Ce mâncăm în perioada de post? E sănătos pentru organism să postim?

Creștinii ortodocși au intrat în această perioadă în post. În afară de beneficiile sufletești pe care le obținem ținând un astfel de post, când credem în ajutorul său, oamenii de știință consideră că postul alimentar are un aport sănătos și asupra trupului.

Cele două mari posturi bisericești se țin din punct de vedere calendaristic, în perioadele în care sistemul imunitar are nevoie mai mare de întărire, mai precis - când se face trecerea de la frig la cald și invers. În astfel de perioade, e foarte ușor să fim predispuși la răceli și viroze respiratorii. Apar asteniile, nu ne odihnim suficient în timpul somnului, avem senzația de oboseală și devenim mai irascibili, lăsând factorii de stres să ne afecteze mai mult decât în mod obișnuit.

Prin urmare, avem nevoie de vitamine și minerale care să ne ajute să contracarăm efectele neplăcute ale schimbărilor de vreme. Dacă nu știi în ce măsură postul este potrivit pentru tine, te poți consulta cu medicul tău sau cu un nutriționist înainte, pentru a afla ce alimente de proveniență vegetală ți se potrivesc și dacă ai nevoie și de un supliment de vitamine în perioada în care îl ții.

În plus, trebuie să știi că obiceiul de a fuma și de a bea alcool, chiar și moderat, nu te ajută în timpul postului. Atât alcoolul, cât și tutunul, deshidratează corpul și duc la acumularea de toxine în corp – prin urmare, este contraproductiv să ții post, care are scop detoxifiant, și să fumezi și/sau să bei alcool în același timp.

Poți mânca dulciuri în timpul postului?

Un post ținut corect nu presupune să ne înfometăm, poftind la tot felul de bunătăți și acumulând frustrări deoarece trebuie să ne abținem de la ele. La ora actuală, există numeroase opțiuni de dulciuri de post pe piață, menite să îți satisfacă pofta, fără a te simți vinovată. De asemenea, fructele sunt mereu o alternativă excelentă de desert iar, dacă îți dorești ceva puțin mai savuros, poți opta pentru fructe confiate.

Deserturile preparate în casă sunt foarte gustoase și nu e nevoie neapărat să te bazezi pe plăcintele clasice cu mere sau dovleac, nici pe negresele de post, deoarece, în prezent, există mult mai multe alternative, mai ales în dieta vegană și vegetarian, care promovează dulciuri pe bază de fructe, nuci și semințe. Există un adevărat trend din acest punct de vedere, așadar poți găsi o mulțime de rețete raw-vegane care te vor lua prin surprindere. Evident, faptul că sunt de post nu înseamnă că nu pot afecta silueta prin aportul crescut de calorii, deci fii atentă la cantități. Dacă îți plac lactatele, nu trebuie neapărat să alegi numai lapte de soia. Poți prepara singură, acasă, cu ușurință, lapte de cocos sau de migdale, îndulcit cu sirop de agave ori curmale și îmbogățit cu vanilie pentru aromă. Dintr-o ceașcă de migdale poți prepara un litru de lapte care poate fi băut ca atare ori poate fi folosit pentru obișnuitul mic dejun cu lapte și cereale.

Nu e plictisitor să repeți aceleași feluri de mâncare?

De obicei, în perioada postului, ne orientăm, în mod special, către cartofi, fasole și varză, uitând că există multe alte alimente care asigură aportul necesar de proteine vegetale. Sigur că e plictisitor să repeți la infinit aceleași feluri de mâncare, mai ales când ți se par și fără gust. Un post sănătos înseamnă, însă, că poți consuma cu încredere multe tipuri de salate, soia și derivate din soia, ciuperci, măsline, avocado, sfeclă roșie, mazăre, linte, năut – în cazul acestuia din urmă există o mulțime de rețete excelente de humus.

Să nu uităm că există și foarte multe tipuri de semințe și nuci, ideale pentru gustările dintre mese sau pentru îmbogățit salatele. E vremea potrivită și pentru supe și ciorbe de legume, precum și pentru supe creme care pot fi preparate din leguminoase și crucifere. Supa cremă de roșii, cea de cartofi cu morcovi și cea de ciuperci nu sunt singurele optiuni. Poți încerca să prepari și supe creme din conopidă, broccoli, kale, cartofi dulci, praz, dovlecei și dovleac plăcintar, așadar ai o mulțime de variante gustoase și sățioase care livrează și aportul de vitamine necesar organismului.

Fibrele sunt, la rândul lor, importante în dieta de post, întrucât promovează buna funcționare a tranzitulului intestinal și mențin valorile normale ale colesterolului. Așadar, orientează-te după paste din făină integrală, mai bogate în fibre, iar, dacă îți place să gătești, poți căuta rețete de paste colorate, adăugând printre ingrediente suc de sfeclă pentru roz, de spanac pentru verde, de morcovi pentru portocaliu și multe altele.

Quinoa, amarantul, meiul, hrișca, orezul brun, fasolea neagră sau roșie, toate sunt variante sănătoase de consum în perioada postului, și, totodată, opțiuni de diversificare a meniului clasic de post. De asemenea, acest tip de ingrediente pot servi drept garnituri inedite la mâncărurile tale preferate. De exemplu, fasolea neagră merge de minune în pilaf sau în ciorbele clasice de legume, în timp ce orezul brun este o garniture foarte gustoasă pentru mâncărica de ciuperci. E suficient să intri într-un bazar oriental ori să le cauți pe internet și să afli la ce fel de alimente se potrivesc mai bine, iar astfel îți pot veni idei noi de rețete, în special de inspirație asiatică și orientală.

Hidratarea în post: ce putem bea și ce nu?

Ceaiul și apa sunt două alternative potrivite pentru hidratare, dar atenție la tipul de ceai ales, deoarece unele sortimente, precum ceaiul de soc și cele diuretice, pot deshidrata mai mult organismul. Multe ceaiuri și infuzii de plante și fructe te pot ajuta și din alte puncte de vedere, cum ar fi să reglezi detoxifierea sau susținerea organismului în lupta contra radicalilor liberi, deoarece numeroase sortimente de ceai conțin antioxidanți, precum ceaiul alb, negru și verde. 

Supele, de asemenea, contribuie la o hidratare corespunzătoare, iar sucurile din fructe, legume și frunze verzi sunt excelente în perioada de post, deoarece oferă un aport consistent de vitamine și hidratează în același timp. În sucurile și smoothie-urile din fructe și legume poți adăuga spirulină, germeni de grâu sau de broccoli, pudră din semințe de in sau cânepă, toate având contribuții importante la sănătatea organismului și oferind varietate nutrițională.

Post sau dietă?

Postul nu se ține pentru slăbire, deși are și rol detoxifiant și poți profita de rețete de smoothie-uri și sucuri în această perioadă, pentru a elimina toxinele acumulate. Consumul de alimente sănătoase de proveniență vegetală ajută și la pierderea în greutate, însă nu trebuie să consideri postul drept o cură de slăbire, ci ca pe un ritual de limpezire a trupului și minții. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Boulder Medical Center - Fasting for Your Health: What You Need to Know
https://www.bouldermedicalcenter.com/6703-2/ 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0