Ce mancam in perioada de post? E sanatos pentru organism sa postim?

Crestinii ortodocsi au intrat in aceasta perioada in Postul Craciunului. In afara de beneficiile sufletesti pe care le obtinem tinand un astfel de post, cand credem in ajutorul sau, oamenii de stiinta considera ca postul alimentar are un aport sanatos si asupra trupului.

Multi se feresc de el considerand ca e obositor si greu de tinut, dar cine a zis ca mancarea de post trebuie sa fie fada? Nu trebuie decat sa investighezi putin subiectul si vei fi surprinsa sa afli ca sunt atat de multe posibilitati de a consuma hrana de provenienta vegetala.

Cele doua mari Posturi bisericesti se tin din punct de vedere calendaristic chiar atunci cand sistemul imunitar are nevoie mai mare de intarire, cand se fac trecerile de la frig la cald si invers.

In astfel de perioade, e foarte usor sa fim predispusi la raceli si viroze respiratorii. Apar asteniile, nu ne odihnim suficient in timpul somnului, avem senzatia de oboseala si devenim mai usor irascibili, lasand factorii de stres sa ne afecteze mai mult decat in mod obisnuit.

Prin urmare, avem nevoie de vitamine si minerale care sa ne ajute sa contracaram efectele neplacute ale schimbarilor de vreme.

Daca te temi ca nu e potrivit pentru tine, poti discuta cu medicul tau sau cu un nutrionist inainte de a-l incepe, pentru a afla, in urma unor analize, ce alimente de provenienta vegetala ti se potrivesc si daca ai nevoie si de un supliment de vitamine in perioada in care il tii.

In plus, trebuie sa stii ca obiceiul de a fuma si de a bea alcool, chiar si moderat, nu te ajuta nici daca tii post pentru suflet, nici daca o faci pentru corp. Aceste obiceiuri deshidrateaza corpul si te straduiesti degeaba sa elimini toxinele din organism, daca le inlocuiesti periodic cu altele noi.

Postim cu dulciuri?

Un post tinut corect nu presupune sa ne infometam, poftind la tot felul de bunatati si acumuland frustrari ca trebuie sa ne abtinem de la ele. Deasemenea, faptul ca un anumit aliment nu contine ingrediente de provenienta animala nu inseamna ca e potrivit pentru perioada postului.

Cartofii prajiti, prajiturile cu multa faina, dulceata si ulei, napolitanele si biscuitii, gogosile scaldate in ulei si pudrate excesiv cu zahar nu sunt de post, asa cum cred cei mai multi iar abuzul de acest tip de alimente nu poate fi sanatos.

Nici sa dai iama la rafturile cu produse de post din supermarket nu e o solutie. Te vei satura destul de repede de snitele de soia, pateuri vegetale, tofu exagerat de sarat si mezeluri pline de coloranti.

Nici faptul ca ai camara asigurata cu zacusca si dulceturi nu inseamna ca o sa tii un post corect.

Multi nu stiu ca in perioada postului nu se consuma nici ulei sau vin, exceptie facand zilele de sarbatoare, sambata si duminica, cand este si dezlegare la peste.

Aceste dezlegari la peste sunt menite sa usureze postirea si ne ajuta si pe noi sa simtim mai putin renuntarea care are loc in aceasta perioada. In plus, consumul de peste e benefic pentru organism.

Nu e plictisitor sa repeti mereu aceleasi feluri de mancare?

Romanii au tendinta de a consuma in mod special cartofi, fasole si varza in perioada postului, uitand ca exista si multe alte alimente, care asigura aportul necesar de proteine vegetale. Sigur ca e plictisitor sa repeti la infinit aceleasi feluri de mancare, mai ales cand ti se par si fara gust.

Un post sanatos inseamna insa ca poti consuma cu incredere multe de tipuri de salate, soia si derivate din soia, ciuperci, masline, avocado, sfecla rosie, mazare, linte, naut – in cazul acestuia din urma exista o multime de retete excelente de humus.

Exista si un trend alimentar care consta in consumul de alge, fie in sushi, fie in salate. Tot de post sunt considerate si fructele de mare, daca nu vrei sa le eviti cumva din alte motive. Algele se potrivesc foarte bine cu pestele si fructele de mare, stropite cu lamaie sau dressinguri pe baza de ulei de masline sau usturoi.

