutritionistilor britanici, cerealele integrale contin cu pana la 75% mai multi nutrienti decat cerealele rafinate, iar asta pentru ca alimentele care contin forma integrala a boabelor, dupa cum sugereaza si numele, contin toate partile acelui bob, insa cand sunt rafinate si procesate, se pierd multi nutrienti si mare parte din continutul de fibre.

Painea din grau integral este o sursa excelenta de fibre insolubile, care, la randul lor, pot ajuta pacientul in ce priveste controlul glicemiei. Painea integrala are un indice glicemic mai scazut decat cea alba, prin urmare, ea este o varianta mai buna pentru diabetici. Painea alba, asadar, este cea care face ca glicemia sa creasca rapid.

De ce sa alegi fibre insolubile

Fibrele insolubile sunt de fapt carbohidrati complecsi care, spre deosebire de alte tipuri de carbohidrati, nu pot fi digerate in organismul uman. Pe masura ce acestea trec prin sistemul digestiv, ele asigura un volum mare materiilor fecale, fiind mai usor de eliminat. Cresterea cantitatii de fibre din alimentatie te poate ajuta sa controlezi diabetul, iar nutritionistii britanici mai spun ca o felie de paine din grau integral iti asigura acelasi continut de fibre pe care ti l-ar asigura doua felii si jumatate de paine alba.

Completeaza pentru a afla daca diabetul tau este tinut sub control. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, primesti un consult de specialitate gratuit, ce poate include si analize de sange pentru determinarea stadiului curent de evolutie a diabetului!

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

1 Studiul "Whole grain consumption and risk of cardiovascular disease, cancer, and all cause and cause specific mortality: systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies", publicat in 2016 in BMJ, autori: Dagfinn Aune, NaNa Keum, Edward Giovannucci, Lars T Fadnes, Paolo Boffetta, Darren C Greenwood, Serena Tonstad, Lars J Vatten, Elio Riboli, Teresa Norat.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0