Sa nu uitam ca exista si o multime de tipuri de seminte si nuci, ideale pentru gustarile intre mese sau pentru imbogatit salatele.

E vremea potrivita si pentru supe si ciorbe de legume, pentru supe-creme care pot fi preparate din leguminoase si crucifere. Supa crema de rosii, cea de cartofi cu morcovi si cea de ciuperci, disponibile de obicei la restaurante, nu sunt singurele optiuni. Poti incerca incerca sa o prepari si din conopida, broccoli, kale, cartofi dulci, praz, dovlecei si dovleac placintar, o multime de variante gustoase si satioase care aduc si aportul de vitamine necesar organismului!

Fibrele sunt si ele importante in dieta de post, intrucat ajuta tranzitul intestinal si regleaza valoarea colesterolului.

Pastele pot fi alese din faina integrala si daca iti place sa gatesti, poti cauta retete de paste colorate, adaugand printre ingrediente suc de sfecla pentru roz, de spanac pentru verde, de morcovi pentru portocaliu si multe altele.

Quinoa, amarantul, meiul, hrisca, orezul brun, fasolea neagra sau rosie pot fi si ele variante sanatoase de consum in perioada postului.

Te vor ajuta sa dai gust mancarurilor condimentele variate. E suficient sa intri intr-un bazar oriental ori sa le cauti pe internet si sa afli la ce fel de alimente se potrivesc si asta iti poate da noi idei de gatit, in special de inspiratie asiatica si orientala.

Hidratarea in post e suficienta cu ceai si apa?

Ceaiul e perceput de organism drept aliment, asa ca apa e cea mai potrivita pentru hidratare, dar au si ceaiurile rolul lor benefic. Multe ceaiuri si infuzii de plante si fructe au si rol diuretic sau te ajuta din alte puncte de vedere sa reglezi probleme ale organsimului. Supele contribuie si ele la nevoia de hidratare, iar sucurile din legume si frunze verzi sunt excelente in perioada de post. Le poti adauga spirulina, iarba de grau sau de ovaz, pudra din seminte de in sau canepa si atunci putem vorbi cu adevarat de o alimentatie sanatoasa si diversa.

Pofta de dulce poate fi suplinita sanatos cu fructe proaspete si uscate, ideale ca gustari. Dovleacul placintar nu trebuie consumat neaparat in strudele si placinte, ci poate fi pur si simplu copt si servit simplu sau cu putin zahar brun ori sirop de agave.

Deserturile preparate acasa sunt foarte gustoase si nu e nevoie sa te bazezi pe placintele clasice cu mere sau dovleac, nici pe negresele de post. Exista un adevarat trend si din acest punct de vedere, gasesti pe internet o mltime de retete raw-vegane care te vor lua prin surprindere. Evident, faptul ca sunt de post nu inseamna ca nu afecteaza silueta prin aportul de calorii, deci nu le poti consuma in cantitati industriale nici pe acestea.

Daca iti plac lactatele, nu trebuie neaparat sa cauti lapte de soia la cutie prin supermarket. Poti prepara singura acasa lapte de cocos sau de migdale, indulcit cu sirop de agave ori curmale, imbogatit cu vanilie pentru aroma. Dintr-o ceasca de migdale poti prepara un litru de lapte care poate fi baut ca atare ori poate fi folosit pentru obisnuitul mic dejun cu lapte si cereale.

Post sau dieta?

Postul nu se tine pentru slabire, desi are si rol detoxifiant si poti profita de retete de smoothieuri si sucuri in aceasta perioada. Consumul de alimente sanatoase de provenienta vegetala ajuta si la pierderea in greutate, insa nu trebuie sa consideri postul drept o cura de slabire ca sa poti intra apoi mai usor in tinuta aleasa pentru Revelion. Rolul sau e sa te ajute sa fii mai sanatoasa, sa cureti corpul de toxine si, psihologic, sa iti pui ordine in ganduri si sa inveti ca renuntand la unele lucruri, castigi de fapt altele. Printre acestea, castigi sanatate. Castigi disciplina si obiceiul de a te abtine de la ce nu iti face bine. E sanatos sa postesti daca o faci corect.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0